5.671 lest ·
15 svar
6k lest
15 svar
Hvordan reparere/erstatte denne søylen/stolpen
Hei,
Som bildene viser, har denne stolpen/søylen ved inngangen fått fuktskader i bunnen nær bakken. Jeg synes det er feilaktig bygget, man burde ha satt en betongsøyle i bakken og satt tresøylen på den for at fukt fra bakken ikke skal trekkes opp. Hvordan skal jeg nå utbedre dette? Den avlaster en del av takbjelkene. Kan jeg ikke bare skjære bort den for å sette inn en ny, eller? Vil taket kollapse da?
Som bildene viser, har denne stolpen/søylen ved inngangen fått fuktskader i bunnen nær bakken. Jeg synes det er feilaktig bygget, man burde ha satt en betongsøyle i bakken og satt tresøylen på den for at fukt fra bakken ikke skal trekkes opp. Hvordan skal jeg nå utbedre dette? Den avlaster en del av takbjelkene. Kan jeg ikke bare skjære bort den for å sette inn en ny, eller? Vil taket kollapse da?
Beste svar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 innlegg
Du setter en midlertidig stolpe ved siden av mens du reparerer en ny med søyle i bunnen.
Husk bunnpapp el lignende mellom betong og tre.
Protte
Husk bunnpapp el lignende mellom betong og tre.
Protte
Hei,prototypen skrev:
et spørsmål til. Hvor bærende er denne pilaren? Jeg lurer på om jeg kan kappe pilaren omtrent i midten og sette en betongplint og erstatte bare den delen som blir igjen. Altså ikke bytte ut hele pilaren, men bare den delen som er dårlig. Vil taket kollapse da mens jeg holder på med dette?
Jeg vet at dette nok ikke er fagmessig OK, men synes det er synd å erstatte hele av en 3 meter pilar bare for at 10 cm i bunnen er dårlig.
Hvor bærende søylen er, kan ikke avgjøres ut fra dine bilder. Last opp tegninger eller mer oversiktlige bilder, så kan du trolig få bedre svar. Å kappe og trykke i en plint kan nok fungere hvis du gjør det på en sikker måte.
Sett den temporære pelaren ved siden av.
Men det er ingen dum idé. Støtt opp ved siden av, skar av søylen en bit ovenfor. Olje inn endetreverket og mal. Grav ut, ned med støperør, monter stolpesko og støp. Vent noen dager og fjern deretter støtten. Sånn har jeg gjort noen ganger når jeg har bygd, veldig enkelt, plinten og stolpeskoen havner definitivt rett.
Hei!J Johan456 skrev:Men det er ingen dum idé. Støtt opp ved siden av, skjær av søylen et stykke over. Olje inn endetreverket og mal. Grav ut, legg ned med forskalingsrør, monter stolpesko og støp. Vent noen dager og fjern deretter støtten. Sånn har jeg gjort iblant når jeg har bygget, veldig enkelt, plinten og stolpeskoen havner definitivt rett.
skal også stolpeskoen støpes? Og hvorfor? Så lurer jeg på hva som skjer med vannet som havner i bunnen av stolpeskoen? Blir det ikke fuktskade på søylen igjen?
trodde korrekt var å sette en sylpapp rundt søylen og deretter rett inn i stolpeskoen,
Jeg forstår ikke helt hvordan du mener. Men det høres ut som en løsning som holder på fuktigheten. Stolpeskoen er drenert i bunnen. Setter man stolpen direkte på betongen er nok en papp mellom bra. Men ingen oppbrett rundt stolpen.
Nei, stolpeskoen støpes ikke, den festes på stolpen og i betongen. https://www.byggmax.se/stolpsko-p238045Arvida skrev:
Du bør ha syllpapp under stolpen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 innlegg
Enten lager du en spesial stolpesko eller sager til stolpen 95x95 en 20-30 cm opp fra nedre enden.
Protte
Protte