Jeg har kjøpt en hel haug med tømmer som (ifølge min gale tidsplan) allerede skulle vært brukt for 3 måneder siden. Det har ligget på gårdsplassen, under presenning, og det ser ikke så fint ut...

Det har blitt svart mugg på det som har vært lengst ut mot kantene, det som er i midten av haugen ser ok ut.

Kan jeg bruke tømmeret?
Hva gjør jeg med det som er dårlig?
Hvordan skal jeg oppbevare det så det ikke blir dårlig?

Inne er så klart det beste, men det går ikke akkurat nå...

Det er råspont og kledning i dette tilfellet.

• Liker
kindberg25 og 1 annen
  • Laddar…
Sørg for å få opp treverket ordentlig fra bakken. Et par desimeter minst.

Legg det på strø dersom det har blitt fuktig. Dekk ikke med presenning, men skaff metallplate! Med luftspalte mellom!

Treverket kan du med største sannsynlighet bruke. Litt svart/grått spiller ingen rolle så lenge det ikke har råtnet!

Lykke til!

Det går bra å dekke med en tett presenning om virket er skikkelig tørt. Men den må ikke ligge ned mot bakken for da stenger du inne bakkefuktigheten som vil kondensere mot presenningen. Du må ha en lufting som kan blåse under dekningen. Plastikken skal bare fungere som beskyttelse mot regn ovenfra.

M
Strølegg mellom hver runde, og snu slik at du motvirker at virket vrir seg, dekk med plate så luften får fritt spillerom... Og så klart ordentlig med luft under, legg gjerne noe som hindrer at det vokser opp gress..

• Liker
Falun023
  • Laddar…
Hva er endevendt?

M
niblom skrev:
Vad är ändvänd?
Se i enden på virket så ser du hvordan årringene er bøyd.. Når treverk tørker så vil det trekke seg sammen etter årringenes bøyning, så motvirk det ved å legge annenhver vei. Det er bare sånt jeg "har lært meg" som liten, og vet egentlig ikke om det trengs ved stabling. Men om du skal lage en dør, for eksempel en enkel uthusdør uten ramme, så må man vende treet, og også tenke på at fibrene går i riktig retning slik at vannet renner av, for at døren ikke skal slå seg voldsomt. Eller når du spikrer en tre-dekk på en veranda for eksempel, så må treet vendes slik at alle bordene strever etter å bøye seg nedover, ellers er det fare for at gulvet blir ujevnt, og at til og med noen bord vrir seg løs....

magentis

Takk for infoen. Skal straks ut og stable om og endvende.

Takk!

/N

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.