Det er i stuen som skal fikses. Leilighet fra 50-tallet. Betongen på veggene er veldig porøs, og sand faller når man rører den forsiktig. Å regulere er ikke et godt alternativ på grunn av kostnaden.
Jeg er litt usikker, er det som ligner på sand virkelig betong?
Dere som har erfaring, hvordan kan jeg fikse veggene på enkleste måte?
Nei betong er det ikke. Det er puss. Slik finnes i ulike kvaliteter, den rett lyse fargen tyder på kalkpuss, men jeg er virkelig ingen ekspert på puss.
Hva man best gjør med det har jeg ikke noe svar på. Vi hadde lignende dårlig puss på skorsteinsløpet, den satt så løst at jeg banket ned alt sammen på typ 10 minutter (ca 8kvm). Deretter tok det betydelig lengre tid å pusse om.
Hvis du vil ha gips på de veggene må du lime og plugge platen fast i teglet, ganske tidskrevende. Du kan også plugge fast gles (28x70) som du deretter kan skru gipsplatene i, det bygger dog litt mer utover.
Om du vil ha gips på de veggene må du lime og plugge fast platen inn i teglsteinen, ganske tidskrevende.
1. Ok. Men må jeg ta bort det øverste laget? så man ser bare teglstein? og så gipse?
2. Kan ikke jeg la alt være som det er og deretter lime og plugge fast platene?
WearHelmet skrev:
Går også plugge fast gles (28x70) som du deretter kan skru gipsplatene i, det bygger dog litt mer utover.
Gles er da ikke et godt alternativ. Rommet vil bli mindre, pluss at jeg uansett må plugge fast glesen.
Det fungerer å plugge gjennom pussen og inn i teglsteinen. Lim med f.eks. Maxi-Bond eller PL400. Tenk på at veggen ikke er for ujevn, det kan skape problemer ved montering av platene. Men det ser du, det er vanskelig å avgjøre på et bilde. En gles tar opp ujevnhetene men det kanskje fungerer uten.
Testet å bore litt, og det var jo virkelig lett å bore 10cm gjennom pussen og teglverket. Det blir nok å sette platene på veggene i eksisterende stand ved hjelp av plugger og skruer. Veggene er ganske jevne. Tusen takk for hjelpen.
Inga problem. Antar at du borer med slagbor. Har du problemer med at pluggen ikke fester i veggmaterialet så test å bore uten slag. Glem ikke lim heller, pluggen presser mot skivene, så skal limet holde skivene på plass. Det finnes lim på tube med virkelig gode egenskaper. Lykke til!
Skulle det ikke fungere å lime opp gipsplatene med gipsbruk. Banke ned all puss så gipsbruket har noe hardt å feste til, deretter vil gipsplaten sitte som fjell....fungerte hjemme hos meg, selv med ytong som grunnlag.
Det er lettere å sette opp gips enn å pusse (synes jeg). Tapeten sitter bedre på gips enn på puss. Synd å sette tapet på puss, penere å male. . Men det er hva jeg synes.
Oké. Tenker meg at det ville være lettere å reparere pussen og helsparkle enn å holde på og bore og plugge i veggene. Men det er vel fordi jeg aldri gjør noe uten bare peker og sier til samboeren
Hehe. Tror ikke det er verdt å reparere. Men det er jo klart det avhenger av hvordan resten ser ut. Mine vegger var også pusset og når jeg først begynte å banke så falt for mye ned for å begynne å reparere. Og da gipsa jeg istedenfor.
Hehe. Tror ikke det er verdt å reparere. Men det er jo klart det avhenger av hvordan resten ser ut. Mine vegger var også pusset og når jeg først begynte å slå, falt det for mye ned til å begynne å reparere. Og da gipset jeg i stedet.
Problemet er å vite når man skal slutte å slå. Jo mer du forstyrrer det, desto mer bom gjør du i pussen. Vi har reparert store hull her hjemme. Men så lever jeg med en samboer som pusser hus 40t/uke.
Men liker man gips så er det vel bare å kjøre på.
Eneste grunnen jeg kan se hadde vært å lette rørføring for strømmen, men vi velger å sage opp veggene i stedet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.