Vi har kastet sammen begynnelsen til et veldig enkelt lager da det gamle holdt på å rase. Vi trenger virkelig et sted å kunne sette bort litt ting så må ferdigstille dette så snart som mulig. Vi er sjelden på stedet, så byggingen har gått sakte🫣.

Nå trenger jeg hjelp med hvordan jeg skal kunne lage en dør hit på absolutt enkleste måte forutsatt at jeg har ganske begrenset erfaring med å bygge. Det skal altså være samme plast på døren som på resten av lageret.

Min tanke er to dører som dekker hele åpningen og der den ene platen overlapper den andre.

Hvordan kan jeg få til dørene? Oppbygging og hvordan jeg fester i rammen for at de skal kunne stå helt åpent. Også hvordan jeg kan lukke dem.

Ønsker ikke kritikk rundt byggingen så langt, det har vært begrensede forutsetninger av forskjellige grunner.
Obs det er en gammel ujevn steinbelagt underflate og det vil ikke være noen terskel/karm, dørene henger fritt.

Takker hjertelig for hjelp med hvordan jeg kan løse dette. Lageret bør gjerne holde i noen år, men det er ikke meningen at det skal stå i generasjoner, bare løse et problem som plutselig oppstod.

• En halvferdig lagringsbod med trekonstruksjon og hvit plasttak, plassert på en ujevn steinbelagt overflate. Byggematerialer og en presenning vises inni.
  • Et uferdig skur under bygging med trestolper og plasttak, omgitt av ujevn steinbelagt grunn og noen verktøy dekket med presenninger.
  • En delvis bygget bod med bølgeplastpaneler og trestolper. Bilde viser åpen side med markering for døråpning på ujevn steinlegging uten terskel.
S
Ja, det finnes jo google for å sjekke hvordan man bygger en enkel dør, men ok. Panel og reglert med Z. Hengsler og valgfri lås.

S sarsag skrev:
Vi har slengt sammen begynnelsen til en veldig enkel bod da den gamle holdt på å rase. Vi trenger virkelig et sted å kunne sette unna litt saker så må få ferdigstilt dette så snart som mulig. Vi er ganske lite på stedet så bygget har gått sakte🫣.

Nå trenger jeg hjelp til hvordan jeg skal kunne lage en dør hit på absolutt enkleste måten forutsett at jeg har ganske begrenset erfaring med å bygge. Det skal altså være samme plast på døren som på resten av boden.

Min tanke er to dører som dekker hele åpningen og der den ene platen overlapper den andre.

Hvordan kan jeg få til dørene? Oppbygging og hvordan jeg fester i stommen for at de skal kunne stå helt åpne. Også hvordan jeg kan lukke.

Unngår kritikk rundt byggingen så langt, det har vært begrensede forutsetninger av ulike grunner.
Obs det er en gammel ujevn steinlegging under og der kommer ikke til å være noen terskel/karm, dørene henger fritt.

Takk mottas gjerne for hjelp til hvordan jeg kan løse dette. Boden får gjerne holde noen år, men det er ikke tanken at den skal stå i generasjoner, men løse et problem som plutselig har oppstått.
Siden du skal ha plast på dørene, må du sørge for at de ikke synker. Regel-dører synker alltid, og plasten vil sprekke opp, det er ingen bæreevne i plast. Det gjelder da å få til et trekk som holder igjen ovenfra og ned til nedre ytre hjørne på dørene. Det går vanligvis ikke med bare regler, men eventuelt en vaier som spennes på innsiden og holder opp. Såkalte hakehengsler som er lange og kraftige finnes å kjøpe, de skal være så lange som mulig for å unngå nedbrytning med påfølgende at døren henger seg.

• Liker
sarsag
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ja det finns jo google å se opp hvordan man bygger en enkel dør, men ok. Panel og rammet med Z. Hengsler og valgfritt lås.
Det har jeg gjort, også søkt her i forumet men det er akkurat det at plasten ligger utenpå som jeg ikke får til å henge sammen når jeg åpner døren. Men jeg tenker kanskje feil om hvordan plasten skal festes.

J jonaserik skrev:
Ettersom du skal ha plast på dørene så må du sørge for at de ikke siger. Regeldører siger alltid og plasten kommer til å sprekke, det er ingen bæreevne i plast. Det gjelder da å få til et oppsett som holder igjen ovenfra og ned til nedre ytre hjørne på dørene. Bruker vanligvis ikke å gå med bare regler, men eventuelt en vaier som spennes på innsiden og holder oppe. Såkalte hengseljern som er lange og kraftige kan kjøpes, de skal være så lange som mulig for å unngå nedbrytning med følge at døren henger seg.
Jeg har hengt meg opp i tanken om at den skal se ut slik (ovenfra). Med en tynn plate på baksiden, regel i midten og plasten på fremsiden. Men får ikke til hvordan hengslene festes. Går det engang?

• Skjematisk tegning som viser dør med karm, snarvisning ovenfra, med hengsler, plastskive og stabiliserende tynn plate, for eksempel av kryssfiner.
J jonaserik skrev:
Ettersom du skal ha plast på dørene må du sørge for at de ikke siger. Regeldører siger alltid, og plasten vil sprekke opp, det finnes ingen bæring i plast. Det gjelder da å få til et drag som holder igjen ovenfra og ned til nedre ytre hjørne på dørene. Det pleier ikke å fungere med bare regler, men eventuelt en vaier som strammes på innsiden og holder opp. Såkalte hengsler som er lange og kraftige kan kjøpes, de skal være så lange som mulig for å unngå nedbrytning som fører til at døren siger.
Eller er det bedre å bruke en z-dør og sette på plasten utenpå (for å få enhetlig materiale) på utsiden, men ikke gå hele veien ut? Da kan man jo åpne helt uten at plasten går mot karmen. Så i stedet for den lyseblå dekorasjonslisten på døren på bilen har jeg plast.

• Dobbeldør i tre med blå dekorasjonsramme, rød strek angir omrisset av døren. Døren er halvt åpen og viser del av sykkelhjul bak.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.