Vi skal sette opp en innervegg for å lage et ekstra soverom der vi gjerne vil ha en viss lydisolasjon til rommet ved siden av. Det trenger ikke være helt tett, men i det minste ok.
Tenkte å kjøre dobbelt gips med isolasjonsplater mellom og massiv dør, men problemet er:
Inntaket er trepanel med "renner" som går parallelt med der takskinnen skal festes, se bilde der rød strek er der takskinnen skal gå:
Hva gjør man her. Tetter med noen form for fugemasse i rennene under skinnen?
Ja det kommer jo litt an på hvor mye arbeid du vil legge ned, men vanlig billig latexfog/målarfog fungerer bra som lydtetting. Enda bedre ville det selvfølgelig blitt om du sagde av himlingen på begge sider og koblet himlingen direkte mot konstruksjonen, men det er kanskje overkurs.
Jeg hadde satt skinnene mot panelet. Så monterte jeg doble plater, 2x gips, eller osb + gips, men med litt luft mellom plate/tak plate/vegg etc., altså ikke direkte kontakt med platene. Så tette. På gulv der jeg uansett lister har jeg brukt fleksiskum, da det går raskt og er drøyt, og tar opp også større sprekker (f.eks. illbruck FM330). Med tanke på panelet så setter du sikkert taklist også, så da fungerer jo den der med. Ellers en bra fuge.
Jeg ville ha satt skinnene mot panelet. Deretter montert doble plater, 2xgips, eller osb + gips, men med litt luft mellom plate/tak plate/vegg etc, altså ikke direkte kontakt med platene. Deretter tette. På gulv der jeg uansett lister har jeg brukt fleksibelt skum, siden det går raskt og er drøyt, og fyller også større sprekker (f.eks. illbruck FM330). Med tanke på panelet så setter du sikkert taklist også, så da fungerer jo det der også. Ellers en god fugemasse.
Jo skal bruke taklist, så kanskje kjører bare det. Kommer vel til å måtte tette rundt dørkarmen også, så kanskje fungerer der også? Dobbelgips tenkte jeg å bruke, så blir nok greit. Takk for svarene! Kjøper FM330 med en gang. Har noen billig lateksfug hjemme, men vet ikke hvor bra den er.
Jo skal kjøre taklist, så kanskje bare kjører det. Kommer vel til å måtte tette rundt dørkarmen også, så kanskje fungerer der også?
Dobbelgips tenkte jeg kjøre, så blir nok ok. Takk for svarene! Kjøper FM330 med en gang. Har en billig latexfog hjemme, men vet ikke hvor bra den er.
Jo ska kjøre taklist, så kanskje bare kjører det. Kommer vel behøve tette rundt dørkarmen også, så kanskje funker der med?
Dobbelgips tenkte jeg kjøre, så blir nok ok. Takk for svarene! Kjøper FM330 med en gang. Har noen billig latexfug hjemme, men vet ikke hvor bra den er.
Alle karmer jeg har ønsket å ha lydtette har jeg brukt fm330 skum. Kanskje overkill, men det funker. Så kjøper jeg lydkarmer til dørene. Jeg bruker kompakt (sponfyllfa) eller massive. Nesten like bra som en lydklassifisert innerdør men betydelig billigere. Jeg pleier å handle på mindorr.se
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.