2.687 lest ·
18 svar
3k lest
18 svar
Hvordan midlertidig løfte opp hønsehuset
Jeg bygger et hønsehus som når det er klart skal stå på søyler slik at hønene kan gå under det ved behov.
Det jeg lurer på er hvordan jeg på best mulig måte kan løfte det opp på søylene? Det veier sikkert over 100 kg og siden det tar en stund å feste det på søylene, montere kryssstag o.l. så vil jeg ikke ha et par mann som står og holder det mens jobben utføres.
Det skal løftes omtrent 75 cm.
Kostnadene har allerede løpt mer enn budsjettert, så de dyre og spennende løsningene faller dessverre bort. Det må også tas ut av garasjen før det løftes på plass, ellers tar det i garasjedørene.
Forslag?
Det jeg lurer på er hvordan jeg på best mulig måte kan løfte det opp på søylene? Det veier sikkert over 100 kg og siden det tar en stund å feste det på søylene, montere kryssstag o.l. så vil jeg ikke ha et par mann som står og holder det mens jobben utføres.
Kostnadene har allerede løpt mer enn budsjettert, så de dyre og spennende løsningene faller dessverre bort. Det må også tas ut av garasjen før det løftes på plass, ellers tar det i garasjedørene.
Forslag?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.570 innlegg
Så noen som hadde satt hjul under hønsehuset, de flyttet hønsehuset over en gressplen, tenker at det er lettere å få det ut fra garasjen med hjul.FemTummar skrev:
Jeg bygger et hønsehus som når det er klart skal stå på pilarer slik at hønsene kan gå under det ved behov.
Det jeg lurer på er hvordan jeg på best mulig måte kan løfte det opp på pilarene? Det veier sikkert over 100 kg og siden det tar en stund å fikse det på pilarene, montere kryssstag o.l. så vil jeg ikke ha et par mann som står og holder det oppe mens jobben utføres.
Kostnadene har allerede løpt av gårde mer enn budsjettert, så de dyre og spennende løsningene faller dessverre bort. Det må også tas ut av garasjen før det løftes på plass, ellers tar det i garasjeportene.
Forslag?
Hjulene kommer til å sitte på understellet, dvs det jeg prøver å løfte huset opp på... 🤔H HEM2121 skrev:
Jeg har selv vært inne på tanken om å gradvis palle opp det, men har ikke kommet på hva jeg skal palle opp det med.
Heij83
Trekonstruksjonsbygger
· Västra Götaland
· 1 037 innlegg
Heij83
Trekonstruksjonsbygger
- Västra Götaland
- 1.037 innlegg
Akkurat så har vi gjort med vårt, bygget på et campingvognchassis perfekt for hønene å ta ly under og så kan man flytte det til nytt beite.H HEM2121 skrev:
Men det føles som om TS vil ha en mer fast løsning og få det opp på søyler.
Jeg hadde forsøkt å sette det på noen paller som står på høykant med noen stivere imellom, der får du 80 cm, kanskje går det å jobbe under for å fikse da.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.570 innlegg
Ja, et antall EU-paller (ikke engangspaller, de er for svake) under, men ikke på høykant. Tror at høyden på pallene er 15 cm per stk. Det fremgår ikke størrelsen på selve hønsehuset.Heij83 skrev:
Akkurat sånn har vi gjort med vårt, bygget på et campingvognchassis perfekt for hønsene å ta ly under, og så kan man flytte det til nytt beite.
Men det virker som TS vil ha en mer fast løsning og få det opp på søyler.
Jeg hadde forsøkt å stille det på noen paller som står på høykant med noen avstivere imellom, der får du 80 cm, kanskje går det an å jobbe under for å fikse da.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.570 innlegg
Hvor stort er hønsehuset?FemTummar skrev:
Jeg bygger et hønsehus som når det er klart skal stå på stolper slik at hønene kan gå under det ved behov.
Det jeg lurer på er hvordan jeg på beste måte kan løfte det opp på stolpene? Det veier sikkert over 100 kg og siden det tar litt tid å feste det på stolpene, montere kryssstag o.l. så vil jeg ikke ha et par mann som står og holder det oppe mens jobben utføres.
Kostnadene har allerede løpt i vei mer enn budsjettet, så de dyre og spennende løsningene faller dessverre bort. Det må også tas ut av garasjen før det løftes på plass, ellers tar det i garasjeportene.
Forslag?
Heij83
Trekonstruksjonsbygger
· Västra Götaland
· 1 037 innlegg
Heij83
Trekonstruksjonsbygger
- Västra Götaland
- 1.037 innlegg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.570 innlegg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.570 innlegg
Ideen med paller kunne fungere, helst liggende for stabilitetens skyld.., Jeg får sjekke rundt litt i omgivelsene og se om det går an å få tak i slike til rimelig kostnad. Takk til alle som har hjulpet meg med å tenke i nye baner!