Hei,
Taklampen jeg og samboeren kjøpte viste seg å være tyngre enn forventet. Vi bor i leilighet i Amsterdam med 1,5 cm gipstak (se bilde på ventilasjonshull).
Jeg har lest litt om "planke i taket-metoden", men tenkte å spørre, da jeg har sett hvor hjelpsomme og hvor god oversikt gruppen har.
Takk på forhånd!

• Ventilasjonshull i et gipstak, med utsikt til en svart rør og ventilasjonsgitter i nærheten.
  • Taklampe med metallram og glasskjermer, ligger på et teppet. Bakgrunn viser gulv, en gitarforsterker og stuestativ.
Noen form for regel/lekt må jo uansett finnes, gipsen henger jo ikke fritt i luften.

• Liker
LoHedman og 1 annen
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Noen form for regel/lekt må jo likevel finnes, gipsen henger jo ikke fritt i luften.
Ja, jeg vet ikke hvordan den ligger. Må man rett og slett bare bore for å se?

Bor med en smal bor, knakk med knoken eller skaff en regelfinner.

• Liker
vanpire og 1 annen
  • Laddar…
For å få et så lite hull som mulig og kan tettes med en fargeflekk, ta en metallpinne som en tynn sykkeleike eller tynnere, slå på den i enden så den blir flat og bor med den.

• Liker
LoHedman
  • Laddar…
En vanlig takboks for strømmen skal være montert slik at den tåler en belastning på opptil 15 kg i kroken ved lampeuttaket.

• Liker
LoHedman
  • Laddar…
J Josth skrev:
En vanlig takdosa for strømmen skal være satt opp så den tåler en belastning på opp til 15 kg i kroken ved lampeuttaket.
Nå er dette ikke i Sverige og kanskje montering av eldre art. Så der er det ikke mulig å henvise til noe som helst regelverk i Sverige.

• Liker
LoHedman
  • Laddar…
En tynn skive gipstak høres ut som relativt nybygge. 15 kg med EU-godkjente produkter.

• Liker
LoHedman
  • Laddar…
Takk for hjelpsomme svar! Jeg skal prøve å lokalisere trelektene over gipsplaten. Banket med knoken nå og ser ut til å kunne høre hvor den nærmeste er. Skal bore et lite hull i morgen, etter anbefaling.
Kan man stole på at en trelekt tåler en så tung lampe? Eller finnes det en måte å evaluere det på?
Dessverre finnes det ingen takboks med krok. Skal koble den til en lampeuttak uten krok som sitter en meter unna.

15 kg er jo ingen enorme laster. Har du riktig tre å skru i burde du være safe.

• Liker
LoHedman og 1 annen
  • Laddar…
Oppdatering:
- Kjøpte lekt og bestemte på hvilken bjelke vi skulle sette opp takkrone.
- Boret gjennom gipsen og kom til metall.

Det virker som at takgipsen sitter i metallbjelker som finneren plukket opp.

De uklare bildene viser det jeg kunne fotografere i ventilasjonshullet. Siste bilde viser hvilken form bjelkene ser ut til å ha.

Lurer på om det i det hele tatt går an å løse dette...

• Et nærbilde av gipsplatekant med utskjæring, som viser metall inne i ventilasjonshullet.
  • En nærbilde av metallstruktur kan sees gjennom ventilasjonshullet i taket, sannsynligvis en metallbjelke bak gipset.
  • Gipsplate som skjærer over en metallbjelke sett i ventilasjonshullet. Utydelig bilde viser strukturen og formen av materialene i taket.
  • Metallbjelke i I-form, brukt til støtte i konstruksjoner. Vist som siste bildet i en diskusjon om oppheng av takkroner i takgips.
J jonaserik skrev:
For å få et så lite hull som mulig og kunne tettes med en fargeklatt, så ta en metallpinne som en tynn sykkeleike eller tynnere, slå til den i enden så den blir flat og bor med den.
Føles enklere å bruke en vanlig 1 mm bor.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Mener du at jeg skal bore gjennom metallbjelken? Jeg har metallbits til boret.

Nei, men i stedet for tipset om å flate ut en sykkel eker for å bore med.
Hvor stort hull kan du bore i gipsen uten at det vises etter montering av lysekronen?
Kan du bore et 40 mm hull så kan du lirke inn en trelist 20x20 mm som er kanskje 20-30 cm lang, og i den listen kan du skru inn en vanlig krok for lampen.

• Liker
LoHedman
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nei, men i stedet for tipset om å flate ut en sykeleker for å bore med.
Ikke vet jeg hvordan du leter etter stendere, men sannsynligvis er det noe instrument, men noen ganger er ikke det nok. Da må man fysisk lete på en annen måte. Det med å bore med en bor kan gå, men den er sikkert for kort og rekker ikke opp til en stender i taket kanskje. Men du har kanskje små fine bor som er ca 300 mm lange, skulle gjerne sett en som borer med en slik.
Å da bruke en smal ten på ca 1 mm og lang går det utmerket å finne hvor virket finnes og til og med bore igjennom, så en indikasjon om grovhet oppfattes. Så før du kaster ut en pekefinger til noen, for å være best i emnet, så tenk gjennom det nøye.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.