Skal pusse opp kjøkkenet men har problemer med kjøkkenets vinkler!!
Noen som kan bistå med tips om hvordan man får kjøkkenveggen (der kjøkkenskapene står) litt mer vinkelrett?

Tillegg: Kjøkkenveggen består altså av 64,5 cm i en vinkel + 281 cm i annen vinkel. Dog er begge disse delene av veggen vinkelrette (90 grader) mot sine respektive sidevegger.

Har, etter beste evne, forsøkt å tegne opp hvordan kjøkkenet ser ut.

• Kjøkkentegning som viser vinkler og lengder på kjøkkenvegger, inkludert en dør og et vindu.
Hvilke mål?

Uten å vite målene...

på bildet ditt ser det ut som at vinkelen "kjøkkenvegg" og veggen ved døren er ca 90 grader, rekker det ikke med skap langs den. Det ville bli et vinkelkjøkken i så fall.

Alternativt kunne dere bygge opp en gipsvegg slik at dere får parallelle vegger. Bygg et spiskammer "oppe til venstre". I delen som blir for smal til spiskammeret kan dere ha en ekstra dyp benkeplate og for eksempel jalusidører. Da kan dere ha matberederen, kaffetrakteren, brødristeren og det dere vil og likevel ha dem raskt tilgjengelig. Den skrå veggen til høyre kan dere rette opp i to trinn og bruke grunnere benkeskap nærmest døren. Dere kunne sette en kokeplate i hjørnet. Eventuelt kan dere bygge opp en trekantet ca 20 cm høy hylle bak kokeplaten.

Nå har jeg jo ingen anelse om hvor stort kjøkkenet er, men se skissen nedenfor så forstår dere kanskje hva jeg mener...

Det grå skal forestille benkeskap, det brune er "hemmelige rom" bak arbeidsbenken og ligger i høyde med denne.

/fredrik

• Plantegning av kjøkken med forslag til skapplassering og skafferi øverst til venstre. Viser benkeskap og skråvegger nær døren.
Johan Gunverth skrev:
Hvilke mål?
"Vindusveggen" = 360 cm

"Kjøkkenveggen" = 64,5 cm (en vinkel) + 281 cm (annen vinkel)
Begge disse delene er vinkelrette (90 grader) mot sine respektive sidevegger, men ikke mot hverandre.

Kjøkkenvegg --> vinkel før dør = 173 cm

vinkel før dør --> dør = 20 cm

dør (hele veien inn til vegg) = 91 cm

motsatt vegg = 298 cm

Veldig spennende plantegning! ;)

fredwel skrev:
Uten å vite målene...

på bildet ditt ser det ut som at vinkelen "kjøkkenvegg" og veggen ved døren er ca 90 grader, holder det ikke med skap langs det. Skulle bli et vinkelkjøkken i slike tilfeller.

Alternativt skulle dere kunne bygge opp en gipsvegger slik at dere får en parallelle vegger. Bygg et spiskammer "oppe til venstre". I den delen som blir for smal for spiskammeret så har dere en ekstra dyp benkeplate og for eksempel jalusidører. Da kan dere ha matbereder, kaffetrakter brødrister og hva dere nå vil og likevel ha dem raskt tilgjengelig. Den skrå veggen til høyre kan dere rette opp i to trappetrinn og bruke grunnere benkeskap nærmest døren. Dere kunne sette en kokeplate i hjørnet. Eventuelt kan dere bygge opp en trekantet ca 20 cm høy hylle bak kokeplaten.

Nå har jeg jo ingen anelse om hvor stort kjøkkenet er, men se skissen nedenfor så kanskje dere forstår hva jeg mener...

Det grå skal forestille benkeskap, det brune er "skjulte rom" bak arbeidsbenken og ligger i høyde med denne.

/fredrik
Takk for tipsene!

Det hadde vært perfekt om vi kunne fått inn en kokeplate i hjørnet.

En ting som ikke fremgår av skissen er at 121 cm inn fra kjøkkenveggen (på veggen markert "vinduvegg) så har vi vinduet. Vi kan altså kun utnytte den utpekte veggen + evt. 120 cm av vinduveggen + 173 cm av dørveggen. Vi kommer altså ikke rundt vinkelen.

Henger ikke helt med ;)

Men mener du at veggen skulle havne midt i vinduet kan du kanskje la spiskammerveggen gå litt lenger inn slik at du får en liten veggbit der skapene slutter. Du kan jo ha hyller bak kjøkkenskapene for å utnytte rommet best.

• Planløsning av kjøkken med skafferi, kjøkkenskap og vegger; skafferi markert i gult, kjøkkenvegg og dørplassering også vist.
fredwel skrev:
Henger ikke helt med ;)

Men mener du at veggen skulle havne midt i vinduet kan du kanskje la spiskammersveggen gå litt lenger inn så du får en liten veggbit der skapene tar slutt. Du kan jo ha hyller bak kjøkkenskapene for å utnytte rommet best.
Oi, nei det var ikke rettet mot ditt forslag! bare generell info! :)

Okei! :)

Fyll gjerne på med resultatet!

/fredrik

Hmmm .... vi prøver å få inn kjøl/frys et sted, men får det ikke til å gå opp. Vil ikke plassere det der fordi det da ville gjøre rommet enda mørkere og mer lukket enn det allerede er! :/
Hvis man plasserer det i hjørnet kjøkkenvegg/dørvegg så "mister" vi 110 cm som vi ellers kunne ha utnyttet til mer benkeplass.
Og å plassere det i motsatt hjørne (kjøkkenvegg/vindusvegg) går jo ikke siden det kun er 64,5 cm og vi trenger i det minste 60 + 15 (passbit) for at det skal passe inn.

Flere gode tips?

Jeg synes det er sløsing med plass å prøve å rette ut veggene.
Spontant ser jeg 2 løsninger.
1. Bygg benk langs hele kjøkkenveggen med kjøleskap fryser enten mot vindusveggen eller mot veggen ved døren.
2. Sitter vinduene på en slik høyde at man eventuelt kan bygge kjøkkenet langs denne veggen og eventuelt liten vinkel mot døren. På denne måten unngår man rare vinkler i kjøkkenbygget og kan sannsynligvis få plass til et lite bord i kroken.

snuttjulle skrev:
Jeg synes det er sløsing med plass å prøve å rette ut veggene.
Spontant ser jeg 2 løsninger.
1. Bygg benk langs med hele kjøkkenveggen med kjøleskap fryser enten mot vindusveggen eller mot veggen ved døren.
2. Sitter vinduene på en slik høyde at man eventuelt kan bygge kjøkkenet langs med denne veggen og eventuelt en liten vinkel mot døren. På denne måten kommer man unna snodige vinkler i kjøkkenbyggingen og kan trolig få plass til et lite bord i kroken.
Vi skal nok prøve oss på alternativ nr 1, vinduene er altfor lave (og innovergående) til at alt 2 skal være gjennomførbart. Skal bare finne den beste måten å få inn 60 + 10 cm inn på kun 64,5 cm overflate.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.