Hei!
Vi installerer ovn og trenger å gjøre uttak i bjelker på loftet for å få godkjent av feieren. Jeg trenger å ta 30mm oppe i mønet, hvordan avstiver jeg der, trenger jeg å gjøre det? Og så trenger jeg å ta 60mm av bjelken i gulvet på loftet (og da øverst i en vegg). Hvordan avstiver jeg den, må jeg det? Hvor mye kan jeg ta av den uten å avstive? Bjelken er 120mm. platen skal bort og i stedet tas en 30mm luftspalte. bjelken ligger altså under gulvet til venstre for skorsteinen på dette bildet. Noen har allerede tatt 30mm, og jeg må altså ta minst 30 til.
Jeg er ganske sikker på at du kan ta 30 mm fra siden av de kraftige stokkene som utgjør høyben uten noen erstatning. Når det gjelder gulvbjelken har jeg vanskelig for å forstå hvordan det henger sammen bare med ledning av ditt foto. Kan du ikke lage en enkel skisse?
Vil du ta 60 mm på høyden av en bjelke som er 120 mm høy (og antagelig like bred)? Det går ikke så bra. Det er jo midt på bjelken. I så fall må du sette en ny bjelke ved siden av den gamle.
Selv det må antagelig kompenseres gjennom forsterkning. Jeg gjetter at stokkene er litt halvrunde og derfor vanskelige å lime på fra siden. Hva er bjelkens spennvidde?
Altså den bjelken er først og fremst vanskelig å forsterke fordi den ligger i en vegg og i taket/gulvet mellom stuen og loftet.. I så fall må den forsterkes oppover.