Etter å ha lagt flisgulvet på badet skal jeg nå sette den siste raden med fliser, den som grenser til gulvet. Siden gulvet har fall er det ikke helt lett å få til vinkelen på flisene. Er det noen som har et bra triks for hvordan man måler dette enklest? Jeg har en følelse av at jeg har sett et triks et eller annet sted, men jeg husker ikke hvordan/hvor... :S

Selv målte jeg bare med tommestokk hvor høy platen skulle være på hver side, tegnet en strek på platen og kappet. Det ble kjempebra. Men trikset du refererer til kan nok være følgende:

1. Hold platen du vil kappe (la oss kalle den "A") på (som i "utenfor") platen i raden ovenfor.
2. Mål fra gulvet nøyaktig en "platehøyde" opp (f.eks. gjennom en liten spillbit fra en tidligere kapping, eller på annen passende måte) og marker på platen A hvor denne høyden havner. Gjør dette langs hele platens bredde så følger du nøyaktig gulvets kontur.
3. Kapp langs markeringen, Plate A vil nå passe perfekt i hullet.

OBS, om du skal ha en fugebredde mellom platen og gulvet, så bør du selvfølgelig kompensere for det, og kappe platen A noe mindre (lavere) enn markeringen (eller bruke et "markeringsverktøy" som er noe lengre enn en platehøyde.

Håper det ble forståelig?

Sist redigert:
  • Liker
Bberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.