Jeg bygger et hønsehus som når det er klart skal stå på søyler slik at hønene kan gå under det ved behov.
Det jeg lurer på er hvordan jeg på best mulig måte kan løfte det opp på søylene? Det veier sikkert over 100 kg og siden det tar en stund å feste det på søylene, montere kryssstag o.l. så vil jeg ikke ha et par mann som står og holder det mens jobben utføres.
Det skal løftes omtrent 75 cm.

Kostnadene har allerede løpt mer enn budsjettert, så de dyre og spennende løsningene faller dessverre bort. Det må også tas ut av garasjen før det løftes på plass, ellers tar det i garasjedørene.

Forslag?

Jekk, og vekselsvis stable opp hvert hjørne.

• Liker
Dilato og 3 andre
  • Laddar…
Tegnet fugl med hatt holder en stokk og banker på en fuglekasse med et nysgjerrig ansikt som titter ut.

• Liker
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
H
FemTummar FemTummar skrev:
Jeg bygger et hønsehus som når det er klart skal stå på pilarer slik at hønsene kan gå under det ved behov.
Det jeg lurer på er hvordan jeg på best mulig måte kan løfte det opp på pilarene? Det veier sikkert over 100 kg og siden det tar en stund å fikse det på pilarene, montere kryssstag o.l. så vil jeg ikke ha et par mann som står og holder det oppe mens jobben utføres.

Kostnadene har allerede løpt av gårde mer enn budsjettert, så de dyre og spennende løsningene faller dessverre bort. Det må også tas ut av garasjen før det løftes på plass, ellers tar det i garasjeportene.

Forslag?
Så noen som hadde satt hjul under hønsehuset, de flyttet hønsehuset over en gressplen, tenker at det er lettere å få det ut fra garasjen med hjul.

H HEM2121 skrev:
Så noen som hadde satt hjul under hønsehuset, de flyttet hønsehuset over en plen, tenker at det er lettere å få det ut fra garasjen med hjul.
Hjulene kommer til å sitte på understellet, dvs det jeg prøver å løfte huset opp på... 🤔

Jeg har selv vært inne på tanken om å gradvis palle opp det, men har ikke kommet på hva jeg skal palle opp det med.

Heij83
H HEM2121 skrev:
Så en som hadde satt hjul under hønsehuset, de flyttet hønsehuset over en gressplen, tenker at det er lettere å få det ut fra garasjen med hjul.
Akkurat så har vi gjort med vårt, bygget på et campingvognchassis perfekt for hønene å ta ly under og så kan man flytte det til nytt beite.
Men det føles som om TS vil ha en mer fast løsning og få det opp på søyler.

Jeg hadde forsøkt å sette det på noen paller som står på høykant med noen stivere imellom, der får du 80 cm, kanskje går det å jobbe under for å fikse da.

• Mobil hønsehus på hjul, bygget på et tilhengerchassis med svart metallpanel utvendig og gittergulv innvendig, plassert på grus.
  • Liker
HEM2121
  • Laddar…
H
Heij83 Heij83 skrev:
Akkurat sånn har vi gjort med vårt, bygget på et campingvognchassis perfekt for hønsene å ta ly under, og så kan man flytte det til nytt beite.
Men det virker som TS vil ha en mer fast løsning og få det opp på søyler.

Jeg hadde forsøkt å stille det på noen paller som står på høykant med noen avstivere imellom, der får du 80 cm, kanskje går det an å jobbe under for å fikse da.
Ja, et antall EU-paller (ikke engangspaller, de er for svake) under, men ikke på høykant. Tror at høyden på pallene er 15 cm per stk. Det fremgår ikke størrelsen på selve hønsehuset.

H
Jeg bygger et hønsehus som når det er klart skal stå på stolper slik at hønene kan gå under det ved behov.
Det jeg lurer på er hvordan jeg på beste måte kan løfte det opp på stolpene? Det veier sikkert over 100 kg og siden det tar litt tid å feste det på stolpene, montere kryssstag o.l. så vil jeg ikke ha et par mann som står og holder det oppe mens jobben utføres.

Kostnadene har allerede løpt i vei mer enn budsjettet, så de dyre og spennende løsningene faller dessverre bort. Det må også tas ut av garasjen før det løftes på plass, ellers tar det i garasjeportene.

Forslag?
Hvor stort er hønsehuset?

Heij83
H HEM2121 skrev:
Ja, et antall EU paller (ikke engangspaller, de er for svake) under men ikke på høykant. Tror at høyden på pallene er 15 cm per stk. Det fremgår ikke størrelsen på selve hønsehuset.
EU pall på høykant på langsiden med noen strevere imellom så bør det ikke være noen problemer

H
Heij83 Heij83 skrev:
EU-pall på høykant på langsiden med noen støttestrebere imellom, så bør det ikke være noen problemer
Det føles ustabilt, huset skal jo opp på disse også, pallenes mål er 120x80 cm. Ligger pallene ned så kan man løfte 15 cm av gangen.

H
Hjulene kommer til å sitte på understellet, altså det jeg prøver å løfte huset opp på... 🤔

Jeg har selv vært inne på tanken om å suksessivt stabilisere det, men har ikke kommet på hva jeg skal stabilisere det med.
Paller kanskje du kan låne av noe firma, transportfirma, butikk?

Ideen med paller kunne fungere, helst liggende for stabilitetens skyld.., Jeg får sjekke rundt litt i omgivelsene og se om det går an å få tak i slike til rimelig kostnad. Takk til alle som har hjulpet meg med å tenke i nye baner!

sysmali
Hvordan trekker du strøm til hønsehuset? Har du noen nabo i nærheten?

• Haha
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
Ikke glem å koble inn hønsehuset på naboens strømledning senere.

sysmali sysmali skrev:
Hvordan trekker du strøm til hønsehuset? Har du noen nabo i nærheten?
Iom at det blir mobilt så har jeg ikke regnet med å ha strøm i det, på det høyeste noen batteridrevet lampe i den mørkeste vinteren. Det er dog vinterisolert, derav vekten.

• Liker
sysmali
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.