Hei
Skal lage et fundament til drivhus av gammelt homogent tegl 120x250. Noen hjørner vil være 30 grader. Teglsteinene vil ligge en halv stein overlappende på veggene som kobler mot 30-graders hjørnene. Både innsiden og utsiden vil være synlige.

Hvilke ulike måter finnes det å legge steinene? Hvilken metode vil se penest ut fra begge sider?

Ikke langt fra 30-graders hjørnet vil det være vanlige 90-graders hjørner som da vil bli en referanse for øyet, så jeg tror at en gjennomgående fuge med mørtel (om all legging gjøres med to 15° kuttede steiner) vil se merkelig ut. Jeg har ingen problemer med å kutte steinene på noen måte (det kan være kutt som skifter retning). Det gjør ingenting at en snittoverflate blir synlig, har prøvd og det blir ikke for stor forskjell mot en ukutt stein.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du ikke har noe problem med at man ser snittflaten blir det vel både enklest og penest å kappe steinene og håndtere det slik:
[lenke]
Hei

Takk for svar! Om jeg har regnet riktig så vil, med 120x250 stein, gropen på innsiden bli 18,5mm dyp
Andre forslag uten "groper"?

• Murstein oppsett med ujevn plassering og pil som viser 18,5 mm dybde i en murkonstruksjon.
P Plura skrev:
Hei

Takk for svar! Om jeg har regnet riktig så vil, med 120x250 sten, gropen på innsiden bli 18,5mm dyp
Andre forslag uten "groper"?
Tja, du kan jo gjøre tilsvarende utskjæring i den andre teglsteinen, har du ikke mange skift kan det jo være gjennomførbart.

Tja, du kan jo gjøre tilsvarende utskjæring i den andre teglsteinen, har du ikke mange skifter kan det jo være gjennomførbart.
Dette tror jeg kommer til å bli penest, streket er laget under
Linjetegning av bygglag med streker som viser underlaget, sannsynligvis for et byggeprosjekt.

P Plura skrev:
Dette tror jeg kommer til å bli finest, strekete er laget under
[bilde]
Du har vel bare tegnet feil her, eller? Ellers forstår jeg ikke hvorfor den skjøten skulle være noe annet enn 90 grader. Skjematisk tegning av en kanaldel med en skjev skjøt markert i rødt, spørsmål om vinkelen skal være 90 grader.

N
Vet ikke hva du bruker for murstein, men jeg håper du har en sokkel under mursteinen.

Du har bare tegnet feil her, ikke sant? Ellers forstår jeg ikke hvorfor den skjøten skulle være noe annet enn 90 grader.
Hei, nei ikke feil. Er for å få jevn avstand mellom skjøtene på både inn- og utside.

• Tegning som viser skisserte skarver på rør. Røde kryss markerer feil avstand, mens grønne piler viser riktige justeringer for jevnt avstand.
  • Liker
SC Aero
  • Laddar…
Tja, vil du ha det nivået på symmetri så er det jo bare å la steinsagen gå varm...

Tja, vil du ha den nivå på symmetri så er det jo bare å la steinsagen gå varm...
Ja mitt opprinnelige spørsmål var jo hvilken legging som var finest. Ikke minst antall kappinger eller om jeg må ha en grunnmur under 😉. Men det er flere uker igjen til muringen begynner så om flere forslag på enda finere hjørner finnes tar jeg gjerne imot dem!!

• Liker
SC Aero
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.