Hei!

Har et nytt prosjekt foran meg der jeg vil få orden i garasjen vår, som i seg selv er et rotete kapittel. Huset er fra 40-tallet. For å gi bakgrunn:

Rommet, ca. 15 kvm, består av betonggulv, murpussede vegger og betongdekke. I taket i dag er det ca. 50 mm isopor (en del av stuen er i etasjen over). Takhøyden i garasjen hvis man ikke regner med isoporen er 2,10 m.

Isoporen er satt opp med lim og teipede skjøter. Langs rommet går noen ventilasjonsrør og vannledninger, de ligger rett under isoporen i plassering.

Mitt mål er å få til et penere tak, og jeg tenkte derfor å sette tynne lekter (28x70?) etter isolasjon og deretter montere opp gipspanelet, helst renoveringsgips for å ikke bygge ned høyden mer enn nødvendig.

Mine funderinger er;

1. Isoporen er gammel, og jeg vurderer om det er verdt å f.eks. bytte til cell isolering hvis det er verdt det, eller om det ikke gjør noen forskjell? Tenker i så fall deres 45 mm isolasjon. Ville jo helst hatt mer selvfølgelig, men takhøyden tillater jo ikke helt det...

2. Skal jeg sette opp lekter med 120 mm spikerplugg, altså bore gjennom lektene og isolasjonen opp i betongdekket?

3. Er det å anbefale å sette lektene langside til langside, eller skal man kjøre kortside til kortside?

4. Jeg vil kunne trekke rør for elektrisitet da jeg vil sette 4 spotter i taket senere. Antar at man bør kunne spore ut litt hvis nødvendig eller til og med trekke langs lektene?

5. Der kommende gips møter ventilasjonsrør (ca. 150 mm i diameter), kan man gjøre det pent hvordan gipsen møter røret hvis man ikke har mulighet til å bygge kasse på alle steder?

Mange spørsmål, tar gjerne imot deres forslag og tips!

Takk

C cpt skrev:
Hei!

Har et nytt prosjekt foran meg der jeg vil fikse opp i garasjen vår, som i seg selv er et rotete kapittel. Huset er fra 40-tallet.
For å gi bakgrunn:

Rommet, ca 15 kvm, består av betonggulv, pussede vegger og betongdekke. I taket i dag sitter det ca 50 mm cellplast (en del av stuen er på etasjen over). Takhøyden i garasjen hvis man ikke regner med cellplasten er 2,10 m.

Cellplasten er satt opp i form av lim og teipede skjøter. Langs rommet går noen ventilasjonsrør og vannledninger, de ligger rett under cellplasten i plassering.

Mitt mål er å få til et finere tak, og jeg tenkte derfor å sette glespanel (28x70?) etter isolering og deretter montere opp gipsplater, helst renoveringsgips for å ikke bygge ned høyden mer enn nødvendig.

Mine tanker er;

1. Cellplasten er gammel, og jeg lurer på om det er verdt å bytte til icell isolering hvis det er verdt det, eller om det ikke gjør noen forskjell? Tenker i så fall deres 45 mm isolering. Hadde jo gjerne hatt mer selvfølgelig, men takhøyden tillater jo ikke helt det...

2. Skal jeg sette opp glespanel med 120 mm spikplugg, dvs bore gjennom glespanel og isolering opp i betongdekket?

3. Er det å anbefale å sette glespanel langside til langside, eller skal man sette kortside til kortside?

4. Jeg vil kunne trekke rør for strøm da jeg vil sette inn 4 spotter i taket senere. Antar at man burde kunne spore ut litt om nødvendig eller til og med dra langs glespanel?

5. Der kommende gips møter ventilasjonsrør (ca 150 mm i diameter), kan man gjøre det pen i hvordan gipsen møter røret om man ikke har mulighet til å bygge kasse på alle steder?

Mange spørsmål, tar gjerne imot deres forslag og tips!

Takk
Ingen som har noen tanker å dele? 😅

Synes ikke du trenger å bytte celleplasten. Jeg ville ha kjørt 22x95 lekter på cc 30 og deretter vanlig gips i stedet. Enklere å sparkle, billigere og bedre brannsikring. Man får plass til el-trekk mellom lektene, og trenger man å gå på tvers, så kapper man lekt der.

Går nok fint å gå inn til ventilasjonsrørene, deretter sparkle og fuge sprekken hvis man ikke vil flytte dem ned. Velg retning på lektene så elektroinstallasjonen blir enklest. 120 spikerplugg er mer enn nok.

• Liker
cpt
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
Synes ikke du trenger å bytte celleplasten. Jeg hadde kjørt 22x95 lekter på cc 30 og deretter vanlig gips i stedet. Enklere å sparkle, billigere og bedre brannsikring. Man får plass til elektrisk ledning mellom lektene og om man må gå tvers over, kutter man lektene der.

Går nok bra å gå mot ventilerørene, så sparkle og fuge sprekkene hvis man ikke vil flytte dem ned. Velg retning på lektene slik at elektrisk trekking blir lettest. 120 spikerplugger holder fint.
Takk! Veldig hjelpsomt.

Er garasjen oppvarmet?
Kan jo finnes mulighet for å fjerne cellplasten ellers og sette 22x70 med 13 gips så har du jo til og med vunnet 10mm.

ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Er garasjen oppvarmet?
Det kan jo være mulighet for å fjerne cellplasten ellers og sette 22x70 med 13 gips så har du jo til og med vunnet 10mm.
Japp, det er oppvarmet, men ellers bra idé 👍🏻

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.