1.823 lest ·
14 svar
2k lest
14 svar
Hvordan kan jeg henge opp tung lysekrone (10-12kg) i 1,5cm gipstak?
Hei,
Taklampen jeg og samboeren kjøpte viste seg å være tyngre enn forventet. Vi bor i leilighet i Amsterdam med 1,5 cm gipstak (se bilde på ventilasjonshull).
Jeg har lest litt om "planke i taket-metoden", men tenkte å spørre, da jeg har sett hvor hjelpsomme og hvor god oversikt gruppen har.
Takk på forhånd!
Taklampen jeg og samboeren kjøpte viste seg å være tyngre enn forventet. Vi bor i leilighet i Amsterdam med 1,5 cm gipstak (se bilde på ventilasjonshull).
Jeg har lest litt om "planke i taket-metoden", men tenkte å spørre, da jeg har sett hvor hjelpsomme og hvor god oversikt gruppen har.
Takk på forhånd!
Takk for hjelpsomme svar! Jeg skal prøve å lokalisere trelektene over gipsplaten. Banket med knoken nå og ser ut til å kunne høre hvor den nærmeste er. Skal bore et lite hull i morgen, etter anbefaling.
Kan man stole på at en trelekt tåler en så tung lampe? Eller finnes det en måte å evaluere det på?
Dessverre finnes det ingen takboks med krok. Skal koble den til en lampeuttak uten krok som sitter en meter unna.
Kan man stole på at en trelekt tåler en så tung lampe? Eller finnes det en måte å evaluere det på?
Dessverre finnes det ingen takboks med krok. Skal koble den til en lampeuttak uten krok som sitter en meter unna.
Oppdatering:
- Kjøpte lekt og bestemte på hvilken bjelke vi skulle sette opp takkrone.
- Boret gjennom gipsen og kom til metall.
Det virker som at takgipsen sitter i metallbjelker som finneren plukket opp.
De uklare bildene viser det jeg kunne fotografere i ventilasjonshullet. Siste bilde viser hvilken form bjelkene ser ut til å ha.
Lurer på om det i det hele tatt går an å løse dette...
- Kjøpte lekt og bestemte på hvilken bjelke vi skulle sette opp takkrone.
- Boret gjennom gipsen og kom til metall.
Det virker som at takgipsen sitter i metallbjelker som finneren plukket opp.
De uklare bildene viser det jeg kunne fotografere i ventilasjonshullet. Siste bilde viser hvilken form bjelkene ser ut til å ha.
Lurer på om det i det hele tatt går an å løse dette...
Medlem
· Blekinge
· 11 704 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 11 704 innlegg
Nei, men i stedet for tipset om å flate ut en sykkel eker for å bore med.
Hvor stort hull kan du bore i gipsen uten at det vises etter montering av lysekronen?
Kan du bore et 40 mm hull så kan du lirke inn en trelist 20x20 mm som er kanskje 20-30 cm lang, og i den listen kan du skru inn en vanlig krok for lampen.
Hvor stort hull kan du bore i gipsen uten at det vises etter montering av lysekronen?
Kan du bore et 40 mm hull så kan du lirke inn en trelist 20x20 mm som er kanskje 20-30 cm lang, og i den listen kan du skru inn en vanlig krok for lampen.
Ikke vet jeg hvordan du leter etter stendere, men sannsynligvis er det noe instrument, men noen ganger er ikke det nok. Da må man fysisk lete på en annen måte. Det med å bore med en bor kan gå, men den er sikkert for kort og rekker ikke opp til en stender i taket kanskje. Men du har kanskje små fine bor som er ca 300 mm lange, skulle gjerne sett en som borer med en slik.T Thomas_Blekinge skrev:
Å da bruke en smal ten på ca 1 mm og lang går det utmerket å finne hvor virket finnes og til og med bore igjennom, så en indikasjon om grovhet oppfattes. Så før du kaster ut en pekefinger til noen, for å være best i emnet, så tenk gjennom det nøye.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur hittar jag bjälken bakom ett gipstak för att sätta upp tung lampa?
Belysning -
Sätta upp stor tung spegel
Byggnadsvård -
Satte opp tunge hyller på trippelgips på betong
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hvor tungt kan jeg sette opp på en lettbetong/blåbetong vegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Skal sette opp en 15 kg tung slangetrommel på veggen. Hvordan finner man stenderen lettest?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi