Vi monterte fibercementplater fra Byggmax på hytta for et par år siden og hva jeg husker fantes det ingen rett eller feil side. Les på produktsiden for å sjekke dette.

Vi kappet platene med tapetkniv. Man risser platen et antall ganger og deretter bryter man den forsiktig mot en kant.

Björn Sj Björn Sj skrev:
Hei
Har kjøpt Byggmax trossbunnplate i fibercement.
Hvilken side skal være opp? Glatte eller røffe?
Beste måten å kappe uten å få lungene fulle av fibercementstøv?
Takknemlig for svar fra dere med erfaring!
Erik Jansson1 Erik Jansson1 skrev:
Vi monterte fibercementplater fra Byggmax i hytta for et par år siden, og så vidt jeg husker var det ingen riktig eller feil side. Les på produktsiden for å sjekke dette.

Vi kappet platene med tapetkniv. Man risser platen et antall ganger og så bryter man den forsiktig mot en kant.
Takk! Byggmax er usikre...

• Liker
Erik Jansson1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det er et klassisk spørsmål når det gjelder huntonittplater også. Hadde en takstmann som mente at den ru siden skal være nedover på huntonittplater, for der kan kondens sette seg og da renner den ikke og danner større dråper, men fordamper bedre eller suges opp i huntonitten enklere. Man kan kanskje bruke samme argument for fibercementplater? På den andre siden har de så høy pH at ingenting kommer til å vokse på dem de første 50 årene.

• Liker
Björn Sj
  • Laddar…
Jeg vil huske at jeg brukte vanlig sirkelsag utendørs da jeg kappet mine i fjor. Følte ikke at det støvet nevneverdig i lungene.

Jeg tror også at jeg kom frem til at det ikke spiller noen rolle hvilken side som havnet nedover.

• Liker
Björn Sj
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.