769 lest ·
1 svar
769 lest
1 svar
Hvordan skal man tenke med luftmotstand løsdrift.
Hei,
Vi har en løsdrift til hester med bare en åpning. Jeg vil gjerne lage en åpning til. Det blir da to åpninger på samme vegg, med en del av veggen igjen mellom åpningene.
Det jeg er usikker på er hvordan det blir når det blåser. Som det er i dag skrangler det og sliter i tak og vegger ordentlig når det stormer.
Dagsaktuell løsdrift:
*Den åpningen som finnes nå er ca. 2,2 bred, og tror ca. 2,5 høy (den har godkjent mål vet jeg iallfall), den nye åpningen blir samme mål.
*Det er sikkert 5 m høyt til taket inne i løsdriften.
*Veggen på en kortside går ikke hele veien opp til taket uten der er det en glipe på ca. 1 m som leder inn på låven.
*Tak i løsdriften er kun av blikk dvs ligger ikke på noe innertak uten bare skrudd fast på bjelkene.
*Åpningene ligger i vestlig retning vi bor på vestkysten og havet ligger ca. 1,5 km unna. Så det kan blåse veldig kraftig. Det er ingenting vi kan endre på da løsdriften ble laget fra en allerede påbygd del på fjøset.
*Jeg har lagt ved en veldig fin tegning😅🤗
Mitt spørsmål:
Hvordan vet jeg hvordan vindens kraft endres og påvirkes av en åpning til?
Om jeg åpner en like stor åpning til, uten å sette opp veggen mot låven blir det ikke veldig mye kraft når luften skal presses videre ut på låven og at det medfører at taket også utsettes for større trykk innenfra og da kan fly av?
Om man isteden setter opp en vegg der det er åpent mot låven så luften ikke kommer videre fra løsdriften mer enn gjennom de to åpningene blir det da mindre trykk på taket?
Tenker at det ikke kan komme inn like mye luft da det finnes et mottrykk av luften som er inne i løsdriften.
Eller måtte åpningene og innertaket ha vært i samme høyde da?
Herregud, jeg ser jo at det er rotete beskrevet og jeg har ikke bra kontroll på termer..
Jeg har forsøkt å lese meg til hvordan det fungerer med kreftene men forstår ikke helt.
Skal legge ved en ytterst utførlig og tydelig skisse også 🫣
Noen som kan hjelpe meg, tipse om hvor jeg skal henvende meg, lese? Jeg er glad for alt. 👍
Og ja jeg trenger å endre til to åpninger da det blir at et par av hestene ikke tør gå inn om den ranghøye står i åpningen.
Vi har en løsdrift til hester med bare en åpning. Jeg vil gjerne lage en åpning til. Det blir da to åpninger på samme vegg, med en del av veggen igjen mellom åpningene.
Det jeg er usikker på er hvordan det blir når det blåser. Som det er i dag skrangler det og sliter i tak og vegger ordentlig når det stormer.
Dagsaktuell løsdrift:
*Den åpningen som finnes nå er ca. 2,2 bred, og tror ca. 2,5 høy (den har godkjent mål vet jeg iallfall), den nye åpningen blir samme mål.
*Veggen på en kortside går ikke hele veien opp til taket uten der er det en glipe på ca. 1 m som leder inn på låven.
*Tak i løsdriften er kun av blikk dvs ligger ikke på noe innertak uten bare skrudd fast på bjelkene.
*Åpningene ligger i vestlig retning vi bor på vestkysten og havet ligger ca. 1,5 km unna. Så det kan blåse veldig kraftig. Det er ingenting vi kan endre på da løsdriften ble laget fra en allerede påbygd del på fjøset.
*Jeg har lagt ved en veldig fin tegning😅🤗
Mitt spørsmål:
Om jeg åpner en like stor åpning til, uten å sette opp veggen mot låven blir det ikke veldig mye kraft når luften skal presses videre ut på låven og at det medfører at taket også utsettes for større trykk innenfra og da kan fly av?
Om man isteden setter opp en vegg der det er åpent mot låven så luften ikke kommer videre fra løsdriften mer enn gjennom de to åpningene blir det da mindre trykk på taket?
Tenker at det ikke kan komme inn like mye luft da det finnes et mottrykk av luften som er inne i løsdriften.
Eller måtte åpningene og innertaket ha vært i samme høyde da?
Herregud, jeg ser jo at det er rotete beskrevet og jeg har ikke bra kontroll på termer..
Jeg har forsøkt å lese meg til hvordan det fungerer med kreftene men forstår ikke helt.
Skal legge ved en ytterst utførlig og tydelig skisse også 🫣
Noen som kan hjelpe meg, tipse om hvor jeg skal henvende meg, lese? Jeg er glad for alt. 👍
Og ja jeg trenger å endre til to åpninger da det blir at et par av hestene ikke tør gå inn om den ranghøye står i åpningen.
Det burde ikke blåse inn mye mer. Om du skulle ha en til åpning på en annen vegg ville luften strømme gjennom. F.eks. vindskydd man har for dyr i hage har 3 vegger.J JuliaKH skrev:Hei,
Vi har en løsdrift til hester med bare en åpning. Jeg skulle ønske å lage en åpning til. Det blir da to åpninger på samme vegg, med en del av veggen igjen mellom åpningene.
Dagens løsdrift:
*Den åpningen som finnes nå er ca 2,2 bred, og tror ca 2,5 høy (den har godkjente mål vet jeg i alle fall), den nye åpningen blir samme mål.
*Veggen på en kortside går ikke hele veien opp til taket uten der er det en glipe på ca 1 m som leder inn på låven.
*Tak i løsdriften er kun plater, dvs ligger ikke på noe innertak, bare skrudd på lektene
*Åpningene ligger i vestlig retning, vi bor på vestkysten og havet ligger ca 1,5 km unna. Så det kan blåse veldig kraftig. Det er ingenting vi kan endre på da løsdriften ble laget fra en allerede påbygd del på låven.
*Jeg har vedlagt en veldig fin tegning😅🤗
Mitt spørsmål:
Om jeg åpner en like stor åpning til, uten å sette for veggen opp mot låven, blir det ikke veldig mye kraft når luften skal presses videre ut på låven og at det medfører at taket også utsettes for større trykk innenfra og da kan fly av?
Om man i stedet setter opp en vegg der det er åpent mot låven slik at luften ikke kommer videre fra løsdriften mer enn gjennom de to åpningene, blir det da mindre trykk på taket?
Tenker at det ikke kan komme inn like mye luft da det finnes et mottrykk fra luften som er inne i løsdriften.
Eller burde åpningene og innertaket vært i samme høyde da?
Herregud, jeg ser jo at det er rotete beskrevet og jeg har ikke bra oversikt over termer..
Jeg har prøvd å lese meg til hvordan det fungerer med kreftene, men forstår ikke helt.
Skal vedlegge en ytterst utførlig og tydelig skisse også 🫣
Noen som kan hjelpe meg, tipse om hvor jeg skal vende meg, lese? Jeg er glad for alt. 👍
Og ja, jeg trenger å endre til to åpninger da det blir at et par av hestene ikke tør gå inn om den ranghøye står i åpningen.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Nytt lösvikeshus, hur tänka med taxeringsvärde, fastighetskatt o vinst
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad ska jag tänka på när jag gräver för hand ner till husgrunden?
Grund & Markarbeten -
Hur ska jag tänka angående flytt av marksten?
Trädgård allmänt -
Två badrum vägg i vägg, vad tänka på?
Badrum -
Hur tänka vid två fördelare LK
Värme allmänt