Jeg tenkte å bygge en vegg med dør for å skjule et lager ved inngangen på forsiden.
Tanken er at veggen skal bygges av standardregel og skal kles med OSB/Byggplater samt planker på forsiden for å få en finere look.
Hvordan og hva er beste måte å feste konstruksjonen på?
Ser jeg rundt virker det som alle filmene henviser til at man skal feste både i gulvet og i taket, men det kommer ikke til å fungere i dette tilfellet da taket er et blikktak.
Holder det at man fester i gulvet, høyre søyle samt i den skrå bjelken opp til venstre? (Se bilde)
Skal man skråspikre eller er det bedre med vinkelbeslag?
Bør jeg la hele regelen langs gulvet være eller bør jeg sage av den for døren?
Jeg er nybegynner på å bygge ting, men tenkte at dette burde gå an å gjøre selv så alle tips og råd dere kan gi tas gjerne imot.
Jeg hadde nøyd meg med å sette reglene i veggene og i gulvet. Det er så kort avstand, så hvis du fester en regel øverst fra vegg til vegg, kan du skru den i etterpå. Jeg hadde nok i tillegg nøyd meg med regler og deretter satt (spontat) treverk utover og droppet plate. Om det bare skal være pent ut, synes jeg at plate virker som "overkill".
Hvis du ikke lar regelen på gulvet ligge i døråpningen, slipper du risikoen for å snuble, men det er jo helt og holdent en vane ting. En liten "terskel" kan på den andre siden gjøre det lettere når du konstruerer døren. Døren kan jo ikke gå helt ned, for da risikerer du at den vrir seg og setter seg fast. Fordelen med å ha en liten terskel blir jo da at du får en naturlig stopp for døren innover.
Jeg hadde nøyd meg med å sette reglene i veggene og i gulvet. Det er så kort avstand så om du fester en regel øverst fra vegg til vegg kan du skru inn i den deretter. Jeg hadde nok dessuten nøyd meg med regler og deretter satt (spontat) tre utåt og droppet plate. Om det bare skal være pent utåt synes jeg at plate virker "overkill".
Om du ikke lar regelen på gulvet ligge i døråpningen unngår du risiko for å snuble, men det er jo helt og holdent en vanesak. En liten "terskel" kan på den andre siden gjøre det lettere når du konstruerer døren. Døren kan jo ikke gå helt ned for da risikerer du at den slår seg og setter seg fast. Fordelen med å ha en liten terskel blir da at du får en naturlig stopp for døren inåt.
Takk.
Høres ut som en terskel er beste/enkleste alternativ, så kanskje man kan kjøpe en ferdig dør+karm og sette inn der i stedet for å bygge en egen.
En ferdig dør for utendørsbruk er ganske tung så om dere kjøper en ferdig dør må dere ta med det i tankene for konstruksjonen også.
Jeg hadde bygget en dør av spontant virke og en z-stamme. Karm hadde jeg droppet og brukt selve reisverket.
Men om det er mer en "ordentlig" vegg dere vil få til så blir det helt andre krav til hele konstruksjonen ville jeg sagt.