1.553 lest ·
1 svar
2k lest
1 svar
Hvordan skal jeg gjøre med en vegg som buler
Jeg har kjøpt en leilighet og jeg har et spørsmål angående en ting som jeg har lagt merke til på en vegg i et soverom. Omtrent en meter opp på veggen så buler gipsveggen ut betydelig. Bulingen går langs med en stor del av veggen, cirka to meter, og øker fra den ene siden til den andre, men stopper på den ene siden, cirka 50 cm før en dørkarm. På baksiden av veggen finnes det et bad, men det finnes ingen vannledninger så høyt opp plassert i badet som kan mistenkes å være årsaken til at veggen har buet seg av den grunn. Utbulingens kraftigste del ligger utenfor kanten til badet (soverommet er altså lengre enn badet). Leiligheten ligger i første etasje av tre i et hus som er bygget på 50-tallet. Badet er i god stand og min vurdering er at tetningssjiktene ikke er skadet. Soveromsveggen er tapetsert, og det finnes ingen misfarginger, dårlig lukt eller sprekker i tapeten. Er det lurt å åpne opp gipsveggen for å se etter hva bulingen består av? Grunntanken er at hele veggen skal renoveres, for å forsterke på soveromssiden med OSB-plater + ny gips, men at gipsplaten buler gjør meg usikker på om det holder å bytte. Kan være verdt å nevne at veggen i badet som vender mot soverommet ikke bår eller ser merkelig ut på annen måte. Kom gjerne med ideer og råd på hvordan jeg skal håndtere gipsveggen, og hva jeg bør tenke på.
Sist redigert:
Er du sikker på at det er en gipsvegg da? Ikke veldig vanlig på 50-tallet.R Rocky74 skrev:Jeg har kjøpt en leilighet og jeg har et spørsmål angående en sak som jeg har lagt merke til på en vegg i et soverom. Omtrent en meter opp på veggen så bulker gipsveggen kraftig ut. Bulkingen går langs med en stor del av veggen, cirka to meter, og øker fra den ene siden til den andre, men slutter på den ene siden, cirka 50 cm før en dørkarm. På baksiden av veggen finnes det et bad, men det finnes ingen vannrør så høyt oppe plassert i badet som kan mistenkes være årsaken til at veggen buler ut av den grunnen. Utbulkingens kraftigste del ligger utenfor kanten til badet (soverommet er altså lengre enn badet). Leiligheten ligger i første etasje av tre i et hus som er bygd på 50-tallet. Badet er i god stand og min vurdering er at membranen ikke er skadet. Soveromsveggen er tapetsert, og det finnes ingen misfarging, dårlig lukt eller sprekker i tapeten. Er det klokt å åpne opp gipsveggen for å se etter hva bulkingen består av? Grunntanken er at hele veggen skal renoveres, for å styrke opp på soveromssiden med osb-plater + ny gips, men at gipsplaten buler gjør meg usikker på om det holder med å bytte. Kan være verdt å skrive at veggen i badet som vender mot soverommet ikke bulker eller ser merkelig ut på annet vis. Kom gjerne med ideer og råd om hvordan jeg skal håndtere gipsveggen, og hva jeg bør tenke på.
Men hvis det er det så kan det rett og slett være at noen av bjelkene var skjeve ved montering. En måte å fikse det på kan være at du rett og slett skrur nye bjelker i de gamle. Da får du en vegg i lodd hvis du monterer dem rett.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
ren betongvegg i kjeller
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Ytterveggen buler ut oppe mot taket på utsiden av gjestehytta. Hvorfor?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Taket buktar, är väggen bärande??
Fritidshus -
Hjälp väggen buktar på min folkpool (4,5m * 9meter)
Pool -
Timmerväggen buktar utåt vad göra?
Byggnadsvård