2.962 lest ·
25 svar
3k lest
25 svar
Hvordan konverterer man et rom med uisolert plate best til boareal?
Side 1 av 2
Hei! Har en tilbygd garasje som ble bygget samtidig som huset på begynnelsen av 60-tallet. Huset har et oppbygd gulv på en eller annen måte, og det ser ut til å fungere bra! Garasjens mål tilsvarer kanskje daværende standard, men er vanskelig å bruke som garasje i dag på grunn av at bilene nok har vokst, spesielt i høyden, fungerer sikkert for en cab bra å komme seg gjennom hullet. Takhøyden er heller ikke for generøs. Tanken er å installere et bad og av resten lage et lite soverom der! Problemet er den uisolerte betongplaten! Det er mye fjell på tomten, så jeg tror ikke man kan bryte bort gulvet og grave ut uten å fjerne fjell! Platen viser ingen tegn til fuktinntrengning for øyeblikket. Har dog sannsynligvis aldri vært et oppvarmet rom. Pussede steinvegger rundt. Noen som har en god løsning uten å rive alt og begynne på nytt eller sprenge seg ned 😆
Fjell er beste grunnlaget. Du kan f.eks. legge elektrisk gulvvarme på badet for å gi litt luksus. Hvor mye er de oppforede gulvene isolert, er de kalde?R Rättochfel skrev:Hei! Har en påbygd garasje som ble bygget samtidig som huset på begynnelsen av 60-tallet.
Huset har et oppforet gulv på en eller annen måte og det ser ut til å fungere bra! Garasjens mål tilsvarer kanskje daværende standard, men det blir vanskelig å bruke som garasje i dag fordi bilene nok har vokst både i høyde og bredde, fungerer sikkert bra for en cab å komme seg gjennom åpningen. Takhøyden er heller ikke for generøs.
Tanken er å installere et bad og av resten lage et lite soverom der!
Problemet er den uisolerte platen! Det er mye fjell på tomten, så jeg tror ikke man kan bryte opp gulvet og grave ut uten å ta bort fjell! Platen viser ingen tegn på fuktinntrenging for øyeblikket. Har sannsynligvis aldri vært et oppvarmet rom. Pussede steinvegger rundt om.
Noen som har en god løsning uten å rive alt og begynne på nytt eller sprenge seg ned 😆
Forstår kanskje ikke helt ditt svar! Elgulvvarme i baderom - hvordan tenker du rundt tettesjiktet da?
Tror at det er godt regelverk i huset, 200-300 mm, tror også at hoveddelen av (avløpsstammene går over platen). Men eksisterende gulv i huset er jeg fornøyd med (for øyeblikket😀)
Det er det såkalte garasjegulvet som er uten noen isolasjon.
Tror at det er godt regelverk i huset, 200-300 mm, tror også at hoveddelen av (avløpsstammene går over platen). Men eksisterende gulv i huset er jeg fornøyd med (for øyeblikket😀)
Det er det såkalte garasjegulvet som er uten noen isolasjon.
Ok. Da er jeg med. Dere kan legge varmekabler i det fremtidige baderommet, avrette med flytsparkel på dette og f.eks. fliser som overflatelag. Uten tilskytende fukt passer en vanlig membran bra på badet. På resten av gulvet kan du for eksempel legge et massivt tregulv, ikke noe billig laminat som blir iskaldt.
Ja, da forstår jeg! Ventilert gulv er ikke noe du anbefaler?
Tenkte på om man støper opp alt med ca 5 cm eps-sement. Kan det hjelpe uten å ødelegge?
Tenkte på om man støper opp alt med ca 5 cm eps-sement. Kan det hjelpe uten å ødelegge?
Ventilert gulv anses vel som en "sikker" løsning ved uisolert plate. Det har nok ingen ulempe bortsett fra kostnaden. Det er uklart om det kommer opp fukt eller ikke. Kanskje litt, men om det blir et problem etter si 10 år er jo ikke klart. Ventilerte gulvet skaper jo også litt isolasjon, noe som kan være en fordel. Nå for tiden trenger det vel ikke bygge mye, noe som også er bra i dette tilfellet (tak høyden). Men kombinasjonen på samme gulv har jeg ikke hørt tidligere. Noen som vet? Løsningen med eps blir kanskje et mellomting som funker for hele flaten eller er det feiltenkt?
Vad har ni för takhöjd idag? Ventilerade golv isolerar såklart, men är en kostnad också.R Rättochfel skrev:Ventilerad golv anses väl som en ”säker” lösning vid oisolerad platta. Det har nog ingen nackdel förutom kostnaden. Är oklart om det kommer upp fukt eller inte. Kanske lite men om det blir ett problem efter säg 10 år är ju inte klart. Ventilerade golvet skapar ju också lite isolering vilket kan vara en fördel. Numera så behöver det väl inte bygga mycket vilket också är bra i detta fall ( takhöjden). Men kombinationen på samma golv har jag inte hört tidigare. Någon som vet?
Lösningen med eps blir kanske ett mellanting som funkar för hela ytan eller är det feltänkt?
Takhøyde er i dag 210.
Ja, det skal jo bli permanent bolig! Elvarme bygger ikke mye, tettesjiktet, klinker på badet, resten massivt tregulv er et forslag jeg forstår!
Ventilert heldekkende matte—kjenner jeg ikke til, men hvis det er type Platon og så på med for eksempel tregulv, visst forstår jeg også det, men på badet hvordan var tanken der, støpe over og klinker?
Blir i så fall ikke en stor forskjell i mm til det andre!
Det går nok å ta litt av takhøyden, er jo ikke det nyeste innertaket😀!
Noen som har brukt Eps-sement i disse sammenhenger? Da slipper fjelletrollet merke at den bor under en badstue😀
Ventilert heldekkende matte—kjenner jeg ikke til, men hvis det er type Platon og så på med for eksempel tregulv, visst forstår jeg også det, men på badet hvordan var tanken der, støpe over og klinker?
Blir i så fall ikke en stor forskjell i mm til det andre!
Det går nok å ta litt av takhøyden, er jo ikke det nyeste innertaket😀!
Noen som har brukt Eps-sement i disse sammenhenger? Da slipper fjelletrollet merke at den bor under en badstue😀
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.204 innlegg
Et ventilert heldekkende teppe slipper gjennom fukt, det har altså ikke en plastlag i bunnen. På byggevarehusene kan man spørre etter heldekkende teppe for kjeller med fukt.R Rättochfel skrev:
Våtrumsmatta på baderommet bygger mindre i høyden og føles ikke like kaldt som klinker.
Nei det er fortsatt uklart hva tanken er! Ok enkel matte men våtromsmatten slipper ikke gjennom fukt eller er det en spesiell du hadde i tankene?