Hei,

Holder på å sette gips i et rom og har nå kommet til vinduet.

Når jeg tok bort karmen rundt vinduet så det ut som følger:

Bygningsdetalj rundt et vindu, gipsfjernet, med synlig tretexplate og avis bak. Veggen har ujevn struktur og trenger planlegging før videre arbeid.

Som sett på bildet er platen litt over 1 cm tykk.
Fjernet vindusfoder viser over 1 cm tykk tretexplate, en tommestokk, og eldre avis bakliggende karm.

Bak avispapiret ser man karmen.
En hånd holder en bit treplate foran et vinduskarmområde, med synlig avispapir bak. En ledning henger på siden av vinduet.

Hvordan skal jeg gjøre med gipsen, skal jeg legge den i linje med tretexskiven og deretter sette karm rundt vinduet, eller trenger jeg å "bygge ut" med en plate frem til karmen som er litt over 1 cm tykk først og deretter sette gips, også oppå den utbygde biten?

Om fôret er bredt nok til å dekke fra karmen til tretexplaten, trenger du ikke fylle ut hele mellomrommet, men du må sannsynligvis leside døren slik at fôret sitter rett fra karm til plate. Om fôret er for smalt må du fylle ut og sette gipsen utenfor tretexen for å redusere avstanden.

• Liker
Ormriauga
  • Laddar…

Beste svar

Sett gips i linje med treetexen. Så saler du ut karmen med en list som er like tykk som gipset og treetexen sammen.

Fulkemisten
Du vil jo ha gips under foringen. Deretter må du sette innfelling i den lille vindusnischen som dannes. 6 mm gips holder ikke uten noe bak, så antagelig må du også bygge opp med en plate der tretexen slutter, spesielt hvis du skal sette foring akkurat der. Har du mulighet til å bytte til 13 mm gips, så gjør det, det er også mye enklere å sparkle med godt resultat og håndtere generelt.

Edit: pucktre.

• Liker
Ormriauga
  • Laddar…
Takk og bukk for tilbakemelding!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.