3.217 lest ·
18 svar
3k lest
18 svar
Hvordan monterer jeg en smal granittplate oppå en vegg?
Jeg har åpnet opp en vegg mellom kjøkken og stue og holder nå på å gjenopprette det hele. En del av åpningen er tenkt å bestå av en lav vegg med en granittplate som avlastningsflate oppå. Min fundering er hvordan denne festes.
Vedlagt finner du et bilde av hvordan veggen ser ut i dag. Når den er ferdig vil den bestå av (fra stua sett) 14mm finert skive fra ikea (dekkside til kjøkkeninnredningen), osb, 70mm stenderverk, 13mm gips. På innsiden vil det så stå underskap med en granittplate oppå og over dette fliser på veggen. Alt dette er under kontroll. Problemet er altså platen som er tenkt å ligge oppå veggen. Det er en 40mm tykk 300mm bred og 1200mm lang granittplate. Den vil ha et overheng på ca 100mm på begge sider av veggen. Min bekymring er at hvis man bare limer den fast, kan den løsne om noen henger for mye på den eller lignende. At noen får en granittplate på tærne fra litt mer enn en meters høyde vil jeg helst unngå.
Gipsen på innsiden er ikke på plass ennå så skulle man trenge å gjøre noe fra undersiden (tenkt på å bore noen hull i den og skru gjennom) så går det an å gjøre.
Jeg er ordentlig allergisk mot løsninger som å sette noen vinkeljern på undersiden og lignende. Så slikt vil jeg helst unngå. Hvis det kan sees fra en vinkel at det sitter noe som ikke passer inn, vil jeg ikke klare å slutte å irritere meg over det.
Så hvilke tips har dere? Holder det å lime det med PL400? Hvor stor punktbelastning kan det ta i ytterkanten uten at platen løsner?
Vedlagt finner du et bilde av hvordan veggen ser ut i dag. Når den er ferdig vil den bestå av (fra stua sett) 14mm finert skive fra ikea (dekkside til kjøkkeninnredningen), osb, 70mm stenderverk, 13mm gips. På innsiden vil det så stå underskap med en granittplate oppå og over dette fliser på veggen. Alt dette er under kontroll. Problemet er altså platen som er tenkt å ligge oppå veggen. Det er en 40mm tykk 300mm bred og 1200mm lang granittplate. Den vil ha et overheng på ca 100mm på begge sider av veggen. Min bekymring er at hvis man bare limer den fast, kan den løsne om noen henger for mye på den eller lignende. At noen får en granittplate på tærne fra litt mer enn en meters høyde vil jeg helst unngå.
Gipsen på innsiden er ikke på plass ennå så skulle man trenge å gjøre noe fra undersiden (tenkt på å bore noen hull i den og skru gjennom) så går det an å gjøre.
Jeg er ordentlig allergisk mot løsninger som å sette noen vinkeljern på undersiden og lignende. Så slikt vil jeg helst unngå. Hvis det kan sees fra en vinkel at det sitter noe som ikke passer inn, vil jeg ikke klare å slutte å irritere meg over det.
Så hvilke tips har dere? Holder det å lime det med PL400? Hvor stor punktbelastning kan det ta i ytterkanten uten at platen løsner?
Ja, eller til og med sage ut en bit fra pelaren der granittplaten får gå inn et par cm, det vil nok hindre den fra å "vippe" om limet mot formodning skulle løsne.mlkjhr skrev:
Tynner fungerer utmerket, bruker man litt med varmepistol først blir det mykt som tyggegummi også. Jeg har løsnet ting limt med PL400 uten noen som helst problemer, og deretter vasket rent med tynner.snickarboden skrev:
For øvrig tror jeg også på PL400. Om jeg har forstått det riktig er limflaten ca 100mm bred, og så med overhengende 100mm på hver side. Så det er en solid limflate og forholdsvis lite utspring og dessuten med "motvekt" på motsatt side. Jeg tror ikke det er noe å bekymre seg over å lime fast platen.
Om man likevel ikke stoler på limet så tror jeg det beste og peneste er å legge en list under granittplaten i vinkelen granittplate vegg, på hver side, f.eks. en hulkillist eller en annen penere om man vil det, men fortsatt lime platen.
Det kommer til å stå et høyskap i linje med søylen, noe som nok gjør det veldig vanskelig å få til på en pen måte. Men forslaget med en list skal helt klart vurderes. Jeg har bare tenkt på hva man kunne gjøre på undersiden, så det var en helt ny måte å se på det for meg. Det var en god idé. Lurer på om jeg kan få det til så jeg blir fornøyd med utseendet.b8q skrev:
Det her er også noe jeg har vurdert. Men skal det gjøre noen direkte nytte for å øke limflaten så er det jo viktig at disse listene sitter ordentlig fast også, så det ikke er noen bevegelse i dem. Men det er vel for all del lettere å løse.thomasx skrev:
Kanskje blir det en kombinasjon av flere av forslagene som er presentert. Jeg får gruble videre på dette en stund til. (Har en del andre ting å fikse før jeg kommer dit.) Jeg takker for alle gode synspunkter, og er det noen som har flere tips så er jeg takknemlig. Er også litt nysgjerrig på om det er noen som har litt tall på styrken i PL400? Skulle være litt interessant å få et bilde av hva det går an å belaste en kun limt plate med før den løsner.
Ja, en slik list må sitte godt fast i veggen. Platen holder den jo bare ved at platen ligger på den. I veggen kan du jo skru fast den, så det er nok ingen problem.pyro skrev:Det här är också något jeg har tenkt på. Men skal det gjøre noen direkte nytte for å utvide limflaten så er det jo viktig at disse listene sitter ordentlig fast også, så der ikke er noen bevegelse i dem. Men det er vel for all del lettere å løse.
Kanskje blir det en kombinasjon av flere forslagene som har blitt presentert. Jeg får gruble videre på dette en stund til. (Har en del andre saker å fikse før jeg kommer dit.) Jeg takker for alle gode synspunkter, og er det noen som har flere tips så er jeg takknemlig. Er også litt nysgjerrig på om det er noen som har litt tall på styrken til PL400? Hadde vært litt interessant å få et bilde av hva det går an å belaste en kun limt plate med før den løsner.
Om jeg ikke husker feil holder pl400 30kg/cm2.
Jo, jeg husket ganske riktig
http://www.tremco-illbruck.se/celumdb/documents/PL400-TDS-SE_22208.pdf
La oss regne litt:
Anta at tre 100 kg gutter hopper opp og setter seg på kanten.
Vridningsmomentet blir da ca 0.1 m (overhenget) x 300 kg = 30 kgm
Motstående moment 0.05 m (halvparten av bredden av veggen) x 1.2 m (lengden) x 300 000 kg/m2 (limets styrke) = 18 000 kgm.
Sikkerhetsmarginen er mao 600 ganger.
Anta at tre 100 kg gutter hopper opp og setter seg på kanten.
Vridningsmomentet blir da ca 0.1 m (overhenget) x 300 kg = 30 kgm
Motstående moment 0.05 m (halvparten av bredden av veggen) x 1.2 m (lengden) x 300 000 kg/m2 (limets styrke) = 18 000 kgm.
Sikkerhetsmarginen er mao 600 ganger.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 860 innlegg
Men platen vil jo vippe rundt den ene ytterkanten, og dermed vil du kunne regne med at hele overflaten "holder imot"