4.644 lest ·
26 svar
5k lest
26 svar
Hvordan og med hva bør man avveksle
Skal ta opp en åpning 180*210 for verandadører i en bærende yttervegg. Det er underetasjen så det finnes en overetasje. På ytterveggen hviler bjelkelaget for overetasjen og takvekten føres også ned på denne ytterveggen. Skal man velge betongbjelke, limtrebjelke eller stålbjelke? Må bjelken være like bred som lecablokkene? Kan man legge en liggende regel som er like bred som lecablokkene mellom bjelken og lecablokkene i stedet for at bjelken må være bred? Er det noen poeng med stående limtrebjelker utover opplegget på veggen (X)? Hvor mye må opplegget være minst på hver side?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Godt klar over dette, men informasjonen som fremgår er ikke nok til å kunne bestemme en dimensjon. Selv om antatte forutsetninger skulle være nok, er det feil å gi et slikt råd uten de riktige gjeldende forutsetningene.T ToreJ01 skrev:
Du har jo plass med dobbel bredden i veggen om du vil ta i skikkelig.B bossespecial skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Men det er ikke det dette handler om, du gir råd om noe uten å vite noen som helst forutsetninger. Det er bare en liten åpning i yttervegg og fungerer garantert, men som konstruktør bør man ha kontroll på helheten.T ToreJ01 skrev:
Vet ikke om du har merket det... Dette er et forum.B bossespecial skrev:
Her gis ingen "garantier" og ingen forventer "bare sannheten" og riktige "konstruktører".
Man får de svarene man fortjener og får ta det for hva det er...
Er faktisk overrasket over at det aldri har dukket opp en tråd på juridikksiden: "Jeg fulgte et råd og føler meg lurt".
Det trengs altså kritisk tenkning og litt selvbevaringsdrift her.
/ATW
Nå henviste han til beregningsmaler og jeg sjekket denne og ifølge den så er hans forslag litt mer enn tilstrekkelig for meg.B bossespecial skrev:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-2-planshus/

Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Inngrep i fasade og bærende konstruksjon pleier å være forbundet med byggetillatelse. Gjetter at de blir imponerende av skjermbilder på utregningen av tilfeldig person på internett.F ErlandJ skrev:
Hei,F ErlandJ skrev:Skal lage en åpning 180*210 for terrassedører i en bærende yttervegg. Det er i underetasjen så det finnes en overetasje.
På ytterveggen hviler bjelkelaget for overetasjen, og takvekten føres også ned på denne ytterveggen.
Skal man velge betongbjelke, limtrebjelke eller stålbjelke. Må bjelken være like bred som leka-blokkene? Kan man legge en liggende bjelke som er like bred som leka-blokkene mellom bjelken og leka-blokkene i stedet for at bjelken må være bred? Er det noen poeng med stående limtrebjelker utover plasseringen på veggen (X). Hvor mye må støtten være minst på hver side?
Må bare nevne at man ikke setter inn trebjelker i en murverkskonstruksjon.
Så det gjenstår støping eller stål for deg, kan ikke noe om beregninger men det bør en konstruktør se på uansett om kommunen er involvert eller ikke.
Mvh Janne
Du må beregne veggens vekt ovenfor som en jevnt fordelt last. Så legge til det øvrige som gulvet på 2. plan og taket bidrar med.
Deretter finnes det enkle tabeller hos de som selger bjelker. Eller selvfølgelig formler.
Selv ville jeg valgt en bred HEA-bjelke eller lignende. I stål.
Deretter finnes det enkle tabeller hos de som selger bjelker. Eller selvfølgelig formler.
Selv ville jeg valgt en bred HEA-bjelke eller lignende. I stål.
Sist redigert: