Eller rettere sagt hvordan vet jeg at mine nye vegg blir riktig?

Jeg tenkte å gjøre omtrent som på bildet, med vateret vet jeg jo at hver 'regel' står rett opp men hvordan vet jeg at de står i linje med hverandre?

Jeg kan selvfølgelig ta noe som er rimelig langt og rett og legge det mellom pinnene men finnes det noe bedre måte?

En vegg under konstruksjon med trelister plassert vertikalt. Et vater ligger på gulvet. Personen i bakgrunnen bærer hjelm.

Du spenner opp en snor som siktemiddel.

Snor, laser eller rettholt.

Skru inn og juster de to ytterste, spenn murarsnor mellom disse. Spenn hardt.

V verktygsgurun skrev:
Skru fast og juster de to ytterste, spenn murersnor mellom disse. Spenn hardt.
+ til @Janus82

Jeg vekker en gammel tråd men tenker at det er bedre her (samlet) enn i en ny tråd. Jeg har sett at/hvordan man spenner snoren, jeg har tilgang til laser og jeg forstår at jeg så kan måle til snoren at det da er ulik dybde og om det trengs også velge en dybde som blir passe å bruke for veggen. Men hvordan i all verden vet jeg at jeg retter laser eller snor rett?? Når jeg setter laseren kan jo linjen være vridd og øke skrått til siden - selv om den er nivellerende. Får virkelig ikke til hvordan man avgjør at snor eller laser er rett. Super takknemlig for noen presiseringer fra noen her inne...

MmeMim MmeMim skrev:
+ til @Janus82

Jeg vekker en gammel tråd men tenker at det er bedre her (samlet) enn i en ny tråd. Jeg har sett at/hvordan man strammer snoren, jeg har tilgang til laser og jeg forstår at jeg så kan måle til snoren slik at det da er ulike dybder og om nødvendig også velge en dybde som er passende å bruke for veggen. Men hvordan i alle dager vet jeg at jeg retter laser eller snor rett?? Når jeg setter laseren kan jo linjen være vridd og gå skjevt ut til siden - selv om den er nivellert. Får virkelig ikke til hvordan man avgjør at snor eller laser er rett. Veldig takknemlig for noen avklaringer fra noen her inne...
Monter de første listene innover fra begge hjørnene med et profesjonelt vater, typ Libero 2000, spenn deretter murersnor skikkelig stramt mellom disse 2 monterte 3 cm opp fra gulvet, midt på veggen, og noen cm fra taket. (bruk stift eller lignende for å feste snoren)

Deretter er det bare å montere list etter list (mellom de første 2) og justere ut/inn for å følge murersnorens linje. Veggen kan bøye seg noe som ofte gamle vegger gjør, men det er ikke noe du trenger å ta hensyn til om du har vært nøye med monteringen av de første 2 listene.

Laser i dette tilfellet kompliserer det hele i mine øyne, og hører ikke riktig hjemme på eldre bygninger.

MvH Jawen

• Liker
Norschan og 1 annen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Monter de første stenderne innover fra begge hjørnene med et profesjonelt vater av typen Libero 2000, spenn deretter murarsnor stramt mellom disse 2 monterte 3 cm opp fra gulvet, midt på veggen, og noen cm fra taket. (bruk stifter eller lignende for å feste snoren)

Deretter er det bare å montere stender etter stender (mellom de første 2) og justere ut/inn for å følge murarsnorens linje.
Veggen kan bøye seg noe som ofte gamle vegger gjør, men det er ingenting du trenger å ta hensyn til hvis du har vært nøye med monteringen av de første 2 stenderne.

Laser i dette tilfellet kompliserer det hele i mine øyne, og passer ikke helt inn på eldre bygninger.

MvH Jawen
Takk for detaljert forslag Jawen! Jeg kan tenke meg at jeg kan bruke vateret for å montere den første og siste stenderen så de blir loddrette hver for seg. Men hvordan vet jeg om for eksempel den ene siden av rommet bøyer seg innover og utover slik at hjørnet ikke blir (i alle fall i nærheten av) 90 grader?
Jeg tenker at hvis jeg bygger på 45 i starten på begge sider av veggen kanskje den ene av dem er et par cm lengre innover i rommet liksom? Da blir jo for all del veggen i lodd, men det blir ikke noe rett hjørne? Det føles som om det er noe jeg ikke forstår.

• Liker
Bfsk
  • Laddar…
Om det er viktig at hjørnet blir nøyaktig 90 grader så må du måle opp vinkelen først (merk på gulvet eller noe) og så justere inn veggstenderne så det passer. Det pleier å være litt arbeid, men når du først har fått hjørnene på plass så går det ganske raskt å sette opp alle stendere mellom.

I stedet for snor så ville jeg satt en liggende stender øverst og nederst mellom hjørnestenderne. Da jeg stendret opp kjøkkenet for en stund siden laget jeg en ramme av hjørnestenderne og en over- og underliggende stender som jeg festet med vinkeljern i veggen og justerte inn suksessivt til hjørnet som skal ha skap ble riktig og rammen loddrett ellers.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det er viktig at hjørnet blir nøyaktig 90 grader, så får du måle opp vinkelen først (markere på gulvet eller noe) og deretter justere veggskinnene slik at det passer. Det pleier å være litt pusling, men når man først har fått hjørnene på plass, går det ganske fort å sette opp alle skinnene mellom.

I stedet for snor ville jeg satt en liggende skinne øverst og nederst mellom hjørneskinnene. Da jeg satte opp kjøkkenet for en stund siden, laget jeg en ramme av hjørneskinnene og en over- og underliggende skinne som jeg festet med vinkeljern i veggen og justerte inn suksessivt til hjørnet som skal ha skap ble riktig og rammen loddrett ellers.
Takk! Nå når du sier det, husker jeg at mannen min målte på en eller annen rar måte hva avstanden skulle være i en trekant. Men jeg tenker også at det egentlig ikke er viktig i det hele tatt at veggen er i vinkel. Det kan holde å rette den opp.
Stort takk til dere begge.

useless useless skrev:
Om det er viktig at hjørnet blir nøyaktig 90 grader så må du måle opp vinkelen først (markere på gulvet eller noe) og så justere inn veggsvillene så det passer. Det pleier å være litt pusling, men når man først har fått hjørnene på plass så går det ganske raskt å sette opp alle svillene mellom.

I stedet for snor ville jeg satt en liggende svill øverst og nederst mellom hjørnesvillene. Da jeg svaet opp kjøkkenet for en stund siden, laget jeg en ramme av hjørnesvillene og en over- og underliggende svill som jeg festet med vinkeljern i veggen og justerte suksessivt inntil hjørnet som skal ha skap ble riktig og rammen lodrett ellers.
Eller monter første svillene ca 15 cm inn i veggen og bruk vinkeljern. Disse svillene kan demonteres når alle veggsvillene er montert, og festes i hjørnet etter eventuell justering slik at man har noe å skru i.

Er rommet/veggen kort eller halvkort kan man som useless skriver også bruke vanlige liggende sviller å gå etter, men ofte er veggens lengde for lang for liggende svill så snor blir betydelig enklere.

MvH Jawen

• Liker
Norschan og 1 annen
  • Laddar…
MmeMim MmeMim skrev:
+ til @Janus82

Jeg vekker en gammel tråd men tenker at det er bedre her (samlet) enn i en ny tråd. Jeg har sett at/hvordan man strammer snoren, jeg har tilgang til laser og jeg forstår at jeg så kan måle til snoren at det da er forskjellige dybder og om nødvendig også velge en dybde som er passende å bruke for veggen. Men hvordan i all verden vet jeg at jeg retter laser eller snor rett?? Når jeg setter laseren kan jo linjen være vridd og øke skjevt til siden - selv om den er nivellert. Får virkelig ikke til hvordan man avgjør at snor eller laser er rett.
Supertakknemlig for noen presiseringer fra noen her inne...
Er de begge pinnene rette oppover så strammer du snoren mellom dem. Deretter tar du laser for å sjekke så du har snoren på samme høyde på begge sider. Men det kan være sånn at du ikke vil ha det rett men i stedet følge gulvet.

J jawen skrev:
Eller montere de første stenderne ca 15cm inn i veggen og bruk vinkeljern.
Så sykt smart med vinkeljernet!!! Elsker enkle ideer!!! Har jo ingen anelse om den andre veggen er rett, men hjørnet blir jo 90 grader om det var det jeg ønsket meg.

Har nettopp klart å regne ut at hvis jeg måler 60 cm inn på begge veggene, skal avstanden mellom de punktene i en trekant være 84,85... :) Så kan jeg bruke det som kontrollmål. :)

Så mange gode ideer for meg som har mange vegger igjen! =).

MmeMim MmeMim skrev:
Så sykt smart med vinkeljernet!!! Elsker enkle ideer!!! Men jeg har jo ingen anelse om den andre veggen er rett, men hjørnet blir jo 90 grader om det var det jeg ønsket meg.

Har akkurat klart å regne ut at om jeg måler 60 cm inn på begge veggene, så skal distansen mellom de punktene i en trekant være 84,85... :) Så kan jeg bruke det som kontrollmål. :)

Så mange bra ideer for meg som har mange vegger igjen! =).
Eller snekker-klassikeren basert på tommestokken - 120 cm på én vegg, 160 cm på den andre - Det skal da være 200 cm mellom (hypotenusen).
Lett også å halvere tallene om området er mindre, f.eks. 60 & 80 = 100

Eller huske og enkelt kjøre med "345" metoden, f.eks.

X - 3 x 20 cm = 60
Y - 4 x 20 cm = 80
Hypotenusen - 5 x 20 cm = 100

hvilket som helst mål kan brukes, i mitt eksempel 20 cm.

Sist redigert:
  • Liker
eway og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.