Akkurat det?
Hvordan pusser man en kjellervegg? Hvordan går man frem? Hva trenger man av materialer? Vil ha overflaten litt "ruggad" slik at man bare kan male på den etterpå.
takk på forhånd
/
M

Hei,

På denne lenken har du informasjon om hvordan man pusser en innvendig vegg.

Det er et veldig slitsomt arbeid... Et sitat fra lenken som passer bra:
"Mange håndverk ser enklere ut enn hva de i virkeligheten er. Dette gjelder blant annet murerens arbeid. "

om vi nå sier at veggen allerede er pusset for lenge siden...men man vil fjerne litt småsprekker for deretter å kunne male veggen, hva gjør man da?...er det vanlig sparkel som gjelder?...for da vil jo veggen bli "glattere" akkurat der man har sparklet??....eller skal man bruke en maling med "pigment" i så man får en jevn "ruglete" overflate over hele veggen? Noen som forstår hva jeg mener :)??
mvh
M

Du må finne ut hvilken type puss som sitter der for å i størst mulig grad bruke likeverdige eller kompatible produkter. Ring for eksempel maxit og rådspørre.

Jeg har pusset en igjensatt dør og er enig i at hvis det er vegger som skal pusses helt og holdent, så er det en typisk ting det lønner seg å leie proffer til å gjøre.

men om det er relativt fint pusset og jeg bare vil fylle igjen noen få sprekker som har kommet med årene før jeg maler, hvordan løser jeg det?

Sprekker finnes jo oftest av en grunn og kommer gjerne tilbake...
Det ville vært lettere å gi deg råd hvis du fortalte hva du skal bruke kjellerrommet til og hva sprekkene kan skyldes.
Kanskje kan det gå an å akseptere sprekker hvis det for eksempel er et rent lagerrom vi snakker om, så lenge veggen som sådan er frisk? (Jeg antar at vi snakker mindre sprekker, ikke "Grand Canyon".)

MVH
Ronnie

det er små-små sprekker...og ikke så mange...men de er dog der. Det har oppstått før huset ble drenert om for noe år siden. Det rommet som jeg skal begynne å "renovere" i kjelleren er selve hallen som man kommer ned til...og den skulle jeg helst ønsket å ha sprekk fri:(....om det går??...for jeg har overveid å regle opp veggene og sette gips...men har blitt frarådet fra det.... mvh M

Hovedregelen når det gjelder kjellere er: IKKE noe organisk på innsiden av kjellerveggen. All isolasjon på utsiden.

Ingen trestendere, sponplater eller lignende og helst ingen isolasjon innvendig under jord. Ellers må man bruke mye (MYE!) varme for å holde fuktighetsproblemene borte. (Vet av egen erfaring.) Isolasjon på utsiden av kjellerveggen er bra. Fikses helst i forbindelse med en omdrenering.

Ellers er vel stålstendere og gips OK også i en kjeller hvis du vil ha pene vegger, bare ikke legg til isolasjon så skal det funke. Uorganisk materiale og ventilasjon er nøkkelen.

Lykke til
Ronnie

så her ser det ut.....skulle ønske å skjule avløpsrøret som går fra gulv til tak:)......
noen tips?
/
M

• Stige foran et synlig avløpsrør fra gulv til tak, med rød dør bak, stålampe og katt på gulvet.
ingen??
:(
:(

Om pussen og fargen sitter bra, kan du sparkle veggene med f.eks. Cascos Husfix. Sparkle hele veggene, så får du samme overflate på alt.
Rørene kan enten muras inn eller lektes og gipses. Hvilken tilstand er rørene i? Kanskje de bør byttes ut før innbygging.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.