Hei!

Jeg skal banke ferdig ute i boden min snart, men lurer på et par ting.

I taket, inne, sitter "takstolsreglene" med cc120 tror jeg. Nå vil jeg sette opp "takstolsregler" slik at jeg får cc60. Hvordan gjør jeg det på best mulig måte?

Når jeg har lyktes med ovennevnte prosjekt, skal jeg isolere taket. Luftspalte finnes allerede, så det trenger jeg ikke bry meg om. Nå skal jeg vel feste plast, putte i isolasjon og så sette lekter med cc30?

Hvis det er sånn, hva fester jeg takplatene i? I lektene eller takstolene?

Takk for gode råd. :D

C
Lekter du med 28x70 på cc 30 så holder det med cc120 på bjelkene.

Hva tror du du skal ha lektene til om du ikke skal skru platene i dem? :P

cheetah1 skrev:
Lekt du med 28x70 på cc 30 så holder det med cc120 på bjelkene.

Hva tror du du skal ha lekten til om du ikke skal skru platene i dem? :P
Hehe takk. Du sparte meg for en sjusetanes masse arbeid. ;) Nå vet jeg!

TAKK! d^_^b :)

Så, plast -> isolasjon -> lekter -> takplate ? Er jeg på rett spor da? :wow:

C
Nei, isolasjonen skal være oppå plasten. Men arbeidsrekkefølgen er jo riktig.

Men hva slags hus er det, er det plast fra før? Man skal ikke sette plast om det ikke er det et annet sted, og helst skal den jo også gå over innerveggene. En dampbrems i form av en duk eller lignende er nok bedre.

Det er et lager, nytt, med ^ tak. Fra utsiden og inn ser det slik ut:

Veggene: Veggpanel -> en hvit vev -> lekter. Her har jeg satt isolasjon -> plast -> OSB-plate

I taket er det en slags plate (tynn) og takstoler. Her hadde jeg tenkt å feste plasten på "takstollekterne" så putte ned isolasjon og så sette opp lektene og så feste takplate på lektene.

Plasten trodde jeg trengtes.. Håper jeg ikke trenger å fjerne den som allerede sitter innenfor veggplatene. ;)

C
Skal du ha oppvarmet i boden? Isåfall er det passende med plast. Da bør du ha minst 20 cm overlapp overalt, også mellom vegg og tak, og teipe alle skjøter ordentlig med aldringsbestandig teip. Men det visste du kanskje allerede.

Ellers har du jo rett, plasten på lektene, så lekter, deretter isoleringen oppå plast og lekter (bare plast som sitter med stiftepistol klarer ikke å holde isolasjonen), og så gipsplater i taket eller hva man nå vil ha under det.

Jo, jeg tenker å ha et par elementer ute i boden for å holde det koselig under de kaldeste månedene.. vil jo kunne lagre farger osv. ;)

Teipet har jeg ikke... blir å skru løs platene som sitter allerede. Grrrr. :D

Så antar jeg at jeg må bore opp for ventilasjon. På to steder eller ett.. to gjetter jeg i min amatøraktige uvitenhet. ;)

C
Står det frittstående?

Tror ikke at hele lageret råtner bort bare fordi du ikke har teipet skjøtene heller, faktisk. Litt ventilasjon er ikke dumt, men husk at et lite rom kanskje ikke trenger så mye, det ville jo vært synd å lufte bort den gode varmen du har betalt for unødvendig.

cheetah1 skrev:
Står det frittstående?

Tror ikke at hele lageret råtner bare fordi du ikke har teipet skjøtene heller, faktisk. Litt ventilasjon er ikke dumt, men tenk på at et lite rom kanskje ikke trenger så mye, det ville jo vært synd å lufte bort den gode varmen du har betalt for unødvendig.
Frittstående. OK, teiper på resterende deler og funderer på resten. ;) Det blir uansett en del teiping da jeg må skjære opp plasten noen steder for å få strømmen ferdig.

En tanke: Skal jeg plastre og isolere helt opp i mønet - eller? Antar det men er usikker,.

C
Er det mønetak altså? Eller bygger du med frilagte hanebjelker?

cheetah1 skrev:
Er det mønetak altså? Eller bygger du med frilagte hanebjelker?
Møne ^ akkurat som på huset. Frilagte hanebjelker vet jeg ikke hva det er. ;)

C
Hanebjelker er den nedre horisontale delen av takstolen. Ved mønetak uten frilagte hanebjelker pleier man å bruke en mønebjelke.

Jeg vet faktisk ikke hva som er passende å gjøre når man har mønetak. Selvfølgelig skal du ha plast og isolasjon hele veien opp, derimot er jeg litt tvilende til hva som er passende med luftspalte osv...

Om du bommer litt med plasten så er det nok ikke hele verden, i et hus tilføres det jo en masse fukt fra vårt liv og levnet, i et lager har du jo ikke det problemet på samme vis, om du har lokk på malingsspannene vil si :)

cheetah1 skrev:
Hanebjelker er den nedre horisontale delen av takstolen. Ved mønetak uten frilagte hanebjelker pleier man å bruke en mønebjelke.

Jeg vet faktisk ikke hvordan det er passende å gjøre når man har mønetak. Selvfølgelig skal du ha plast og isolasjon helt opp, derimot er jeg litt usikker på hva som er passende med luftspalte osv...
Jo, men det finnes jo horisontale bjelker kom jeg på. Takstolene ser ut som trekanter. Jeg vil delvis sette opp takplater også på disse bjelkene for å feste armaturer i. Trenger jeg lekter bak da også?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.