Jeg har et område under/ved siden av kjellertrappen (gammelt torp) som består av dels betonggulv/mur og dels jord/leca-kuler. Jeg ønsker å støpe et uisolert betonggulv over hele området for å kunne bruke som lager.
Hva er anbefalt konstruksjon for dette? Det kan sikkert komme en del fukt fra bakken.
Min tanke var å grave ut 10 cm, fylle i leca-kuler og så avrette med et tynt (20-50 mm) gulv over hele området (leca+eksisterende betong) for å få et sammenhengende ferdig gulv. Ville det fungere?
Hva er anbefalt konstruksjon for dette? Det kan sikkert komme en del fukt fra bakken.
Min tanke var å grave ut 10 cm, fylle i leca-kuler og så avrette med et tynt (20-50 mm) gulv over hele området (leca+eksisterende betong) for å få et sammenhengende ferdig gulv. Ville det fungere?
Sist redigert:
Om det er én ting jeg med sikkerhet kan si at jeg angrer på i mine tidligere renoveringer, så er det at jeg altfor ofte har revet for lite og ikke gått hele veien.
Mitt råd? Grav ut 30 cm, på med noe kapillærbrytende grus, på med passende isolasjon, deretter betong, så flytsparkel over hele. For å virkelig gjøre det komplett, hakk bort betongen som ligger (går raskere enn du tror, og å leie en skikkelig bilhammer koster ikke mye for en dag) og midlertidig støtt opp trappen på noe. Stol på meg, ditt fremtidige jeg vil takke deg for at du brukte noen ekstra dager på dette.
Mitt råd? Grav ut 30 cm, på med noe kapillærbrytende grus, på med passende isolasjon, deretter betong, så flytsparkel over hele. For å virkelig gjøre det komplett, hakk bort betongen som ligger (går raskere enn du tror, og å leie en skikkelig bilhammer koster ikke mye for en dag) og midlertidig støtt opp trappen på noe. Stol på meg, ditt fremtidige jeg vil takke deg for at du brukte noen ekstra dager på dette.
Takk for tips. Vurderte også å banke bort den eksisterende betongen. Dette er jo bare et lagringsrom så jeg tenkte å gjøre det så enkelt som mulig.torparavgrund skrev:
Om det er en ting jeg med sikkerhet kan si at jeg angrer på ved mine tidligere renoveringer, så har det vært at jeg altfor ofte har revet for lite og ikke gått hele veien.
Mitt råd? Grav ut 30 cm, på med noe kapillærbrytende grus, på med passende isolering, deretter betong, deretter flytesparkel over hele. For å virkelig gjøre det komplett, bank bort betongen som ligger (går fortere enn du tror, og å leie en skikkelig pigghammer koster ikke mye for en dag) og støtt midlertidig opp trappen på noe. Tro meg, ditt fremtidige jeg kommer til å takke deg for at du brukte noen ekstra dager på dette.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Golvvärme på oisolerat betonggolv?
Golv -
Microcement på oisolerat betonggolv i källaren, är det en hållbar idé?
Golv -
Tvättstuga med oisolerat betonggolv
Tvättstuga -
Enkelt reparere hull i betonggulv?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Oisolerat betonggolv i källare - lägga klinkers direkt eller flytspacka först?
Golv