Jeg har bygget en arbeidsbenk så nå er den ferdig rammet inn. Skal bare på med sponplaten. Den må sages til riktig mål. Jeg er helt nybegynner og har aldri kappet en sponplate før. Hvordan gjør jeg for at det ikke skal sprekke og for at det skal bli rett? Skal jeg tegne en strek og så kjøre med håndsagen så godt det går? Eller skal jeg låne naboens sirkelsag og kjøre med den? Skal jeg legge platen på bukker? Hva har dere for tips?

Ja, legg platen på et par solide bukker, evt kan du klemme den fast med et par tvinger. Hvis du låner sirkelsagen, anbefaler jeg at du tar en passende lang planke som mothold, også denne bør du klemme fast med et par tvinger. Eksakt hvor langt fra snittet den skal ligge må du måle med sagen.

Så starter du sagen slik at den kommer opp i fullt turtall før du trykker den mot platen og begynner å sage. Hold et bestemt, men ikke hardt trykk, og la den spise seg gjennom platen langs motholdet.

Husk alltid å trekke ut ledningen/batteriet før du tukler med bladet eller flytter på bladbeskyttelsen. Bruk hørselvern og evt briller, det støver kraftig.

• Liker
Ossian K Olsson
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, legg platen på et par solide bukk, evt kan du klemme den fast med et par tvinger. Om du låner sirkelsagen anbefaler jeg at du tar en passende lang planke som mothold, også denne bør du klemme fast med et par tvinger. Akkurat hvor langt fra snittet den skal ligge, må du måle med sagen.

Så starter du sagen slik at den kommer opp i fullt turtall før du trykker den mot platen og begynner å sage. Hold et bestemt, men ikke hardt trykk, og la den spise seg gjennom platen langs motholdet.

Husk alltid å dra ut kontakten/batteriet før du håndterer sagbladet eller flytter på bladbeskyttelsen. Bruk hørselvern og evt. briller, det støver skikkelig.
Er det dumt om man bruker en filtsvans?

M Förstagångsköparen skrev:
Er det dumt om man bruker en fogsvans?
Nei, man kan sage ekstremt rett og pent med en bra fogsvans, spesielt med litt erfaring. Som du sier, tegn en rett strek og sett i gang.

Blir ikke like fint, men det går utmerket

Neida, det tar bare litt lengre tid.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.