Hei!

Jeg holder på å bytte ut et kjøkken etter en ondartet fukt/muggsoppskade i ytterveggen. I løpet av et par måneder har luktene fra veggen i prinsippet "røkt inn" tredelene i kjøkkenet som var mot veggen (var en åpning i veggen), så hele kjøkkenet er kastet (skulle uansett byttes ut). Ytterveggen er også fikset og avmugget. Det som gjenstår som fortsatt lukter nå er 2 takstammer/bjelker som passerte gjennom den utsatte delen av kjøkkenstolpene (loftsetasje kjøkken), og disse lukter ganske ekkelt nå. De er ikke fuktige dog og har aldri vært det, så jeg tror ikke det vokser noe i dem.

Hva anbefaler dere å gjøre med disse stakkars takbjelkene? De er ikke synlige, så det spiller ingen rolle hvordan det ser ut i etterkant, men jeg kan ikke fjerne dem for de er nok bærende. Skal jeg slipe ned noen mm, behandle med noe bra middel? Deretter male med sperregrunn eller lakke på noen måte?

Greia er at jeg vil jo ikke måtte rive opp det nye kjøkkenet etter et år hvis lukten trenger seg gjennom en halvdårlig overflatebehandling. Ganske usannsynlig for SÅ mye lukter de ikke, men jeg er jo ekstremt følsom for den lukten nå kan man si :)

Ventilere bort eventuell duft tror jeg er best... Stenger du inne så kanskje du stenger inne fukt med (naturlig fuktvandring over året mm)

Ozon generator fjerner dufter ellers...

ozon er jeg ganske skeptisk til da det kan hvis man har uflaks gi andre varige lukter og det er jo bare to bjelker som skal behandles.. det finnes visse andre reaktive substanser man kanskje kan pensle på, typ noe hydrogenperoksid-greier, men det kanskje bare skal brukes for å drepe biologisk aktivitet.

forstår hvordan du tenker med å stenge inne evt. fukt - riktig strategi er kanskje i så fall å slipe bort overflatelaget, og vaske resten så godt det går og så la det lufte seg en stund og se om det gir seg..

Har du prøvd å bare skure ordentlig med såpevann?

nei :)
kanskje burde starte med det :)
men det er jo gøy å kjøpe nye verktøy også ;)

Går det ikke an å bytte ut den illeluktende delen?
Dvs sage bort den skadede biten og erstatte den med en ny. Bjelken kanskje blir dobbelt så bred, for å kompensere at den blitt avsagd.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.