Hei alle,

Jeg leter etter en god guide om hvordan man bygger en yttervegg med annet enn hvordan man monterer opp stendere.

Har sett på to guider, men forstår ikke helt.

En fra bauhaus
http://www.fixartv.se/regla

Denne er bra med en video også. Men de ser ut til å hoppe over mange steg.

Og en fra BOLIST.

https://bolist.se/guide/uppfora-enkel-yttervagg-i-tra/

Den fra BOLIST ser ut til å være superbra?

Ville være takknemlig om noen kunne føre meg videre til en god guide med trinn for trinn.

Takk

Denne synes jeg viser bra og de har massevis av filmer.

Ellers er det bare å stille dine spørsmål her så kan vi forklare om noe trinn er uklart.

Hei,

Når jeg ser på bauhaus guide, stopper jeg opp ved enkelte steg. Hvorfor trenger man Plyfa-plater og hvorfor skal det være 120 cm mellom hvert stender (er det en lov)?, og hvorfor er det så viktig at det skal være 60 cm mellom stendere nøyaktig, ellers vil man trenge en stender mellom dem.

ved steg 5: så sier de at isolasjonen kommer ved 60 cm, er det alltid slik, og hvis det er, er da 120 cm mellomrom en lov?

Så ved steg 8: så begynner de å spikre fast stenderstammen, og med det mener de rammen som holder fast alle stendere? og hvorfor skal man spikre ovenfra?

og kan du vennligst forklare steg 10?

Er det noe annet man skal tenke på når man stender yttervegg?

Beklager om det er vanskelige spørsmål, vil bare lære meg :)

Takk

Dette synes jeg er bra lesning http://www.fiskarhedenvillan.se/Documents/Kataloger/Tips_och_Rad.pdf
Men man må forstå at det er Fiskarhedenvillans løsning, en vegg kan bygges på veldig mange forskjellige måter, avhengig av isolasjonskrav, belastninger osv. Men den gir en god oversikt over hvordan det fungerer.
Hvis du vil lære å bygge en vegg. Surf rundt, still spørsmål. Å bygge en vegg er så mye mer enn bare å "bygge en vegg". Det er mange deler i et hus som spiller sammen. Man må se helheten før man setter en vegg på grunnmuren. La det ta tid. Et annet tips er å sjekke "Hur gör snickaren" på YouTube. Det finnes mange gode tips der! Generelt mye bedre enn Bauhaus videoer synes jeg.

Målene er bare for at det passer smidig. Reglene er 45mm og da passer isoleringsskivene uten at man trenger å skjære dem. Det samme gjelder for størrelsen på skiver.

Hei,
Ville det fungere med en 45x195 planhøvlet regel?

Takk

Hei,

Har vært inne der men fått ikke noen svar på mine spørsmål.

Takk

Ollehoff skrev:
Hei,
Ville det fungere med en 45x195 pløyd regel?

Takk
Til hva da?

Johannes Carlsson skrev:
Målene er bare for at det passer smidig. Reglarna er 45mm og da passer isolasjonsplatene uten at man trenger å skjære dem. Samme gjelder for størrelsen på platene.
Hei og takk for svaret.

Selvfølgelig har du rett. Men når jeg ser på Bauhaus video ser det helt greit ut.

Men jeg forstår ikke det jeg skrev der oppe.

Som regel om man følger Bauhaus guide?

Ollehoff skrev:
Som regel hvis man følger Bauhaus guide?
Hva skal du bygge?

Bare interessert i hvordan man skal "Regla en yttervegg"

Så kommer jeg til isolasjon og alt annet.

Ollehoff skrev:
Bare interessert i hvordan man skal "Rege en yttervegg"

Så kommer jeg til isolasjon og alt annet.
Alt fra 45 ganger 70 til 220

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.