Har et prosjekt på gang der jeg skal rive deler av en vegg mellom enkle kjøkken og rom for å gjøre følelsen i min lille ettroms litt luftigere. Skal samtidig passe på å bytte kjøkkenet. På bildet er det veggen til høyre. Når man fjerner pussingen er det lettbetong (med største sannsynlighet blåbetong, dog ikke høystrålende med tanke på moderate målte radonnivåer). Huset er fra 1933.
Jeg har fått attest fra bygningsingeniør på at veggen ikke er bærende og venter på tillatelse fra foreningen. I følge attesten skal rivningsretningen være fra døråpningen mot den andre veggen.
Jeg fikk et tilbud på cirka 15 000 kr for å ta ned veggen, 18 000 kr inkludert big bag-bortkjøring.
Jeg er fristet til å isteden ta ned veggen selv, gjerne med lettbetongsag, da jeg tenker at det støver minst (selv om det sikkert er tungt arbeid). Jeg vurderer eventuelt å leie en støvavskillende proffstøvsuger slik at noen kan stå i rommet mens man sager (koster ca 300 kr/dag).
Hvordan ville dere ha gjort det? Er det bedre å bruke tigersag? Eller går det an å fjerne kanskje A4-store deler av veggen for hånd som jeg ser det for meg? Jeg har ingen tidsnød.
Det finnes byggvifter med filterduk til leie som effektivt fjerner støv i luften. Men den må være 1-fas i den leiligheten, ikke sant?
Ellers kan en svak vann tåke sprayes på veggen, den binder støvet som deretter kan suges opp med våtstøvsuger.
Bildet nedenfor er resultatet av "Tjocka Berta" = 8 kg slegge!
Det finnes byggvifter med filterduk å leie som effektivt fjerner støv i luften. Men den trenger å være 1-fas i den leiligheten vel?
Ellers kan en svak vann tåke sprayes på veggen, den binder støvet som deretter kan suges opp med våt støvsuger.
Tigersag kan absolutt funke fint men da får du alt dra til med et større dito enn WSR 22A. Skulle snarere si at en WSR 1400 er et mer passende valg, riktignok med ledning men den har betraktelig mer krutt og er rett og slett mer bygget for formålet det er av min erfaring hulltagernes valg blant tigersager
Finnes spesielle blader til tigersag som man sager lecablokk og lettbetong med, heftige tenner kjøp 2 stk med en gang,
de holder bra. Det blir ikke mye støv av dem.
Kan også legge til at det finnes spesielle mothold til de større Hilti tigersagene med støvsugertilkobling. Så man kan altså koble til en grovstøvsuger som garantert minimerer støvet!
Har revet lettbetongvegger med tigersag og det støver ikke så farlig. Du kan henge opp våte laken rundt der du jobber for å fange opp støvet.
Når det gjelder blad, så er det enkelt å sage i lettbetongen, men det går desto tregere i armeringen i veggen. Tips er å alternere mellom blad med stor tanning (for lettbetong/leca) og blad med liten tanning (for metall).
Av det lille man ser av veggen bak pussen, synes jeg overflaten er for grov til å være lettbetong, jeg tror mer at det er slaggplater, sag ikke dem med tiger, støver noe fryktelig, kullsvart støv, mørtelen mellom platene spiser opp bladene fort. Uten puss er platene bare 7 cm tykke, så de er best å slå ned med slegge.
Hva er hensikten med å spare 20 cm? Altså, finnes det noen spesiell grunn?
Først tenkte jeg å ha en blankere farge på kjøkkenet og så tenkte jeg at det kanskje ville føles naturlig med en liten avgrensning for belysningens skyld, men jeg begynner å vurdere å droppe det.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.