Vi skal bygge ut vårt uterom med et par meter. Har nå et eksisterende tak som ble laget i sommer, men dessverre ble det litt for lite. Skal ha samme dimensjon av bjelker osv. Trenger tips om hvordan jeg skal bygge videre siden jeg helst ikke vil ha en stolpe til ved siden av den eksisterende, siden det blir usymmetrisk når man ser det utenfra. Hvordan skjøter man disse bjelkene som bærer taket? Går jo ikke an å bare sette spikerplate eller lignende. Ser nok bra ut men har jo ingen bæreevne. Vanskelig å forklare, men dere forstår kanskje når dere ser bildet. Takknemlig for alle forslag!

//Peppe

• Et uterom med hvitt rekkverk og tak. Det er merket hvor en forlengelse er ønsket. I bakgrunnen er en hage og et blått uthus synlig.
I hvilken retning i bildet skal du bygge ut?

Hvis du flytter bildet på rullisten så ser du mine utrolig profesjonelle streker som skal vise hvordan jeg skal bygge. Fra kameraperspektivet er det til høyre, ca. 2 meters forlengelse.

• Tak med hvit søyle, nabobygg og skog i bakgrunnen. Det er markert med streker som viser en planlagt forlengelse av ca. 2 meter til høyre.
Det første man blir blind på er øynene har jeg hørt.

Hvordan holder den eksisterende konstruksjonen? Ser litt spinkelt ut (de horisontale plankene mellom stolpene) om det ligger snø på taket...

Hvorfor ikke begynne med et solid vinkelbeslag på stolpens side og deretter legge en bjelke i passende dimensjon på denne. I den andre enden får bjelken ligge på den nye stolpen. For å få et lignende utseende slår du på bord, liknende de du nå har under taket, på siden av bjelken. Bjelken kan du jo stikke inn mellom eksisterende bord som stikker ut, forbi eksisterende stolpe.

Hadde staget opp det eksisterende taket eller
montert en midlertidig stempel under den nåværende
bjelken en side om gangen.
Og sørget for at det ikke raser.
Så hadde jeg felt inn bjelkene i de
eksisterende stolpene og da kan man legge
skjøten i stolpen.
Alternativt byttet bjelkene mot en lengde som
rekker hele veien. Da kan man gå
opp en eller 2 dimensjoner om det føles svakt.
Kan jo være som Mathias skrev.

Mvh Putte

Byggeren Du skriver spiker på bjelken.
Synes det ser ut som en gjennomgående bolt.
Eller hva er det, Peppe?

Mvh Putte

Takk for hjelpen!
Byggmester:
Ditt siste alternativ ser ut til å være lettest for meg. Den eksisterende bæringen er for øvrig boltet med to stk. M12 bolter/gjengestang som går gjennom stolpen, men jeg forstår nå hva du mener. Altså ta ut bæringens høyde på den høyre stolpen. Legge opp en kortere regel som deretter settes sammen med eksisterende + den nye (2 meters) bæringen?

Kom på noe. Bør man ikke kunne sette inn en stolpe til slik at den støtter opp under eksisterende indre bæringen? Det burde være aller lettest om den skrus sammen med de to som nå utgjør stolpen? Unngår stempling og kan bare sette opp en regel på utsiden og innsiden. På toppen av dem kan man vel legge skjøtene mot neste 2 meters del. Vanskelig å forklare, men håper dere forstår.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.