Skal sette opp litt innervegg og lurer på hvordan man skal sette opp 90 graders hjørner og 45 graders hjørner.
I begge tilfellene skal det på OSB og deretter gips.
Spørsmålet er egentlig mest om det holder med to stendere eller om man trenger en ekstra stender til 90 graders vinkelen for å få stender helt ut i hjørnet.
Er det så man pleier å gjøre eller er det en løsning du har kommet på selv?
Vet at man pleier å sparkle inn en type metallvinkel på gipsplaten, men jeg har ikke tenkt på at man kanskje skal ha en slik mellom også.
Hovedspørsmålet var mest hvordan jeg skal gjøre bak platene i hjørnet, om man trenger en stender der eller om det holder med stenderne som ender opp i hjørnet på innsiden av vinkelen. Disse stenderne ender da ikke helt ute ved ytterhjørnet.
Den kilen som finnes på bilde 2 ovenfor, skal den gå opp til svill (øvre liggende regel)?
Med andre ord at man høvler til en regel for å gjøre den kilformet.
På mitt nedre bilde(2) har jeg en T-formet regel tilkobling. Ser det ok ut? I dette tilfellet bør røde regelen overlappe de grønne litt?
Slik hadde jeg gjort det.. Vanskelig å tegne på papir, så jeg håper det ble riktig nå. Bygger jo slikt på frihånd. Stendere og slikt er sjelden tegnet ut på byggetegningene på jobb. Dette er et eksempel, så du trenger jo ikke følge målene nøyaktig. Bare du forstår hvordan jeg tenker med disse målene. Jeg foretrekker metallskinner oppe og nede, og deretter trestendere til dette.
Først og fremst. Når du skal stendere opp, så tenk alltid på hvor du skal skjøte den ytterste platen (gipsen). Så slipper du å styre med småbiter, eller at platen rett og slett ikke når hele veien fram. Gipsen har dessuten en sparkelkant du skal skjære av på den siden som kommer i hjørnet av veggen. Dette innebærer at den i hjørnet kun blir 850 mm bred (man bruker å ta 5 cm). Og ikke glem tykkelsen på OSB/plyfa du har bak. Den bygger også ut ca 12 mm ytterligere utenpå hjørnestenderen.
1. Vi begynner med "svillen". Det letteste (etter min mening) er å bruke en U-profil/skinje av metall både oppe og nede. Fest dem i gulv og tak. Legg skinjen/stenderen (X.) ca 30 mm fra skinjen (Y.). Dette for å kunne stikke inn OSB og gips i konstruksjonen på innsiden av veggen (kommer i steg 3.) så får du en ordentlig stabil vegg! Alternativt sett skinnene mot hverandre, og klipp bare bort en flik på ca 30 mm i innerhjørnet.
2. Stender opp som jeg har tegnet. Alle stendere med unntak av den jeg har markert GRØNN. Se på de blå målene. Observer at du alltid begynner med den stenderen som kommer i skjøten på den ytterste platen, for å deretter måle tilbake 450 mm fra denne og mot hjørnet. Og så måler du fra samme stender mot andre retningen 450 c/c.
3. Fest de to OSB/plyfa-platene jeg har markert ORANSJE på tegningen. Begynn med den ytterste. Altså ikke den som går inn i hjørnet. Lod inn denne ordentlig og fest. Så kan du enkelt sette alle de andre platene etter denne og unngå trøbbel. (Du gjør på samme måte med gipsen deretter. Så går det raskt å bare kaste den opp deretter.) Og fest så gipsen jeg har tegnet RØD.
4. Fest nå stenderen som er GRØNN på tegningen. Og skru den igjennom gipsen og OSB-en inn i stenderen i hjørnet.
Så er det bare å kjøre på med OSB, og deretter gipsen oppå. Overlapp platene som jeg har tegnet i hjørnet, så blir det pent og stabilt.
Noen tips på veien:
- Bruker du metallstendere er det en fordel å skru plyfaen ordentlig. Ellers er det en risiko for at skruen trykker ut plyfaen fra stenderen når du skrur gipsen. Har du trestendere, trenger du ikke skru så tett siden du deretter skrur gipsen med tolags gipsskrue som da holder fast både plyfa og gips i stenderen. Det er å foretrekke å skru begge lagene i stenderne. Selv om du faktisk kan skru gipsen i bare plyfaen om stenderingen ikke skulle være helt i orden, så man misser et eller annet sted.
- Slipp med fordel både plyfa/OSB og gipsen et stykke fra gulvet, så minimerer du risikoen for at platene trekker opp eventuell fukt fra f.eks. betonggulv, spill osv. Gulvsokkelen dekker uansett dette senere.
-Når du setter den siste og ytterste gipsen, kan du la være å skjære den før. Det er lettere å sette den opp, og deretter sage av det som stikker ut med en baufil. Du legger baufilen mot den møtende platen og får på den måten et pent rett hjørne som følger den andre gipsen.
-Gjør du som jeg har tegnet med OSB-en i hjørnet på utsiden, bør du kunne bruke restene fra den litt bredere platen, og sette den biten rundt hjørnet. Det er ganske logisk. Man må bare tenke litt først
Håper dette hjalp deg litt.
Har jeg tid så kommer jeg tilbake med et 45° hjørne ved en annen anledning.
Angående T-konstruksjonen er den lettere. Du trenger ikke overarbeide. Jeg hadde bygd den rette veggen først, men sørget for at jeg har en regel der den tilkoblede veggen skal komme, så man får ordentlig feste. Plyfa og gips eller hva man nå vil ha på den veggen, og skru deretter helt enkelt den tilkoblede veggen i den regelen med ordentlige treskruer. Har du allerede reglert den rette veggen, så plukk ikke ned alt og endre, men sleng bare inn ytterligere en regel så du har ordentlig feste for den tilkoblede veggen. Regelen du feller inn, setter du på samme hold som de øvrige i den rette veggen, ikke "på flatan" eller hva man skal kalle det. Altså ikke som den gråe regelen i din skisse.
Gjør du som du har tegnet på ditt T så blir det ikke mye plass igjen til å skru plater i når du har kledd den ene veggen. Plyfa + gips bygger ca 25 mm, og lekten er bare 45 mm. Og ja.. 20 mm er nok, men det er slitsomt å komme til med en maskin i hjørnet uten å måtte skru skjevt. En gipsskrue som sitter skjevt må du dra dypere for å få inn hele hodet. Holder ikke like bra, slitsomt for maleren, og risiko for at du sprekker kanten på gipsen.
Stort takk for svar!
Legger opp nytt bilde på t veggen. Bedre så? Kan tillegge at ett av rommene er bad. Så at ett mål ved et uhell ble 34 på en av stenderne, skal være 40.
Ser bra ut. Men skal du ha flislagt bad, så bør du stendere 300 c/c i stedet for 450 mm på de veggene. Altså fra sentrum til sentrum på stenderne. Du bør også ha kryssfiner bak gipsen i badet for å stabilisere eventuelle innfestinger. Vær nøye med å velge riktig lengde på skruene slik at du helst ikke går gjennom begge lagene når du skal feste. Om du vet hvor du skal ha innredning og sånt, så sett inn kortbjelker der. I den grad det går, skal du gjøre alle innfestinger i en stender. Det holder bedre, og minimerer risikoen for fuktskader på de stedene. Mollyplugg i bare gips er ikke godkjent i bad f.eks.
Jeg hadde tenkt meg 45x70 lekter og to halve 45 blir jo nesten 50. Vet ikke om jeg tenker riktig. Fikk rådet om å kjøre 300cc på badet med fliser, men sikkert vann sier jo 450.
Så har jeg fått rådet om å sette innerveggen på plata i en plate over syllpapp. Skal legge inn Granab lekter og planen var å ha innerveggen på dem. Hva er fordeler og ulemper der?
Hei igjen. To halve 45 blir jo 45 ;-) Når du tegner ut hvor du skal sette opp stenderne, måler du f.eks. fra venstre side på den første stenderen til venstre side på den neste. Er målet 450, er målet fra sentrum til sentrum det samme. Derfor kalles det c/c. Flis veier mer enn f.eks. våtromstapet. Har du kryssfinér bak, og både gips og kryssfinér skrus i stenderne, er du safe med 450 også. Men man pleier å stendre 300 når man skal flislegge. Det er alltid en fordel å ha godt med ordentlige festepunkter for innredning og eventuelle hyller og kroker. Og ikke glem å legge inn kortlinger der du skal feste vaskeservant f.eks.
Ja, det var det jeg mente med U-profiler, eller såkalte skinner, som svill og toppsvill. Du trenger ikke legge inn noen trestender inni denne.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.