En gammel murt portstolpe har sprukket og vi trenger å slå av alt løst materiale og fikse den. Vi har forsøkt å finne håndverkere til å gjøre dette, men jobben ser ut til å være for liten til å tiltrekke noen. Så vi må løse det selv. Hvordan gjør vi det? Kan absolutt ingenting om dette.
Jeg hadde banket vekk alt løst og laget en støpeform av to plater kryssfiner og festet på stolpen med spennbånd, deretter blandet finbetong og fylt opp.
Når det hadde herdet, hadde jeg slipt litt lett ved behov og deretter malt stolpen med passende diffusjonsåpen maling. Silikatmaling burde funke fint.
Bank bort løst (forsiktig), bor hull og sett i noen rustfrie skruer som stikker ut en bit, ta to skiver og fest med en spennrem rundt stolpen, bland betong og hell i hullet, slå med en hammer på skivene så eventuell luft slipper og formen blir full.
Ja, skruer hadde jeg også trukket i som topmount skriver.
De skal altså sitte i skaden for å tydeliggjøre. De fungerer som armering til den nye betongen og gjør at den både fester og holder bedre.
Bra tips med hammeren også, da legger betongen seg rett og man får ut litt luft.
Jevn til den nye toppen på stolpen så den blir glatt og fin, forsøk å unngå å få en grop der vann kan bli stående.
Betong trenger å være fuktig når den herder. Så etter støping og herding skal dere ettervanne betongen i noen dager eller pakke toppen av stolpen inn i plast, for å holde på vannet.
Formene pleier å slippe bra synes jeg, men er man bekymret kan man bruke et slippmiddel på innsiden av formen så den slipper enklere. Et eksempel:
Overflaten ser snarere pusset/slammet ut enn støpt, så vil du at reparasjonen ikke skal synes, må du i stedet reparere det ødelagte med mørtel og deretter pusse - aller helst hele overflaten, men da må du slå bort all puss på sidene med skader.
Jeg er enig, men hadde tross alt gjort som jeg beskrev tidligere. Av den grunn at det er mer jobb med å legge mørtel og puss og mer tidkrevende. Samt større sjanse for å ikke få det bra hvis man er uerfaren. Å pusse er en kunst.
En støping med etterfølgende lett sliping om det trengs og deretter ommaling tror jeg vil gi en nesten usynlig reparasjon med lav arbeidsinnsats.
Takk for raske svar. Det høres ikke så vanskelig ut, så vi skal gjøre et forsøk. Et par spørsmål.
1, Finbetong - er det typ Finja som i denne lenken? https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/finbetong?id=5511005
2. Fungerer plywood? Det trenger ikke være de der brune platene (vet ikke hva de heter) som jeg har sett at byggere har brukt når de har støpt f.eks. grunn?
3. Armering/Skruv, finnes det noen spesiell type skruv, tykkelse? Skal den plugges eller trengs ikke det?
Takk for rosen om stolper og grind. Håper dette blir bra nå.