Må man lime og styre?

Lim og skru. Bryderiet kan du la være, det pleier å gå bra likevel.

• Liker
Magnusnu og 5 andre
  • Laddar…
En skrue er ofte gjenget 2/3 av lengden, du vil nok ha en skrue som er 80mm lang.
Du vil ikke at gjengene holder i begge bjelkene.
Forbor den ene bjelken (litt) for å få bjelkene til å sitte sammen maksimalt.

• Liker
crille88 og 1 annen
  • Laddar…
Vekker tråden da jeg har lignende funderinger. Skal lage to stolper lenger frem som skal bære en hea220 bjelke. Når det gjelder stolper så har jeg tenkt å lage dem i tre. Hva jeg ser for meg, så finnes det tre løsninger men spørsmålet er hvilken man skal velge. Stolpen skal være totalt sett ca 220x125. Alt1: 2stk 2"9 og 1"9 på flaten. Alt2: som en i, med to 2"5 og en 2"5 tvers. Alt3: fire 2"5 og en 1"5. Hva ville dere valgt, hvis dere forstår min tanke :).

Sist redigert:
1 1alexander skrev:
Hva ville dere valgt
Det billigste. Men stolpene er vel klare for lenge siden?

C
Løfter tråden. Bra tips men i hvilken retning, dvs glad eller sur gubbe, legger man egentlig sammen 2 eller 3 bjelker til stolpe? En snekker jeg snakket litt med sa at kanskje burde man legge sur gubbe utover. Sur gubbe ut på begge sider må det bety.

Jeg skal legge sammen 3 bjelker hvorav midtbjelken er ganske midt i kjernen (ikke like bestandig trevirke tydeligvis) så den spiller vel ingen rolle hvordan den ligger, men om man har 3 "vanlige". Hvordan synes dere man bør legge dem sammen?

Når det gjelder terrassebord ser det ut til å være forskjellige meninger, men nå gjelder det stående stolper og tykkere treverk om det har betydning. Jeg tenker mest på at man ikke ønsker en åpning som åpner seg mellom bjelkene etter et par år, men det skjer kanskje aldri om man limer?

Sist redigert:
Virke som er 45 mm tykt bøyer seg vel knapt?

C Chippe skrev:
Løfter tråden. Bra tips men i hvilken retning, altså glad eller sur ansikt, legger man sammen 2 eller 3 stender til en stolpe egentlig?
En snekker jeg snakket med sa at kanskje bør man legge sur ansikt utover. Sur ansikt ut på begge sider må det bety.
Jeg skal legge sammen 3 stendere hvorav midtstenderen er ganske midt i kjernen (visstnok ikke like bestandig tre) så den spiller vel ingen rolle hvordan den ligger men om man har 3 "vanlige". Hvordan synes dere man bør legge dem sammen?

Når det gjelder terrassebord virker det som det finnes forskjellige meninger, men nå gjelder det stående stolper og tykkere trevirke hvis det har betydning. Jeg tenker mest på at man ikke vil ha en glippe som åpner seg mellom stenderne etter et par år men det kanskje aldri skjer om man limer?
Riktig metode må vel være å kløyve stenderen og snu den ene biten, kjøre den gjennom høvelen og så lime sammen igjen slik at eventuelle bevegelseskrefter tar ut hverandre. Høres dog litt overarbeidet ut for en stolpe.

Årringer retter seg ut når trevirke tørker.

Jeg ville bare smelle sammen disse tre stenderne uten hensyn til årringer i det hele tatt. Du skal vel kle inn stolpen så den ikke synes?

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Løfter tråden. Bra tips men i hvilken retning dvs glad eller sur gubbe legger man sammen 2 eller 3 reglar til stolpe egentlig?
En snekker jeg vekslet noen ord med sa at kanskje bør man legge sur gubbe ut. Sur gubbe ut på begge sider må det innebære.
Jeg skal legge sammen 3 reglar hvorav midtregelen er ganske midt i kjernen (ikke like bestandig tre tydeligvis) så den spiller vel ingen rolle hvordan den ligger men om man har 3 "vanlige". Hvordan synes dere man bør legge dem sammen?

Når det gjelder terrassegulv ser det ut til å være ulike meninger men nå gjelder det stående stolper og tykkere treverk om det har betydning. Jeg tenker mest på at man ikke vil ha en sprekk som åpner seg mellom reglene etter et par år men det skjer kanskje aldri om man limer?
Spikrer eller skrur jeg en stolpe som skal være synlig gjør jeg den selvfølgelig tilstrekkelig pen for formålet, skal den kles inn gjør man den tilstrekkelig sterk og funderer neppe på hvordan årringene havner. Limt stolpe har jeg aldri trengt da det finnes bra limtre å bestille om vanlig konstruksjonstre ikke er tilstrekkelig.

C
Jeg setter treverkets utside utover, men det kan kanskje bare være å lime sammen og ta de fineste sidene utover. Alle bjelkene er plane og rette bortsett fra en som er noe skålformet, men det blir nok bra. Skal ikke kle dem, så man kommer til å se skjøtene på to sider av stolpen, men det plager meg ikke.

C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Virke som er 45 mm tykt bøyer seg vel knapt?
Jeg har en bit 45x200 i garasjen over og den er rett men riktig skålformet faktisk.

• Liker
Perplexus og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.