Hei! Kattvindvegg revet, nå trenger vi å jevne ut den pussede teglsteinen innvendig slik at den blir jevn langs den hvite veggen til venstre i bildet. Hvilken type puss(?) skal jeg bruke for at det skal bli pent (og helst lett å jobbe med)? Gjerne noe som fester bra både på tegl, pussen over teglsteinen og veggen til venstre (gjerne på gips også selvfølgelig).
Stor takk på forhånd for hjelp!

• Teglvegg under renovering med synlig murstein, hvit vegg til venstre og skrå himling med gipsplater til høyre. Gulv i tre.
  • Rødt teglvegg med ujevn puss, ved siden av en hvit vegg. Viser behovet for pussarbeid på tegl for å matche den jevne overflaten på den hvite veggen.
Interessant tråd! Venter spent på det første ordentlige svaret.

A
Gipsbruk er nok det enkleste for deg, men jeg hadde pusset med pussmørtel C..

• Liker
Anne G
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Gipsbruk er kanskje det enkleste for deg, men jeg ville ha pusset med pussmørtel C..
Takk for svar :)

Ok, mener du at du har brukt FØRST gipsbruk og så pussmørtel eller BARE pussmørtel? Og hvorfor i så fall?

A
J Jörgen Petersson1 skrev:
Tack för svar :)

Ok, mener du at du har brukt FØRST gipsbruk og så pussbruk eller BARE pussbruk? Og hvorfor i så fall?
Gipsbruk er lettere å jobbe med, fester lettere men er dårligere når det gjelder fukt og holdbarhet.. Pussbruk C tåler mer men er sannsynligvis vanskeligere for deg som nybegynner å jobbe med.. Men begge fungerer i ditt tilfelle..

Rejäl skrev:
Gipsbruk er lettere å jobbe med, fester lettere, men er dårligere når det gjelder fukt og holdbarhet.
Pussmørtel C tåler mer, men er antagelig vanskeligere for deg som novise å jobbe med.
Men begge duger i ditt tilfelle.
Ok, begge funker hver for seg altså?

Hva er dårlig med hensyn til fukt med gipsmørtelen?

Og siste spørsmål: fester gipsmørtelen på både pussen, teglsteinen og ved behov på gipsplatene?

Stort stort takk for dine svar!!! :D

Jeg lurer også på fukt når det gjelder gipsbruk?

• Liker
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
A
Ok, begge funker hver for seg altså?

Hva er dårlig med tanke på fukt når det gjelder gipsbruket?

Og siste spørsmål: gipsbruket fester på både pussen, teglsteinen og ved behov på gipsplatene?

Stort stort takk for dine svar!!! :D
Her kan du lese om Gypsum som er Webers gipsbruk..
https://www.se.weber/files/se/2023-12/SYS-SE-weber_gypsum_naturgips.pdf
Du kan først pusse med pussmørtel C 3mm og deretter sparkle med gipsbruk hvis du vil..
Men ikke motsatt..
Ja gipsbruk fester på det meste..

Også jeg er svært nysgjerrig på svaret på dette spørsmålet! Hva er dårlig fra et fuktighetsperspektiv med gipsbruket?

Rejäl skrev:
Her kan du lese om Gypsum som er Webers gipsbruk..
[lenke]
Du kan først pusse med pussmørtel C 3mm og deretter sparkle med gipsbruk hvis du vil..
Men ikke omvendt..
Ja, gipsbruk fester på det meste..
Finnes det noen fordel med å pusse med pussmørtel først og så gips i stedet for å bare bruke gips?

A
Finnes det noen fordel med å pusse med puss først og så gips i stedet for å bare bruke gips?
Ja det blir mer holdbart..

• Elsker
Jörgen Petersson1
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.