Hei

Jeg befinner meg for øyeblikket i en diskusjon med min svigerfar angående den mest effektive metoden for å konstruere hjørner med løsvirke, med særlig fokus på maksimal varmeisolasjon og korrekt byggteknikk. I vedlagt lenke finnes en skisse som illustrerer konstruksjonen. Seksjonen med tre seksjoner representerer bygningens langside. Mitt spørsmål gjelder spesifikt hjørnekonstruksjonen der en stenderplanke plasseres med senteravstand 190 mm fra langsidens kant. Er dette en korrekt metode, eller finnes det mer effektive alternativer?

Veggen med stender av trestendere med tverrsnitt 45x195, senteravstand 600 mm og med mineralullsisolasjon, innvendig utstyrt med horisontale 45x45 trestendere med dobbel 13 mm bekledningsplater.

https://collaborate.shapr3d.com/v/2TqUrec4c8WHx41EVygag

D Danielka skrev:
Hei

Jeg befinner meg for øyeblikket i en diskusjon med min svigerfar angående den mest effektive metoden for å konstruere hjørner med løsvirke, med spesiell fokus på maksimal varmeisolasjon og korrekt byggeteknikk. I vedlagte lenke finnes en skisse som illustrerer konstruksjonen. Seksjonen med tre seksjoner representerer bygningens langside. Mitt spørsmål gjelder spesifikt hjørnekonstruksjonen der en stolpeplanke plasseres med sentrumavstand 190 mm fra langsidens kant. Er dette en korrekt metode, eller finnes det mer effektive alternativer?

Vegg med stenderverk av trestendere med tverrsnitt 45x195, sentrumavstand 600 mm og med mineralullsisolasjon, innvendig utstyrt med horisontale 45x45 trestendere med doble 13 mm bekledningsplater.

[lenke]
Dårlig bilde men så sånn her pleier man å trolle til det

• Krittegning av en todelt figur med piler og delvis uleselige ord, inkludert "inside" nederst i bildet.
P
D Danielka skrev:
Hei

Jeg befinner meg for øyeblikket i en diskusjon med min svigerfar angående den mest effektive metoden for å konstruere hjørner med løsvirke, med særlig fokus på maksimal varmeisolasjon og korrekt byggeteknikk. I vedlagt lenke finnes en skisse som illustrerer konstruksjonen. Avsnittet med tre seksjoner representerer bygningens langside. Mitt spørsmål gjelder spesifikt hjørnekonstruksjonen der en stomplanke plasseres med senteravstand 190 mm fra langsidens kant. Er dette en korrekt metode, eller finnes det mer effektive alternativer?

Veggen med stamme av trestendere med tverrsnitt 45x195, senteravstand 600 mm og med mineralullisolasjon, innvendig forsynt med horisontale 45x45 trestendere med doble 13 mm dekkplater.

[lenke]
Legger ved et bilde.

Mvh Janne

• Håndtegning av byggdetalj med 45x145 stolper og 45x45 installasjonsregel, vises på notatpapir.
Janu78 skrev:
Legger ved et bilde.

Mvh Janne
Interessant! Jeg antar at venstresiden langsiden?

P
D Danielka skrev:
Interessant! Jeg antar at venstresiden langside?
Jeg pleier å ha langsidene lengst, men det går like bra å gjøre det i gavlveggen om man sier så!

Fant dette på TräGuiden.

• Diagram av en konstruksjonsdetalj fra TräGuiden, viser lag med isolasjon og trekomponenter, merket med nummer for referanse.
  • Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
ClasseClas
  • Liker
DanielKa
  • Laddar…
ClasseClas
D Danielka skrev:
Fant dette på TreGuiden.
Du fant det selv 🙂

• Liker
DanielKa
  • Laddar…
Sjekk spørsmålene mine i bildet - stemmer dette?

• Byggdetaljer i 3D, med markeringer og spørsmål om langsiden og kortlinger mellom 45x45-regler.
P
D Danielka skrev:
Sjekk spørsmålene mine i bildet - stemmer dette?
vi gjør ikke innerhjørnet nøyaktig slik, men i henhold til den skissen som jeg sendte til deg, hovedsakelig på grunn av kuldebroen det er veldig mange stolper i denne skissen! Men du kan følge denne om du vil og synes det er lettere.
Ja du kan kortle mellom de vannrette installasjonsreglene.

Janu78 skrev:
vi gjør ikke innerhjørnet nøyaktig slik som dette, men i henhold til den skissen som jeg sendte til deg, først og fremst på grunn av kuldebroene, det er veldig mange stolper i denne skissen! Men du kan følge denne hvis du vil og synes det er lettere.
Ja, du kan kortle mellom de horisontale installasjonsreglene.
Takk for presiseringen. Jeg skal se på skissen din igjen og kommer tilbake hvis jeg ikke forstår - men du mener at det er færre/mindre kuldebroer i din løsning?

P
D Danielka skrev:
Takk for presiseringen. Jeg skal se på skissen din igjen og kommer tilbake hvis jeg ikke forstår - men du mener at det er færre/mindre kuldebroer i din løsning?
Japp færre stolper.

P
Janu78 skrev:
Japp færre stolper.
Det er mange løsvirkesbyggere som bruker den prinsippet.

Janu78 skrev:
Det er mange løsvirkesbyggere som bruker den prinsippen.
Jeg er ikke helt innsatt i konseptet med kuldebroer, men din tegning inneholder veggene "mer" mengde isoleringsmengde.

P
D Danielka skrev:
Jeg er ikke helt inneforstått med konseptet kuldebroer, men tegningen din inneholder veggene "mer" mengde isoleringsmengde.
Om du teller antall stolper i hjørnet, hva får du for resultat mellom min og deres skisse?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.