Har skaffet et infrapanel for å feste i taket, men innfestingen på panelet er gjort for å feste i veggen.
Har sittet og grublet i noen uker på hvordan man skal feste den i taket uten at det er risiko for at den glir ut sitt feste. De ideene jeg har kommet på involverer for komplekse og mye jobb for lite vesen.
Hva med å henge den opp på fire skruer som det er tenkt og så sette en kloss eller lignende som stopp på en side som hindrer den fra å flytte seg og gli ut av skruehodene?
Det tenkte jeg også på, men det blir ganske stygt om klossen blir større enn selve panelet. Den må skrues inn utenfor panelet, eller er det bare jeg som er obyggteknisk...
Ja den må jo sitte utenfor panelet men så veldig stor trenger den vel ikke å være? Holder kanskje egentlig med en skrue som hindrer den fra å kunne bevege seg i den retning som sporene i opphengingen er i. Så er det kanskje penere med en list i samme bredde som panelet. Kan jo også skaffe deg en bit aluminium eller plateprofil for å matche panelet bedre.
Prøvde meg på dette i helgen. Fy, det var katastrofe. Å bare feste panelet i taket med 4 skruer var helt umulig. Det var uhåndterlig og tungt, og å justere så alle furuskruene traff hullene og deretter låse den... Så skal den ned igjen fordi jeg skal montere litt kabler og annet småplukk. Uansett, jeg ga opp etter 20 forsøk. Skal til bauhaus og skaffe noen u -profiler og fikse noen kroker på panelet slik at den kan gli inn i u-profilen... så mye for billig DIY...
Prøvde meg på dette i helgen. Fy, det var katastrofe. Å bare henge fast panelet i taket med 4 skruer var jo helt umulig. Det var uhåndterlig og tungt og å justere så alle fire skruer havnet i hullene og så låse det... Så skal det ned igjen for at jeg skal montere litt kabler og annet småtteri. Uansett, jeg ga opp etter 20 forsøk.
Skal til bauhaus og kjøpe litt u-profiler og fikse noen kroker på panelet slik at det kan gli inn i u-profilen... så mye for billig DIY...
Nå har man fått opp panelet. Kjøpte U-profiler og måtte modifisere panelets feste litt, og så gikk det bra å få opp den. Fint tips med magnet, et stort "men" ... de mister sin kraft med årene. Om det tar 10 år eller 20 år er en annen sak. Vil ugjerne gå under den og være redd for at den faller pladask i ansiktet en dag.
Jeg skal ta ned den igjen for å feste litt kabler, skal ta bilder av hvordan jeg gjorde det.
Et spørsmål, jeg skal trekke en installasjonskabel langs hushjørnet. Jeg har fliser på veggene på vaskerommet og jeg vet ikke helt hvordan man skal feste kabelen i veggen. Hva bruker man? Hvor setter man festene? I veggen eller taket? Jeg tror ikke man bør bruke skruklammer...
Tenkte på det, men det er en EKK og er hyperstiv samt er en installasjonskabel. De skal vel klamres fast? Sammenlign med en vanlig lampesnor. Ja... vil bare gjøre det riktig, klager på folk som gjør feil og man vil ikke begå dobbeltmoral så å si. =)
Det er nok første gangen jeg hører noen kalle EKK for hyperstiv. Ofte vil man ikke ha EKK synlig klamret nettopp fordi den anses som slapp og vanskelig å få pent klamret. Er du sikker på at det virkelig er EKK?
Uansett er det ikke noe galt i å legge EKK i en kabelkanal.
Det er nok første gang jeg hører noen kalle EKK for hyperstiv. Ofte vil man ikke ha EKK synlig klamret nettopp fordi den anses for slapp og vanskelig å få pent klamret. Er du sikker på at det virkelig er EKK?
Uansett er det ingen feil å legge EKK i en kabelkanal.
Haha! Hallo! Tror du man har håndtert fotball-lengder av kabler, eller? =) Har ikke satt opp så mange installasjonskabler i sitt liv. Det finnes sikkert verre =). Hvis man vil få det pent, hva skal man bruke i stedet for EKK når den er slapp? Nå har man 25m av EKK, men da har man litt alternativer ved neste anledning.
Så byttet fra EKK til RKK og skaffet kabelkanaler (Bra kabekanaler fra Schneider, ellers løsner de etter 1 dag).
Funderte ut hvordan man skulle feste den på nytt og og natt kl.5 da fen.
Jackede ut festene på panelen og skaffet u-profiler. Opp med skiten og så slide inn skiten. Litt mekkete, men ikke mekkete som å prøve å feste panelet med 4 skruer og få melkesyre.
Jeg har absolutt ingen erfaring med infrapanel så jeg har ingen anelse om hvor bra de varmer, hvordan den oppleves bortsett fra at det er varmt når man går under den, etc.. samt hvor mye energi den trekker. Får se om noen dager.
Heldigvis er panelet appstyrt, det hadde vært et helvete å gå opp og ned på en stol for å justere temperaturen.
Så nå kan man avslutte tråden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.