Jeg har et 20-tall plater av fantompannan (ca 220*116cm) som har blitt til overs og som ligger igjen på pallen de kom på, spørsmålet er hvordan jeg best oppbevarer dem? Jeg har tenkt å bygge tømmeroppbevaring lik denne https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=2109331#p2109331 og kan da legge pallen under første hylleivå eller stille dem lener mot en av langsidene om jeg skal ha dem der (vet akkurat nå ikke hvor jeg ellers gjør av dem). Stående på siden så blir det lett å ta bare enkeltplater men risikerer de å ta unødvendig mye slitasje når de står sånn? Liggende under så holder de seg definitivt godt men det blir knotete å ta ut bare noen få.

C
Har du noe passende loftplass der du kan få dem inn? Har lagt merke til at vanligvis er det overflødig takplater som finnes der. Og det er nok ganske smart, for der ligger de i fred, er ikke i veien, og i ærlighetens navn vil du neppe trenge å få tak i dem i tide og utide.

Plass i garasje/bod eller kanskje i krypkjelleren/søylefundamentet/kjelleren?

C cpalm skrev:
Har du noe passende loftsrom der du kan plassere dem? Har merket at vanligvis er der overflødige takplater blir funnet. Og det er nok ganske smart, for der ligger de i fred, er ikke i veien, og for å være ærlig, trenger du neppe å komme til dem ofte.
Dessverre ikke. Det eneste som finnes er en minimal loftsluke og sprøyteisolasjon slik at det knapt finnes plass å krype hvis man skulle kunne krype oppå isolasjonen.

• Trist
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Plass i garasje/bod eller kanskje i krypkjelleren/plintgrunnen/kjelleren?
Ingen sånn. De få bodene som finnes er så fulle at vi har måttet sette opp noen bodtelt for å få plass, og plintgrunnen er full med annet byggemateriale. Den eneste gruslagte flaten vi har akkurat nå hvor de kan være, er der vi må bygge virkeslager, så derfor er en kombinasjonslagring akkurat nå min tanke, men jeg kan ikke bestemme meg for hva som blir den beste løsningen der.

Riv løs noen plater og legg dem som skrått tak over noen paller, som beskyttelse mot vær og vind.
Legg platene på pallene.
Vanskeligere trenger det ikke å være.

Koster heller ikke mange kroner.

H Hybro skrev:
Rykk løs noen plater og legg dem som skrått tak over noen paller, som beskyttelse mot vær og vind.
Legg platene på pallene.
Vanskeligere trenger det ikke å være.

Koster heller ikke mange kroner.
De har ligget rett opp og ned på sin pall i nesten 10 år (de minker i antall for hvert år som går) midt på plenen, men nå ble den delen av hagen endelig fikset så de kan ikke være der lenger. Så mitt problem er ikke hvordan jeg beskytter dem mot vær og vind, men problemet er å få plass til dem et sted hvor de er av veien uten at de blir ødelagt (altså i sin utforming som f.eks knudrete kanter, ikke hvordan de ser ut visuelt) men at det fortsatt er mulig å ta ut en og annen plate nå og da. Den eneste plassen jeg nå kommer på er den delen hvor vi må bygge virkesforvaring, og det mest praktiske hadde vært å ha dem stående, men jeg vet ikke hvor stor risikoen er for at de tar skade av det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.