Hei,

Som bildene viser, har denne stolpen/søylen ved inngangen fått fuktskader i bunnen nær bakken. Jeg synes det er feilaktig bygget, man burde ha satt en betongsøyle i bakken og satt tresøylen på den for at fukt fra bakken ikke skal trekkes opp. Hvordan skal jeg nå utbedre dette? Den avlaster en del av takbjelkene. Kan jeg ikke bare skjære bort den for å sette inn en ny, eller? Vil taket kollapse da?

• Trebjelke med fuktskader nederst ved grunnlaget, omgitt av avskallet maling og trefliser på belegningsstein.
  • Trestolpe ved inngang med fuktskader i bunnen, ujevn maling, på belegningsstein. Avrevet maling og treflis ligger rundt stolpen.
  • Tak med hvitmalte bjelker og planker, bildet viser ingen synlige fuktskader, del av et innlegg om problemer med fuktige stolper ved inngangspartiet.

Beste svar

Du setter en midlertidig stolpe ved siden av mens du reparerer en ny med søyle i bunnen.
Husk bunnpapp el lignende mellom betong og tre.

Protte

• Liker
Fadai og 4 andre
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Du setter en midlertidig stolpe ved siden av mens du fikser en ny med plint i bunnen.
Husk syllpapp el lignende mellom betong og tre.

Protte
Hei,

et spørsmål til. Hvor bærende er denne pilaren? Jeg lurer på om jeg kan kappe pilaren omtrent i midten og sette en betongplint og erstatte bare den delen som blir igjen. Altså ikke bytte ut hele pilaren, men bare den delen som er dårlig. Vil taket kollapse da mens jeg holder på med dette?

Jeg vet at dette nok ikke er fagmessig OK, men synes det er synd å erstatte hele av en 3 meter pilar bare for at 10 cm i bunnen er dårlig.

Hvor bærende søylen er, kan ikke avgjøres ut fra dine bilder. Last opp tegninger eller mer oversiktlige bilder, så kan du trolig få bedre svar. Å kappe og trykke i en plint kan nok fungere hvis du gjør det på en sikker måte.

• Liker
Arvida
  • Laddar…
Sett den temporære pelaren ved siden av.

• Liker
Fadai og 1 annen
  • Laddar…
Takk for alle svarene

Men det er ingen dum idé. Støtt opp ved siden av, skar av søylen en bit ovenfor. Olje inn endetreverket og mal. Grav ut, ned med støperør, monter stolpesko og støp. Vent noen dager og fjern deretter støtten. Sånn har jeg gjort noen ganger når jeg har bygd, veldig enkelt, plinten og stolpeskoen havner definitivt rett.

• Liker
vanpire og 2 andre
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Men det er ingen dum idé. Støtt opp ved siden av, skjær av søylen et stykke over. Olje inn endetreverket og mal. Grav ut, legg ned med forskalingsrør, monter stolpesko og støp. Vent noen dager og fjern deretter støtten. Sånn har jeg gjort iblant når jeg har bygget, veldig enkelt, plinten og stolpeskoen havner definitivt rett.
Hei!

skal også stolpeskoen støpes? Og hvorfor? Så lurer jeg på hva som skjer med vannet som havner i bunnen av stolpeskoen? Blir det ikke fuktskade på søylen igjen?

trodde korrekt var å sette en sylpapp rundt søylen og deretter rett inn i stolpeskoen, :thinking:

Jeg forstår ikke helt hvordan du mener. Men det høres ut som en løsning som holder på fuktigheten. Stolpeskoen er drenert i bunnen. Setter man stolpen direkte på betongen er nok en papp mellom bra. Men ingen oppbrett rundt stolpen.

• Liker
Arvida
  • Laddar…
Stolpen er vel under tak, så det kommer ikke til å bli noen store mengder vann som havner i stolpeskoen.

• Liker
Arvida
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
Hei!

skal også stolpeskoen støpes? Og hvorfor? Så lurer jeg på hva som skjer med vannet som havner i bunnen av stolpeskoen? Vil det ikke fuktskade søylen igjen?

trodde korrekt være sette en syllpapp rundt søylen og deretter rett inn i stolpeskoen, :thinking:
Nei, stolpeskoen støpes ikke, den festes på stolpen og i betongen. https://www.byggmax.se/stolpsko-p238045
Du
bør ha syllpapp under stolpen.

• Liker
Arvida
  • Laddar…
Takker for svarene, da forstår jeg.:)

• Liker
Fadai
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nei, stolpeskoen støpes ikke, den festes til stolpen og i betongen. [lenke]
Du bør ha syllpapp under stolpen.
Hei,

problemet er at stolpen er 145x145 mm. Og det finnes ingen stolpesko i den størrelsen. Kanskje derfor ble det bygget som det ble?

hvordan skal man gjøre?

Enten lager du en spesial stolpesko eller sager til stolpen 95x95 en 20-30 cm opp fra nedre enden.

Protte

Det holder egentlig å koble ut bare for stolpeskoen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.