Skal ta opp en åpning 180*210 for verandadører i en bærende yttervegg. Det er underetasjen så det finnes en overetasje. På ytterveggen hviler bjelkelaget for overetasjen og takvekten føres også ned på denne ytterveggen. Skal man velge betongbjelke, limtrebjelke eller stålbjelke? Må bjelken være like bred som lecablokkene? Kan man legge en liggende regel som er like bred som lecablokkene mellom bjelken og lecablokkene i stedet for at bjelken må være bred? Er det noen poeng med stående limtrebjelker utover opplegget på veggen (X)? Hvor mye må opplegget være minst på hver side?

• Diagram som viser tverrsnitt av en yttervegg med åpning for altandør og plassering av bærebjelke. Merkene viser "Balk" og "Öpping".
  • Diagram av en bærende vegg med planlagt ny åpning på 180 cm. Viser avveksling, støttebjelker og spørsmål om stolper som støtte.
Slik bør det være.

• 3D-modell av veggåpning med limtrebjelker, 90x270 mm topp og 90x90 mm stolper. Dimensjoner: 2100 mm høy, 1800 mm bred, 10000 mm vegglengde.
T ToreJ01 skrev:
Så her bør det være.
Har dere ført en dialog som vi ikke kan se for det mangler en hel del informasjon for å kunne bestemme dimensjoner bare sånn?

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Har dere ført en dialog som vi ikke kan se for det mangler en hel del informasjon for å kunne bestemme dimensjoner bare sånn?
Det finnes beregningsmaler for slikt.
Beregnet på to plan tungt tak og bjelkelag med husbredde 10m og bærende hjertvegg samt sone 2,5.

• Liker
karlmb
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Det finnes beregningsmaler for sånt her.
Beregnet på to plan tungt tak og bjelkelag med husbredde 10m og bærende hjertevegg samt sone 2,5.
Godt klar over dette, men informasjonen som fremgår er ikke nok til å kunne bestemme en dimensjon. Selv om antatte forutsetninger skulle være nok, er det feil å gi et slikt råd uten de riktige gjeldende forutsetningene.

B bossespecial skrev:
Vel klar over dette men informasjonen som fremgår er ikke nok til å kunne bestemme en dimensjon. Selv om gjettede forutsetninger skulle være nok er det feil å gi et slikt råd uten de riktige rådende forutsetninger
Du har jo plass med dobbel bredden i veggen om du vil ta i skikkelig.

T ToreJ01 skrev:
Du har jo plass med dobbelt bredde i veggen om du vil ta i skikkelig.
Takk for svar. Jeg liker å overdimmensjonere, om man dobler, skal man spikre/skru/ lime sammen stolper respektive bjelker så de blir ett forband?

T ToreJ01 skrev:
Du har jo plass til dobbel bredde i veggen om du vil ta i skikkelig.
Men det er ikke det dette handler om, du gir råd om noe uten å vite noen som helst forutsetninger. Det er bare en liten åpning i yttervegg og fungerer garantert, men som konstruktør bør man ha kontroll på helheten.

B bossespecial skrev:
Men det er ikke det dette handler om, du gir råd om noe uten å vite noen som helst forutsetninger. Det er bare en liten åpning i yttervegg og fungerer garantert, men som konstruktør bør man ha kontroll på helheten.
Vet ikke om du har merket det... Dette er et forum.

Her gis ingen "garantier" og ingen forventer "bare sannheten" og riktige "konstruktører".

Man får de svarene man fortjener og får ta det for hva det er...

Er faktisk overrasket over at det aldri har dukket opp en tråd på juridikksiden: "Jeg fulgte et råd og føler meg lurt".

Det trengs altså kritisk tenkning og litt selvbevaringsdrift her.

/ATW

• Liker
Installation og 1 annen
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Nå henviste han til beregningsmaler og jeg sjekket denne og ifølge den så er hans forslag litt mer enn tilstrekkelig for meg.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-2-planshus/
Limtre tabell for to-etasjes hus med variasjoner i tverrsnitt, deformasjon, utnyttelsesgrad og minste opplagslengde. Highlightet: 90x225 GL30c.

F ErlandJ skrev:
Nå henviste han til beregningsmaler og jeg så på denne, og ifølge den er hans forslag litt mer enn tilstrekkelig for meg.
[lenke]
[bilde]
Inngrep i fasade og bærende konstruksjon pleier å være forbundet med byggetillatelse. Gjetter at de blir imponerende av skjermbilder på utregningen av tilfeldig person på internett.

• Haha
  • Liker
karlmb og 1 annen
  • Laddar…
I Installation skrev:
Inngrep i fasade og bærende konstruksjon pleier å være forbundet med byggetillatelse. Gjetter at de blir veldig imponerte av skjermbilder på beregningen fra tilfeldig fyr på internett.
Har vært i kontakt med kommunen, litt andre regler utenfor detaljregulert område.

A
F ErlandJ skrev:
Skal lage en åpning 180*210 for terrassedører i en bærende yttervegg. Det er i underetasjen så det finnes en overetasje.
På ytterveggen hviler bjelkelaget for overetasjen, og takvekten føres også ned på denne ytterveggen.
Skal man velge betongbjelke, limtrebjelke eller stålbjelke. Må bjelken være like bred som leka-blokkene? Kan man legge en liggende bjelke som er like bred som leka-blokkene mellom bjelken og leka-blokkene i stedet for at bjelken må være bred? Er det noen poeng med stående limtrebjelker utover plasseringen på veggen (X). Hvor mye må støtten være minst på hver side?
Hei,
Må bare nevne at man ikke setter inn trebjelker i en murverkskonstruksjon.
Så det gjenstår støping eller stål for deg, kan ikke noe om beregninger men det bør en konstruktør se på uansett om kommunen er involvert eller ikke.

Mvh Janne

• Liker
Installation og 1 annen
  • Laddar…
A
T ToreJ01 skrev:
Sånn bør det være.
Helt sprøtt ifølge alle bygregler! Man setter ikke inn trebjelker og stolper for bærende konstruksjon i et murverk.

• Liker
karlmb
  • Laddar…
Du må beregne veggens vekt ovenfor som en jevnt fordelt last. Så legge til det øvrige som gulvet på 2. plan og taket bidrar med.
Deretter finnes det enkle tabeller hos de som selger bjelker. Eller selvfølgelig formler.
Selv ville jeg valgt en bred HEA-bjelke eller lignende. I stål.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.