Ok, her kommer neste i rekken av spørsmål som dukker opp nå når jeg har begynt med badet. Mye tekst, ha tålmodighet vær så snill!
Denne gangen gjelder det oppregling av vegger. Jeg har aldri trengt å regel opp før, så nå står jeg overfor litt nye tanker.
Ytterveggene er svakt isolerte og derfor skal jeg regel på 45 mm for å isolere. Så vil jeg legge noen rør og tenkte derfor å regel på ytterligere 45 mm, uten isolasjon. Alternativet ville kanskje være å regel 70 mm, men bare legge i 45 mm isolasjon, men saken er at på den ene veggen, den med lavt tak, så er det allerede utreglet og ca. 70 mm halm i veggen. Dette står på en gulvplanke som stikker ut litt fra veggen ut på bjelkelaget. På den andre veggen, er det ca. 17 cm mellom ytterveggen med svært lite isolasjon og første bjelken.
Min tanke er rett og slett å regel et lag med liggende 45x45 mm, så stående 45x45 mm stående på en 45 som ligger på bjelkelaget.
På den andre siden blir det mer utfordrende. Der vil jeg ha mer isolasjon, så da kan jeg kanskje begynne med stående, deretter liggende, deretter stående igjen. Men hvordan jeg enn gjør det, er det ingen bjelke å sette veggen på! Løsning noen?
Jeg tenkte la isolasjonen i veggen ligge mot isolasjonen som skal inn mellom takstolene. Det samme nedentil der isolasjonen får hvile mot bjelkelaget og isolasjonen der imellom. Så kommer gipsplaten utenpå reglene og til slutt gipsplate i taket.
Ser dette ok ut, eller skal platen i taket settes først? Jeg er usikker på i hvilken rekkefølge man gjør det for at det senere skal være mulig å få det tett og godt.
Denne gangen gjelder det oppregling av vegger. Jeg har aldri trengt å regel opp før, så nå står jeg overfor litt nye tanker.
Ytterveggene er svakt isolerte og derfor skal jeg regel på 45 mm for å isolere. Så vil jeg legge noen rør og tenkte derfor å regel på ytterligere 45 mm, uten isolasjon. Alternativet ville kanskje være å regel 70 mm, men bare legge i 45 mm isolasjon, men saken er at på den ene veggen, den med lavt tak, så er det allerede utreglet og ca. 70 mm halm i veggen. Dette står på en gulvplanke som stikker ut litt fra veggen ut på bjelkelaget. På den andre veggen, er det ca. 17 cm mellom ytterveggen med svært lite isolasjon og første bjelken.
Min tanke er rett og slett å regel et lag med liggende 45x45 mm, så stående 45x45 mm stående på en 45 som ligger på bjelkelaget.
På den andre siden blir det mer utfordrende. Der vil jeg ha mer isolasjon, så da kan jeg kanskje begynne med stående, deretter liggende, deretter stående igjen. Men hvordan jeg enn gjør det, er det ingen bjelke å sette veggen på! Løsning noen?
Jeg tenkte la isolasjonen i veggen ligge mot isolasjonen som skal inn mellom takstolene. Det samme nedentil der isolasjonen får hvile mot bjelkelaget og isolasjonen der imellom. Så kommer gipsplaten utenpå reglene og til slutt gipsplate i taket.
Ser dette ok ut, eller skal platen i taket settes først? Jeg er usikker på i hvilken rekkefølge man gjør det for at det senere skal være mulig å få det tett og godt.
Nå begynner det å nærme seg og jeg håper på svar. Langsidene har jeg nå kontroll på føler jeg. Men spørsmålet er hvordan jeg gjør med gavlveggen. Jeg er jo som sagt inne på å legge flere omganger med lekter, men jeg er usikker på hvordan jeg skal feste alt sammen.
Blir det tilstrekkelig stabilt om jeg spikrer første omgang i veggen, så andre omgang i første omgang osv? Det skal jo på gips og tettesjikt senere.
Veldig takknemlig for tilbakemelding.
Blir det tilstrekkelig stabilt om jeg spikrer første omgang i veggen, så andre omgang i første omgang osv? Det skal jo på gips og tettesjikt senere.
Veldig takknemlig for tilbakemelding.
Jeg kanskje misforstår, men kan du ikke på gavlveggen lime og skru for eksempel en 45*95 mot bjelken og deretter spikre en svill for innerveggen i den og reisverk med 45*70 c/c 300mm og oppå det et installasjonssjikt for dine rør som du reisverker med 28*70 og så gips på det. En slik vegg bygger da 113mm, og bygger du veggen med doble 45:er som du har vurdert, blir det 103mm, en forsvinnende liten forskjell, men du får litt bedre isolasjon.
Ja altså, det er på langveggen jeg tenkte å kjøre med 45*45 i to lag siden det allerede er 70 mm halmskiver der. Å bruke en 45 for rørføring er fordi jeg på veggen skal ha en veggboks for PEX. Den bygger litt i dybden og da blir 28 mm for grunt.Ola78 skrev:Jeg kanskje misforstår, men kan du ikke på gavlveggen lime og skru for eksempel en 45*95 til regelen og deretter spikre en syll for innerveggen i den og bygge opp med 45*70 c/c 300mm og deretter et installasjonssjikt for dine rør som du bygger opp med 28*70 og så gips på det. En slik vegg blir da 113mm og bygger du veggen med doble 45:er som du har tenkt blir det 103mm, en forsvinnende liten forskjell men du får litt bedre isolert.
For gavlveggen kan jeg nok gjøre som du foreslår å ordne med en syll nede ved å feste noe i plankeveggen som man ser stikker opp der. Så stille 45*70 på disse. Men jeg lurer på hvorfor cc 300mm? Så tar jeg et ekstra lag med 45*45 og putter inn isolasjon der det er mulig. Sånn får det bli. Hvor mye gavlveggen bygger er ikke avgjørende i rommet selv om hver cm er verdifull. Viktigere er taket og langveggen.
Takk for et fornuftig forslag!
Man pleier å sette c/c 300 hvis man skal enkelgips og ha fliser på veggene for at det skal bli tilstrekkelig stivt og ikke gi seg i fugene. Nå tok jeg kanskje for gitt at du skulle ha fliser, ber om unnskyldning i så fall, men tenker du å ha plastmatte på veggen kan du jo kjøre med 600 isteden. Har du dobbelt platemateriale og fliser kan du gå opp til 450mm c/c.
Nei, jeg skal ikke ha fliser, og det blir enkelt gips. Skal male tette laget.
Et annet spørsmål. Svill er jeg med på. Men må stenderne også festes mot en overligger? Det blir jo en kuldebro der hvis det er tilfellet. Hvis jeg som ovenfor setter 45*70 stående, da burde det vel holde at de forankres i veggen. På neste lag kan jeg jo sette sånn at gipsen kan skrus både i kortside og langside. Tanker om det?
Et annet spørsmål. Svill er jeg med på. Men må stenderne også festes mot en overligger? Det blir jo en kuldebro der hvis det er tilfellet. Hvis jeg som ovenfor setter 45*70 stående, da burde det vel holde at de forankres i veggen. På neste lag kan jeg jo sette sånn at gipsen kan skrus både i kortside og langside. Tanker om det?
Man pleier normalt sett å ha et hammarband i overkanten på veggen, men i ditt tilfelle der du tenker å ha stenderne direkte mot veggen kan du sikkert droppe det. Skruv det med lange skruer, man pleier å regne med at skruen skal være omtrent dobbelt så lang som treverket man skal feste inn. Det blir slitsomt å spikre, det blir veldig lange spikre hvis det skal bli stabilt. Teoretisk kan du også droppe syll i ditt tilfelle, så får du ingen kuldebro nederst heller.
Klikk her for å svare