Hei. Vi har nylig kjøpt et hus fra -38. I kjelleren er det et rom som tidligere har vært en garasje. Den forrige eieren muret igjen kjellerporten og bygde opp og isolerte rommet innvendig. Vi rev bort all innredning fordi den var ganske råtten. Tre av veggene er pusset og ser helt ok ut, men åpningen der porten tidligere var, var helt uten puss.
Jeg har aldri pusset før, men jeg gjorde et forsøk. Jeg brukte pussmørtel M, men siden jeg ikke bløt veggen før, så stivnet pussen nesten umiddelbart når jeg la den på. Resultatet ble kort sagt ikke særlig godt. Jeg gjorde et nytt forsøk med pussmørtel C, og denne gangen bløtte jeg veggen før jeg la på pussen. Det ble bedre, men ikke bra. I ettertid har jeg forstått at jeg burde ha brukt en lang planke for å jevne ut pussen.
Slik ser veggen ut nå:
Hvordan bør jeg gjøre for å få orden på veggen? Den trenger ikke å bli glatt som en barnerumpe. Det er greit om den ser ut som de andre veggene:
Vi planlegger bare å male veggene med en passende diffusionsfarge.
Tja, jeg er jo ikke proff heller men den erfaringen jeg har (har fått hjelp av en murer) så kjører han med liten plate. Er sikkert opp til hver og en men når jeg har kjørt så synes jeg at den lille pusspussen er mer håndterbar.
Overflaten kommer til å bli veldig fin og jevn når du har gått over med pussen. Fordelen med den lange da er vel at du får en større overflate jevn på engang samt at du kanskje får en totalt sett jevnere vegg.. Men man må ha erfaring for at det skal bli veldig fint. Men min mening på kjellervegger er at de gjerne kan bølge litt da de ser litt mer levende ut. Men pussen skal jo være jevn og fin.
Pussmørtel M har jeg knapt hørt om, A,B,C er jo litt vanligere. Jeg har jo kjørt med C mørtel da det er en kalksement basert mørtel som er ganske bra og billig. Du kan jo også bruke gipsmørtel (Kanskje kalles M mørtel?), litt dyrere men mye lettere å jobbe med.
I alle fall så når jeg har jobbet med C mørtelen pleier det å være ganske så løst og det stivner ikke med en gang som du beskrev det.
/P
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.