Holder på med mitt andre soverom på øvre plan med skråtak (38 graders takvinkel).
I det første soverommet ble vinkelen sånn passe, ser man langs den ser man at den snor seg fram. Nå holder det andre soverommet på å bli likt, se bilde.

Har brukt glassfiberremse og sparkler deretter med sparkelspade vinkelrett mot skjøten fra begge retninger.

Tips på hvordan jeg får det pent?

• Skråtak med sparkel og synlige skjøter over et vindu i et halvgjort soveromsprosjekt. Trenger tips for å få perfekte vinkler.

Beste svar

Jeg pleier å legge gipset i samme retning, nå er det for sent.
Har du laser eller snøre så setter du den i skjøten, bruk deretter en anhold som du sparkler mot, en rettholt eller et lengre vater som du retter inn etter snøret/laser.

Ellers går det utmerket med bredsparkel direkte, arbeid fra midten av retningsstreken mot den ene retningen, begynn i midten igjen og dra mot den andre retningen, da får du en skarpere bryting som blir rettere, arbeid motsatt retning med andre ord, ikke langs med skjøten/brytingen.

Mvh P-A

• Liker
Dsl
  • Laddar…
At det svaier avgårde skyldes antagelig et ujevnt tykt lag eller litt dårlig tilpasning på platene, pleier å løse seg til slutt.
Kjedelig når det bare blir sånn.

Best å sove på saken, blir ikke så effektivt på natta uansett om man bare har tid da....

• Liker
Dsl
  • Laddar…
Finnes ferdige lister som settes i sparkel.

• Liker
Jockeastrom
  • Laddar…
Hei,
Løfter tråden igjen da jeg dessverre har opplevd samme problem.
Hvordan løste du problemet?
Takk for svar!

Var visst dårlig på å følge opp de rådene jeg har fått (og også følge dem :oops:).

Jeg kjempet på mest med en bredsparkelspade (begynn i hjørnet og dra utover). Det ble bedre enn det første rommet, men langt fra perfekt. Ses dog mest i slepelys så jeg tenker ikke så mye på det, dessuten har det sprukket på noen steder også :seenoevil:

D Dsl skrev:
Var visst dårlig på å følge opp de rådene jeg fikk (og også følge dem :oops:).

Jeg kjempet på for det meste med et bredsparkel (begynn i hjørnet og dra utover). Det ble bedre enn det første rommet, men langt ifra perfekt. Ses dog mest i skrålys så jeg tenker ikke så mye på det, dessuten har det sprukket på et sted også :seenoevil:
Takk for tilbakemeldingen(y)
Har selv skaffet en laser som jeg satte langs det rette partiet i skjøten, og etter en stunds studiering innså jeg hvilken av gipsplater ble høyere/lavere satt. Min tanke er å skjære bort langs med og skape en ny, rettere linje. Få se om det lykkes,

Norgips har en perforert lp50-profil. Den brukes når vinkelen ikke er 90gr.

en slik ville jeg brukt i skråtak…

S samhad skrev:
Hei,
Løfter tråden igjen da jeg dessverre har fått samme problemet.
Hvordan løste du problemet?
Takknemlig for svar!
Hei! Vi har også det samme problemet her hjemme. Er det noen som har en lenke til hvor man kan kjøpe list for å sette på for så å sparkle over?

A
MathiasS MathiasS skrev:
Vinkelprofil NORGIPS perforert LP50 3000mm [lenke]

Finnes i alle byggevarehus.
Den du henviser der er en plate som man skrur gipsen i..

Tusen takk!
Rejäl skrev:
Den du henviser til der er en plate som man skrur gipsen i..
Jaha, den går ikke å bruke etterpå? Finnes det noe man kan bruke for å korrigere en allerede ujevn vinkel? Oppå sparklet og malt vegg?

A
Det er en sletteplate som har hull der den bøyes/vikes så sparkelen kommer ikke til å feste på den slette platen..
Man får sparkle i med type gipsbruk så vinkelen blir bra og deretter lime på papirremsa eller type microlitvev i vinkelen som deretter sparkles med vanlig sparkel..

• Liker
Rompompom
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.