1.244 lest ·
2 svar
1k lest
2 svar
Hvordan lage åpning for garasjeport? Isolert trerammekonstruksjon på leca
Hei,
Holder på å planlegge garasjebygging. Har en støpt betongplate med et lag lecablokk oppå. Lecablokk gjør det imidlertid vanskelig å få det pent rundt dør- og portåpninger. Se bilde 1 for et skjematisk bilde av hvordan veggen er bygget opp. Det er to ting jeg funderer på hvordan jeg skal løse på best mulig måte.
1) Metalskinnene for garasjeporten vil bli skrudd fast i veggspilen, men sitte utenpå gipsplaten. Hvordan ville dere gjort med hullet som blir under veggplatene? Det nederste festehullet til metalskinnen sitter ca 5 cm under svillen.
- Skru fast en trebit som får samme tykkelse som gips+osb-platene til sammen og skru også fast metalskinnen i den?
- Bor et hull slik at den nederste skruen til metalskinnen kan festes i svillen, deretter tette hullet med byggfugemasse?
2) I og rundt portåpningen vil jeg sette innforinger og lister, og på utsiden av veggen, bak innforing/lister blir det et merkelig rom fordi trepanelet ikke går hele veien nedenfor lecablokkene.
- Kappe til småbiter med panel som settes mellom listene og lecablokken?
- Masse olje+malingsfarge på både bak- og framside av innforing og lister og håpe at de holder så lenge som mulig?
Holder på å planlegge garasjebygging. Har en støpt betongplate med et lag lecablokk oppå. Lecablokk gjør det imidlertid vanskelig å få det pent rundt dør- og portåpninger. Se bilde 1 for et skjematisk bilde av hvordan veggen er bygget opp. Det er to ting jeg funderer på hvordan jeg skal løse på best mulig måte.
1) Metalskinnene for garasjeporten vil bli skrudd fast i veggspilen, men sitte utenpå gipsplaten. Hvordan ville dere gjort med hullet som blir under veggplatene? Det nederste festehullet til metalskinnen sitter ca 5 cm under svillen.
- Skru fast en trebit som får samme tykkelse som gips+osb-platene til sammen og skru også fast metalskinnen i den?
- Bor et hull slik at den nederste skruen til metalskinnen kan festes i svillen, deretter tette hullet med byggfugemasse?
2) I og rundt portåpningen vil jeg sette innforinger og lister, og på utsiden av veggen, bak innforing/lister blir det et merkelig rom fordi trepanelet ikke går hele veien nedenfor lecablokkene.
- Kappe til småbiter med panel som settes mellom listene og lecablokken?
- Masse olje+malingsfarge på både bak- og framside av innforing og lister og håpe at de holder så lenge som mulig?
Hei, og velkommen..
Jeg har sett alle mulige varianter på de problemene du beskriver.
Plåtskenan er vel såpass stabil at den sitter greit selv uten feste i det nederste hullet?
Utvendig så må man jo ta med hvor mye snø/fukt som vil belaste i underkant. Drar man alt treverket ned til gulvnivå, så suger det jo gjerne fukt raskt. Samtidig må det jo være akseptabelt tett for bl.a. mus.
Jeg har sett alle mulige varianter på de problemene du beskriver.
Plåtskenan er vel såpass stabil at den sitter greit selv uten feste i det nederste hullet?
Utvendig så må man jo ta med hvor mye snø/fukt som vil belaste i underkant. Drar man alt treverket ned til gulvnivå, så suger det jo gjerne fukt raskt. Samtidig må det jo være akseptabelt tett for bl.a. mus.
Det heller mot at jeg gjør som en stolpe på utsiden, så vil det forhåpentligvis se noenlunde greit ut.GoForIt skrev:
Hei, og velkommen..
Jeg har sett alle mulige varianter av de problemene du beskriver.
Metallskinnen er vel såpass stabil at den sitter greit selv uten innfesting i det nederste hullet?
Utvendig må man ta hensyn til hvor mye snø/fuktighet som vil belaste i nederkant. Drar man ned alt treverk til gulvnivå, så suger det jo gjerne fukt raskt. Samtidig må det jo være akseptabelt tett for bl.a. mus.
Derimot er jeg fortsatt usikker angående hullet på innsiden av veggen (under gips- og osb-plater). Hvis det bare er listing, så blir det jo dels en glippe på noen mm mellom innergulvet og smyglisterna, dels blir det bare 22mm smygliste som beskytter mot kulden utenfra akkurat der. Siden det er en isolert garasje, vil man jo ikke slippe inn altfor mye kulde.
Av alle de variantene du har sett, er det noen du vil anbefale mer/mindre?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hva tror forumet om mulighetene til å utvide denne døråpningen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Avdrag vid försäljning för kostnader för gemensamhetsanläggning
Juridik -
Vidga dörröppning - hur förstärka?
Lösvirke & Timmerhus -
Var bryter man för olika golv vid en dörröppning?
Golv -
Förstärkning vid bredare öppning
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus