Finnes mange metoder, men det første jeg kommer på er "murarsnöre" langs begge sider av huset og terrassen....ettersom jeg har det hjemme og vet hvor det ligger ;-)
En annen metode som minner om det Droynas lenker til er å måle ut fra hvert hjørne av huset og deretter krysse måle fra hjørnene på huset til ytre hjørnene på terrassen.
Mål opp 3m langs veggen ut mot hjørnet.
Mål opp 4m ut fra det hjørnet.
Mål opp 5m fra den siste målingen inn mot veggen og punktet der du begynte å måle 3m.
Når målene stemmer har du et rette hjørne mellom 3 og 4m strekningen.
En annen metode som minner om det Droynas lenker til er å måle ut fra hvert hjørne av huset og deretter kryssmåle fra hjørnene på huset til ytterhjørnene på terrassen.
Og hvordan vet jeg at ytterhjørnene på terrassen går i linje med huset?
Og hvordan vet jeg at de ytre hjørnene på terrassen går i linje med huset?
Om du først måler si 3m ut fra veggen i begge ender av tenkt terrasse, deretter måler du fra ett ytre punkt til begynnelsen av det andre målepunktet og så omvendt.
Når du har samme mål i kryssmålingen er det vinkelrett/ i linje.
Om husets vegger er 90 grader vil det fungere med kryssmåling, dvs. at diagonalene fra hus til ytre hjørne på altanen skal være like og er ikke hustests hjørner 90 grader, så må du holde deg til snorer som du spenner opp langs veggene og til ytre hjørnene på altanen.
Når de gule som går fra den ene grønnes indre punkt til den andres ytre er like lange er det vinkelrett, under forutsetning av at de grønne er like lange. 😉
[bilde]
Når de gule, som går fra den ene grønnes indre punkt til den andres ytre er like lange, er det vinkelrett, forutsatt at de grønne er like lange. 😉
Ok men hvordan får jeg det vinkelrett OG like bredt som huset?