9.042 lest ·
29 svar
9k lest
29 svar
Hvordan setter jeg opp en klesstang i gipstaket/innertaket uten å feste i lekter?
Hei alle sammen, jeg er en moderat erfaren hjemmefikser som gjerne prøver å fikse ting selv. I dette tilfellet føler jeg imidlertid at jeg trenger litt ekstra ekspertise..
Jeg vil sette opp en "svevende" stang til å henge kleshengere med yttertøy i. Antagelig blir stangen 60-70 cm lang, og så skal jeg feste 2 lærremmer som sitter 10-20 cm inn på hver side av stangen, så antagelig ca 40 cm fra hverandre. Disse tenker jeg så å feste i hver sin metallring som deretter henges i hver sin krok festet i taket. Det er her jeg støter på problemer.
Taket har ingen bjelker i dette området (hva jeg kan banke meg frem til). Jeg måtte altså feste krokene i gipsplaten, som antagelig ikke er særlig tykk. Ville anslå ca. 1-1,5 cm. Min kunnskap går ikke mye lenger enn å tenke "Ingen plugg kommer til å fikse denne vekten" (Ville gjette på at en 60x1,4 cm trestang i bøk med 10-15 jakker sikkert kan komme opp i 20 kg. og henger noen plutselig sitt mc-stativ bør det gjerne ikke krasje ned i gulvet av totalt 30 kg.)...
Hvordan i all verden løser jeg dette, om det i det hele tatt lar seg løse?
I verste fall må jeg slippe ideen og lage en løsning med veggfester i stedet.
Veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få.
Mvh Gustaf.
Jeg vil sette opp en "svevende" stang til å henge kleshengere med yttertøy i. Antagelig blir stangen 60-70 cm lang, og så skal jeg feste 2 lærremmer som sitter 10-20 cm inn på hver side av stangen, så antagelig ca 40 cm fra hverandre. Disse tenker jeg så å feste i hver sin metallring som deretter henges i hver sin krok festet i taket. Det er her jeg støter på problemer.
Taket har ingen bjelker i dette området (hva jeg kan banke meg frem til). Jeg måtte altså feste krokene i gipsplaten, som antagelig ikke er særlig tykk. Ville anslå ca. 1-1,5 cm. Min kunnskap går ikke mye lenger enn å tenke "Ingen plugg kommer til å fikse denne vekten" (Ville gjette på at en 60x1,4 cm trestang i bøk med 10-15 jakker sikkert kan komme opp i 20 kg. og henger noen plutselig sitt mc-stativ bør det gjerne ikke krasje ned i gulvet av totalt 30 kg.)...
Hvordan i all verden løser jeg dette, om det i det hele tatt lar seg løse?
I verste fall må jeg slippe ideen og lage en løsning med veggfester i stedet.
Veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få.
Mvh Gustaf.
Jeg innbiller meg at en klesstang som henger i remmer fra taket kommer til å drive en til vanvidd da den svinger unna når man skal henge på kleshengeren om man støter borti allerede opphengte plagg. Tenk fritt hengende rebstige.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Jeg synes ideen er interessant uansett. hvordan ville det være med en V av tynn stålvajer festet i hver ende av stangen og de bakre vajerne krysset høyre/venstre? Er det noe jeg overser eller burde ikke det bli stabilt mot gynging i alle retninger?
Ved nærmere ettertanke så går det nok ikke så enkelt. En V i hver ende pluss et kryss, helst i bakkant, trengs.G Guson skrev:
Regnet faktisk ikke med mye respons, da det er første innlegget her, men dette var jo strålende.
Jeg slenger sammen en veldig amatørmessig skisse av målene ovenfra. Det er et tidligere foreningslokale i kjelleren som er bygget om til leilighet, dermed finnes det temmelig unike løsninger og vinkler gjennom hele leiligheten så ja, bilder kan nok være en fornuftig idé..
Oppdaterer om en liten stund.
Jeg slenger sammen en veldig amatørmessig skisse av målene ovenfra. Det er et tidligere foreningslokale i kjelleren som er bygget om til leilighet, dermed finnes det temmelig unike løsninger og vinkler gjennom hele leiligheten så ja, bilder kan nok være en fornuftig idé..
Oppdaterer om en liten stund.