Hei!

Dumt spørsmål:

Jeg skal erstatte brunbeisede 70-tallslister og sokler i vårt nye hus med hvite lister. (Det tar mange lag hvitmaling å få dem "ubrune" ;) så jeg setter nye)
Hvordan kapper jeg og girer dem best? Hadde en gjæringsboks tidligere, men den ga etter hvert ikke så rette "snitt"

Gjæringssaks, er dette noe?
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=9269&Grp=&n=20100

eller denne:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=1144&Grp=&n=20100

eller går det å bruke en elektrisk, blir det fine snitt?
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=9825&Grp=&n=20100

kap/geringssag er etter min mening best. Perfekte snitt hver gang og rette vinkler selv i veldig tynne lister. Listsaksen du lenket til er nok til mindre lister. Geringssag bør man ha dyrere (bedre) hvis man skal ha gode snitt.

Er det et hus som ikke er helt rett i alle hjørner og vinkler, så er en smygvinkel vääldigt bra å ha.

Elektrisk kapp/gjærsag sier jeg også, som ble sagt tidligere så duger det ikke med en billig skit sag hvis man er så nøye med å få det rett og med fine snitt. Den er jo uvurderlig i mange andre arbeider, så det er verdt å investere litt i en bra sag.
Jeg har Dewalt 707, og det er det beste kjøpet jeg noensinne har gjort. Et riktig kap. :P

Sist redigert:
Elektrisk kapp- og gjærsag er nok å foretrekke!

Den saksa bruker vi på jobben for å kappe mindre kabelkanaler i plast for å få pene snitt, og det blir kjempebra, men den er nok som sagt beregnet for plastlister!

Saksen er fantastisk når man kutter tynnere kvartstanglister, men det duger ikke til sokler og fôr. Selv har jeg en Bosch PCM 8s kapp-/gjærsag som fungerer utmerket til listkutting. Men som tidligere nevnt, kan det være lurt å bruke smygvinkel hvis huset ikke er helt rett.

Og så skal man IKKE gjære i innerhjørner, men forfuge (om det er profilert list) eller støte (om det er glatt list).:)

• Liker
Lime113
  • Laddar…
Takk for deres svar! Som jeg tolker dere er det best å bruke en "sirkelsag på stativ", gjerne av et kjent merke. Smygvinkel, trenger man det til et hus som er bygget på 70-tallet? Hvordan bruker man smygvinkelen?

Smygvinkel = justerbar "vinkelhake". Brukes for eksempel til å måle hjørner som ikke er 90 grader. En grad feil i geringen ser ganske ille ut. På den annen side finnes det jo sparkel..

Ellers har du denne som er ganske smart. Finnes billigere (les dårligere) men en hultafors er fint. :D
http://www.jula.se/geringsvinkel-270-mm-124604

Dine lister skal jo bli hvite så det er jo bra om det ikke blir perfa for da har du jo fugemasse.

Unnskyld en uvitende, men hva er "förkroppa" og "stöta"?

Støte: Man støter neste list mot i innerhjørner. Altså ingen tilpasning med geringssåg. Passer vanlige slette lister. Forlikning: Profillister. Man setter første listen hele veien, kant til kant. Møtende list stikksages så nært man kan komme for å passe profilen som en puslebit. Det høres triks ut, men er overraskende enkelt når man prøver. Tegn profilen med en liten "malbit". Støt deretter den figuranpassede listen mot den første. (Hvis det er hvite lister, bruk rikelig med lateksfugemasse, så tilgis det meste). Fug, gjør fugen pen i innerhjørnet. All listing bør helst males på plass etter oppsetting. Dette fordi alle skrue- eller spikerhoder bør skjules. Sparkle disse med tresparkel, slip og grunner/ferdigmal listen. Kan ikke understrekes nok disse trinnene. Mange drømmer om gamle hus med pene store lister/karmer, og tror at når man bare kjøper pene lister, blir det like fint. Men alt er ødelagt hvis du ser skruehoder hver 40. cm. Finnes flere gode triks til pen listing. Vel utførte snekkerier (lister/karmer/paneler etc.) fungerer som en velbalansert bilderamme. En stygg ramme kan ødelegge det vakreste maleri...

• Liker
Lime113 og 1 annen
  • Laddar…
Å "förkroppa" gir etter min mening det absolutt beste resultatet. Men det er en teknikk som krever trening for at det skal bli bra.

Takk, nå er jeg med på banen! Og det blir jo fint.

Hm, en kapp- og gjærsag er jo ganske dyr hvis man skal ha et bra merke. Kan man som privatperson leie disse et sted? Eller har noen en til en god pris?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.