Jeg har tenkt å bygge en egen TV-benk av gjenbrukt tre som jeg har tenkt å montere opp på veggen. Så det blir en vegghylle som TV-en (Samsung LED) står på. Veggen er av gips. Nå lurer jeg på hvilke metoder som finnes for å gå frem her for å montere den opp. Hvilke typer konsoller som er best for dette formålet og plugger mm. Om man bør forsterke det hele på noen måte eller så. Vil gjerne høre hva som anbefales og hvorfor.

Ønsker at konsoller synes så lite som mulig men forstår at det blir vanskelig å unngå.

Det enkleste er vel å prøve å skru inn skruene i allerede eksisterende stendere, og skulle det mot formodning ikke passe så avhenger det litt av hvor tung selve TV-hylla kommer til å bli.

Men..

Alternativ 1 er å sette vanlige konsoller (http://static1.bygghemma.se/product...-4d6afa528b36/konsol-lundbergs-sixten-vit.jpg) helst i dine stendere, alternativt sette mollyplugger avhengig av hvor tung hyllen din vil være.

Alternativ 2 kan brukes hvis stenderne i veggen ikke sitter akkurat der du vil ha dem. Da trenger du å komplettere bak gipsen med stendere, såkalte kortlinger. Ofte setter man disse vannrett mellom sine ordinære veggstendere og fester dem på en passende måte - f.eks. med vinkeljern eller bare treskruer skrått inn eller fra den andre siden av stenderen. Alternativ 2 innebærer altså at du trenger å komme inn bak gipsen med en stender.

Alternativ 3 er mitt siste tips, og egentlig lurer jeg på hvorfor du ikke bare velger å sette TV-en på veggen i stedet for på en hylle? Kabler osv kan du faktisk gjemme inni veggen og sette stikkontakten rett bak TV-en så den ikke synes osv.

Jeg er nesten alltid imot å ha helt usynlige konsoller på en hylle fordi det stort sett alltid medfører at hyllen vil bøye seg fremover. Ta en titt i et IKEA-varehus på deres hylleplan med helt usynlig konsoll og bli overrasket over at samtlige hyller i butikken lener seg fremover. Det vil du nok ikke at TV-hylla di skal se ut som.

Takk for svaret TuXy. Jeg har allerede tenkt på å kanskje sette TV-en på veggen. Men har ikke bestemt meg for om jeg vil gjøre det eller ikke, og tenker at det ikke kan skade å i det minste lage en hylle som, om jeg vil, kan bære en TV. Ellers skal det være spillkonsoll, digitalboks osv. på hyllen (-e, blir nok to i høyden).

Å gå inn bak gipsen føles ikke som et alternativ for meg. Det blir nok å prøve å finne stendere å feste i. Så vet jeg at jeg ikke ville at konsoller skulle synes. Men fant akkurat når jeg satt og lette etter stabile konsoller dette: https://www.byggmax.se/forvaring/vaggskenor-och-konsoler/konsol-p257221. Og det tror jeg kan gi en pen industriell stil på det hele.

Er mollyplugg noe som kan brukes også i stendere eller skal det kun være skruer der? Bør jeg bruke ringer eller annet? Hvilken type skrue bruker jeg til denne konsollen? Skal jeg prøve å finne en gipsskrue som griper tak i stålstenderen men som har flatt hode for konsollen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.