Innertaket i hele huset er av slike mindre "plater", vet ikke hva det kalles. Jeg synes det er utrolig stygt med alle de mørke skjøtene som syns, hvordan går man fram for å fikse det penere? Kan man gjøre en enklere løsning annet enn å ta inn et tilbud for å bytte hele innertaket?

• Hvitt innertak med små plater og mørke skjøter, takvifte med lys i sentrum. Vegg under med fargerike malerier. Naturlig lys fra venstre.
Sparkle?

Nei, ikke om det skal se bra ut selv etter 12 mnd. Å sparkle alle de skjøtene er en hestehov dessuten vil det sannsynligvis sprekke.

• Liker
Stefan N
  • Laddar…
Tre på et lag med gips?

• Liker
Daniel Barnaniel og 2 andre
  • Laddar…
Hadde akkurat samme type plater i vårt hus. Disse ble revet ned og erstattet med gips. Som jeg husker det var disse platene spontet og festet usynlig med småspiker i sponten. De platene vi hadde var veldig porøse, type tretex, så de var lette å ta ned, men det var litt jobb med å slå inn alle småspikerne som ble igjen i taket. Det er sikkert mulig å feste gips utenpå platene avhengig litt på materialet under, men jeg valgte å ta dem ned.

Hadde ikke sparklet disse nei.

Rev også ned og gips, tenk ikke engang tanken på å sparkle de der platene.

C
T thomaslindstrom1 skrev:
vet inte hva det kalles.
De der takplatene ser ut til å ha eksistert i utallige varianter. Tror vi har 8 forskjellige typer plater i vårt hus med varierende materiale, størrelse og form. Det som har slått meg er at den eneste varianten som er noenlunde diskret er en variant med usynlige skjøter på kortsidene som litt gir illusjonen av et planketak.

Jeg tror også at den "rette" veien er å rive ned. Men hvis man virkelig vil prøve å løse det på en annen måte, så kanskje det ville blitt et greit resultat å bare fuging skjøtene på kortsidene. Men det kreves selvfølgelig mer enn bare å sparkle hvis det ikke skal sprekke. Er platene i et mykt materiale/treetex er det nok håpløst.

Jeg kanskje skulle forsøke med å dra en tynn hvit streng med f.eks. silikon eller akryl i skjøtene. Med en tube med munnstykke altså. Og kanskje glatte ut strengen litt med tommelen etterpå.
Prøv på en liten bit i en toalett eller garderobe!

Ikke silikon! Det går ikke å male på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.