1.697 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Hvordan skal jeg oppdatere min innervegg med luftspalte?
Jeg har en innervegg mellom et fremtidig arbeidsrom og soverommet i vårt nylig kjøpte hus fra 60-tallet. I helgen rev jeg veggplatene fra arbeidsrommets side og kom fram til at innerveggen er bygget med luftspalte, man ser ut til å ha vært ganske smart her og optimalisert for lydisolasjon mot soverommet. Min hensikt er å optimalisere lydisolasjonen ytterligere og samtidig få på plass OSB for å kunne få bedre bæreevne til å skru opp ting på veggen, både på soveromssiden og i arbeidsrommet.
Veggkonstruksjonen består av
12 MDF - 35x45 stender - 3 masonite - 10 luftspalte - 3 masonite - 35x45 stender - 12 MDF (mm)
Det er altså en lik speilvendt stenderverk på begge sider av luftspalten i midten. Stenderverket er dog ganske uvanlig og avstandene varierer fra CC400 til CC250 (variasjonen kan dog også være for å bryte lyden i veggen), og treverket er veldig fleksibelt, så det går ikke helt å sette opp nye plater uten å fikse nye stender på korrekte avstander.
Så til slutt til mitt faktiske spørsmål; hva skal jeg finne på med denne veggen? Jeg har spontant to alternativer som jeg vurderer:
1. Fjerne hele konstruksjonen med luftspalten og sette opp Gips - OSB - 75mm steinull - OSB - Gips. Jeg gjetter dog at dette ville forverre lydisolasjonen i veggen og samtidig innebærer mer arbeid.
2. Sette opp nye stender 45x45 eller 75x45 (med bredsiden ut) på CC600, sette inn 45mm glassull/steinull mellom stendene og beholde luftspalten i midten. Sette opp OSB + gips på begge sider av veggen.
Jeg heller mot alternativ 2 siden det burde gi en veldig god lydisolasjon siden det blir samme konstruksjon som tidligere, men med mer isolasjon og doble plater. OSB får jeg jo også på plass slik at bæreevnen oppnås. Det som er litt tricky er at de gamle stendene er 35mm i dybden og nye stendere blir 45mm, men det innebærer nok egentlig bare at de nye stendene alene bærer veggplatene mens de gamle bærer masoniteplatene i midten.
12 MDF - 35x45 stender - 3 masonite - 10 luftspalte - 3 masonite - 35x45 stender - 12 MDF (mm)
Det er altså en lik speilvendt stenderverk på begge sider av luftspalten i midten. Stenderverket er dog ganske uvanlig og avstandene varierer fra CC400 til CC250 (variasjonen kan dog også være for å bryte lyden i veggen), og treverket er veldig fleksibelt, så det går ikke helt å sette opp nye plater uten å fikse nye stender på korrekte avstander.
Så til slutt til mitt faktiske spørsmål; hva skal jeg finne på med denne veggen? Jeg har spontant to alternativer som jeg vurderer:
1. Fjerne hele konstruksjonen med luftspalten og sette opp Gips - OSB - 75mm steinull - OSB - Gips. Jeg gjetter dog at dette ville forverre lydisolasjonen i veggen og samtidig innebærer mer arbeid.
2. Sette opp nye stender 45x45 eller 75x45 (med bredsiden ut) på CC600, sette inn 45mm glassull/steinull mellom stendene og beholde luftspalten i midten. Sette opp OSB + gips på begge sider av veggen.
Jeg heller mot alternativ 2 siden det burde gi en veldig god lydisolasjon siden det blir samme konstruksjon som tidligere, men med mer isolasjon og doble plater. OSB får jeg jo også på plass slik at bæreevnen oppnås. Det som er litt tricky er at de gamle stendene er 35mm i dybden og nye stendere blir 45mm, men det innebærer nok egentlig bare at de nye stendene alene bærer veggplatene mens de gamle bærer masoniteplatene i midten.
Hei,O octomore skrev:Jeg har en innervegg mellom et kommende arbeidsrom og soverommet i vårt nylig anskaffede hus fra 60-tallet.
I helgen rev jeg veggplatene fra arbeidsrommets side og fant ut at innerveggen er bygget med luftspalte, man virker å ha vært ganske smart her og optimalisert for lydisolering mot soverommet. Min hensikt er å optimalisere for lydisoleringen ytterligere og samtidig få på plass OSB for å få bedre bærbarhet til å skru opp ting på veggen, både på soveromssiden og i arbeidsrommet.
12 MDF - 35x45 ramme - 3 masonitt - 10 luftspalte - 3 masonitt - 35x45 ramme - 12 MDF (mm)
Det er altså en lik speilvendt ramme på begge sider av luftspalten i midten. Rammen er dog ganske uvanlig og avstandene varierer fra CC400 til CC250 (variasjonen kan dog også være for å bryte lyden i veggen), og treverket er veldig fleksibelt, så det går ikke riktig an å sette opp nye plater uten å fikse nye rammer på korrekte avstander.
Så til slutt til mitt faktiske spørsmål; hva skal jeg finne på med denne veggen?
Jeg har spontant to alternativer som jeg funderer på:
1. Fjerne hele konstruksjonen med luftspalten og sette opp Gips - OSB - 75mm steinull - OSB - Gips. Jeg gjetter dog at dette vil forverre lydisoleringen i veggen og samtidig innebære mer arbeid.
2. Sette opp nye rammer 45x45 eller 75x45 (med bredsiden utover) på CC600, sette inn 45mm glassull/steinull mellom rammene og beholde luftspalten i midten. Sette deretter opp OSB + gips på begge sider av veggen.
Jeg heller mot alternativ 2 fordi det burde gi en virkelig god lydisolering siden det blir samme konstruksjon som tidligere, men med mer isolering og doble plater. OSB-en får jeg jo også på plass, så bæreevnen oppnås. Det som er litt tricky er at de gamle rammene er 35mm i dybden og nye rammer blir 45mm, men det innebærer nok egentlig bare at de nye rammene får alene bære veggplatene mens de gamle bærer masonittplatene i midten.
Luftspalten i seg selv lydisolerer ingenting. Derimot så fjerner den vibrasjoner som ellers går rett gjennom veggen f.eks. Om man har senger mot den veggen og vender seg om natta og tilfeldigvis slår mot veggen lett da dempes vibrasjonene merkbart..
Synes at alt. Nr 2 virker fornuftig, men jeg ville isolert begge veggene fullstendig 70mm i den nye du gjør og 45mm i den gamle veggen du har, det gjør ingenting om isolasjonen har kontakt med hverandre uten det er treverket som trenger å være separert med luftspalten som du kaller det…
Håper at du forstår🙃
Nei, akkurat jeg har full forståelse for at det er frakoblingen av kontakt som gjør at man oppnår lydegenskapene, ikke at luften isolerer i seg selv. Mitt innledende innlegg ble så langt at det var uunngåelig at noe uklart slinker med.Rejäl skrev:Hei,
Luftspalten i seg selv lydisolerer ingenting. Derimot fjerner den vibrasjoner som ellers går rett gjennom veggen for eksempel. Hvis man har senger mot den veggen og snur seg om natten og tilfeldigvis slår lett i veggen, blir vibrasjonene merkbart dempet.
Jeg synes at alt. Nr 2 virker fornuftig, men jeg ville isolert begge veggene full 70mm i den nye du lager og 45mm i den gamle veggen du har, det gjør ingenting om isoleringen har kontakt med hverandre, det er treverket som trenger å være separert med luftspalten som du kaller det.
Håper du forstår 🙃
Jeg tror imidlertid at du har misforstått, eller så misforstår jeg deg når du nevner 70mm isolering i den nye og 45mm i den gamle - det finnes bare en vegg, og spørsmålet er hvor jeg skal ha den
Du skriver:O octomore skrev:Nei, akkurat, jeg har full forståelse for at det er frakoblingen av kontakt som gjør at man oppnår lydegenskapene, ikke at luften isolerer i seg selv. Mitt første innlegg ble såpass langt at det var uunngåelig at noe uklart snek seg med.
Jeg tror dog at du har misforstått, eller så misforstår jeg deg når du tar opp 70mm isolasjon i den nye og 45mm i den gamle - det finnes bare en vegg, og spørsmålet er hvor jeg skal ha denMin fundering i grunnen var egentlig om jeg skulle rive ut den gamle konstruksjonen og bytte til 75mm isolasjon, eller forbedre den gamle istedenfor.
2. Sett opp nye lekter 45x45 eller 75x45 (med bredside utover) på CC600, sett inn 45mm glassull/steinull mellom lektene og behold luftspalten i midten. Sett deretter opp OSB + gips på begge sider av veggen.
Da forstod jeg det som at du skulle beholde den veggen som du viser på bildet og lekte opp en ny med luftspalte imellom...🙃
Jaha, nei, min tanke var å sette nye lekter mellom de eksisterende slik at jeg får til riktig CC-målRejäl skrev:Du skriver:
2. Sett opp nye lekter 45x45 eller 75x45 (med bredsiden ut) på CC600, sett inn 45mm glassull/steinull mellom lektene og behold luftspalten i midten. Sett så opp OSB + gips på begge sider av veggen.
Da forsto jeg det som at du skulle beholde den veggen som du viser på bildet og lekte opp en ny med luftspalte imellom…🙃
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Yttervägg blir innervägg, bjälklagsanslutning och luftspalt
Utbyggnad och tillbyggnad -
Luftspalt mellan timmerstomme och innervägg?
Isolering -
Luftspalte mellom innervegg bjørkefinér og isolasjon (med fuktbarriere mot finéren)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Innvendig vegg i kjeller 90° mot yttervegg - luftspalte?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Luftspalt i tegelvägg som blir innervägg
Fasad