Jeg er total nybegynner med å bygge ting til og i hus, men etter en vannskade i kjelleren har jeg blitt tvunget til å ta saker i egne hender.

I et av rommene i kjelleren skal jeg sette opp ny vegg med stålprofiler, og slik jeg har forstått det, bør man feste / skru fast takskinne og gulvskinne, men jeg har litt problemer med gulvskinnen.

Den tidligere veggen ble nok bygget før man støpte "innvendig gulvplate", noe som har skapt et spor mellom platen og yttervegg (5,5 cm på den ene siden og 7,5 cm på den andre). Sporet har varierende dybde, men det er utrolig porøs betong, nesten som grus.

Hvordan ville dere gått fram her? Støpt igjen sporet og lagt profilen/stålskinnen oppå det, eller hvordan får man festet skinnen og få den i vater?
Er redd for at om man støper igjen dette, blir den nye platen for tynn til å bore/skru i, og bare vil sprekke?

Takknemlig for svar 😊

• En kjellervegg med porøs betong i hjørnet, viser gapet mellom gulvplaten og ytterveggen. Betongen er ujevn og smuldret.
  • Betongkeller med mursteinvegger, viser et spor i gulvet ved siden av veggen, sannsynligvis fra tidligere bygging. Utfordring med å feste golvskena.
  • Spor langs kjellervegg med porøs betong, viser avstand mellom indre gulvplate og yttervegg i påvente av nye byggemetoder.
Du vet at man ikke skal bygge på kjellervegger på innsiden? For å svare på spørsmålet. Hvor brede lekter har du tenkt deg? Du kan feste dem i veggen om du vil la være å støpe igjen spalten.

Mure opp med Leca eller lettbetong, da får du en vegg som isolerer en del og er fuktsikker….

K
Larsa Larsa skrev:
Mure opp med Leca eller lettbetong, da får du en vegg som isolerer en del og er fuktsikker….
Fuktsikker leca/lettbetong?
Hva mener du?

At veggen ikke blir så fuktfølsom. Ullisolering med plater på i en kjeller som ikke er veldig tørr ville jeg vært forsiktig med...

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du vet at man ikke skal bygge på kjellervegger på innsiden? For å svare på spørsmålet.
Hvor brede lekter har du tenkt deg? Du kan feste dem i veggen om du vil la være å støpe igjen spalten
Hvorfor ikke? Huset er helt nydrenert og isolert utenfra av et profesjonelt firma. Jeg har tenkt å lekte opp en ventilert vegg med stålstender og type bjelkelagsplate i fibercement. Ingen isolasjon mot veggen siden det er isolert utenfra.

Rommet skal brukes som bod (og er derfor litt av et trial and error-prosjekt fra min side. Grunnen til at to vegger skal lektes er for at det skal bli litt penere og skjule elektriske ledninger.

Hadde nok tenkt 70 stendere, men er åpen for forslag 😊

Men kan du ikke bare pusse veggene isf?

Larsa Larsa skrev:
Men kan du ikke bare pusse veggene isf?
Jo, det har også vært et alternativ, men tenkte at det var lettere å sette opp ting på veggene om det ikke er betong eller puss (og at jeg kanskje kunne lære meg noe på veien 😅)
Men jeg har hørt at det er vanskelig/kronglete som faen å få til en bra puss?

G GGStrand skrev:
Jeg er total nybegynner med å bygge ting til og i hus, men etter en vannskade i kjelleren har jeg blitt tvunget til å gjøre ting selv.

I et av rommene i kjelleren skal jeg sette opp ny vegg med stålregler, og hva jeg har forstått, så skal man feste/tise fast takskinne og gulvskinne, men jeg har litt problemer med gulvskinnen.

Den tidligere veggen ble nok bygget før man støpte "innergulvplaten", hvilket har skapt et spor mellom platen og yttervegg (5,5 cm på den ene siden og 7,5 cm på den andre). Sporet er i varierende dybde, men det er utrolig porøs betong, nesten som grus.

Hvordan ville dere gått fram her? Støpt igjen sporet og lagt skinnen/stålskinnen på det, eller hvordan får man fast skinnen og får den i vater?
Er redd for at om man støper igjen det, at ny plate blir for tynn å bore/skru i og bare vil sprekke?

Takk for svar 😊
Jeg har slike grøfter selv. Enklest er å fylle med ekspanderbetong, den flyter meget bra og fyller alle groper. Men du må rense grøften ordentlig først. Du får ikke mekanisk godt feste mot underlaget, men et ordentlig, jevnt gulv å jobbe med deretter.
Personlig tips: La være å kle veggene. Ansett noen til å pusse, og så maler du med riktig farge, og det blir kjempebra!

Kan om du skal ha det som lager bare se fordeler med å pusse veggene.
Enklere, billigere, enklere å for eksempel skru opp hyller

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.