13.088 lest ·
16 svar
13k lest
16 svar
Hvordan isolere en sokkeletasjevegg?
Vår entré er i sokkelplanet og er i dag isolert innenfra med trerammer og sponplater. Resten av innerveggene var bygd opp likt. Fordi det var mye lukt i innerveggene har vi revet ned dette, og i resten av kjelleren har vi malt med silikatmaling og fått et mye bedre klima. Det vil vi også gjøre i entreen. Spørsmålet er hvordan vi gjør med sokkelveggen?
Bildet er tatt før all pizzeriavegg er revet, i dag er alt borte.
Vi tenkte altså å pusse veggene og male med silikatmaling, men hvordan gjør vi med ytterveggen?
Den bør jo isoleres på en eller annen måte.
Hvordan får vi det pent så det går i ett med den pussede veggen?
Bildet er tatt før all pizzeriavegg er revet, i dag er alt borte.
Vi tenkte altså å pusse veggene og male med silikatmaling, men hvordan gjør vi med ytterveggen?
Den bør jo isoleres på en eller annen måte.
Hvordan får vi det pent så det går i ett med den pussede veggen?
Det jeg har fått vite er at helst isolere med drenerende plater på utsiden, typ isodrän, pordrän og så legge gipsmørtel på innsiden.
Om det ikke går an å isolere på utsiden fikk jeg rådet å lime frigolit på innsiden mot yttervegger uten noen luftspalte og så legge metallstender på det og skru gipsplater med ventilasjon (=spalter) ved gulv og tak...
Jeg tør jo ikke love at dette er det beste men det er hva vår byggmester anbefalte oss å gjøre med vår sokkelleilighet...
Mvh,
Anders
Om det ikke går an å isolere på utsiden fikk jeg rådet å lime frigolit på innsiden mot yttervegger uten noen luftspalte og så legge metallstender på det og skru gipsplater med ventilasjon (=spalter) ved gulv og tak...
Jeg tør jo ikke love at dette er det beste men det er hva vår byggmester anbefalte oss å gjøre med vår sokkelleilighet...
Mvh,
Anders
men isodrän-plater er jo tykke, så må de jo skjules med en eller annen form for plate for å se bra ut, det vil jo stikke ut utenfor trepanelet ovenfor (veggen er pusset på utsiden).. Platon har jo en matte for fukt (Multi) som kan monteres på innsiden av veggen, men den isolerer vel ikke? Da gjenstår det jo å få veggene til å passe sammen... altså om man har både oppregulerte vegger og og [silikat]malte vegger i samme rom.
Vanskelig...
Vanskelig...
Men om man etterisolerer pussede fasader så har man jo celleplast eller annen form for isolasjon og så pusses det igjen utenpå, kan man gjøre det samme innendørs? I så fall er jo det estetiske løst... Hva brukes for produkter til etterisolering på hus med pusset fasade?
Samme med listen som legges på toppen av platene. Ned med den under markoverflaten (den skal dog pusses inn)
Så anbefaler jeg at dere legger singel eller lignende nærmest huset. Kanskje 2dm bredt og 2dm dypt. Da får dere god drenering av overflatevannet rundt kåken ned til deres fine isodränskivor/platon/cellplast
Så anbefaler jeg at dere legger singel eller lignende nærmest huset. Kanskje 2dm bredt og 2dm dypt. Da får dere god drenering av overflatevannet rundt kåken ned til deres fine isodränskivor/platon/cellplast
Fukten trekker seg mot det varme, eller snarere mot varmvekslingen, så om du isolerer på innsiden vil fukten vandre innover i betongveggen, isolerer du på utsiden vil fukten vandre utover... Bedre ingen isolasjon i det hele tatt enn på innsiden!
Så gjør vi nå først etter overveielse og så får vi se når det blir dreneringsplater på utsiden...
Mvh,
Anders
Så gjør vi nå først etter overveielse og så får vi se når det blir dreneringsplater på utsiden...
Mvh,
Anders
Det har ikke å gjøre med om man ligger på en høyde eller ei. Regnvann har ALDRI i dreneringen å gjøre. Om man ikke får til hellingen må man pent planlegge tomten om så det går an å helle bakken iallfall noen meter ut fra huset. Hver og en gjør naturligvis som de vil, men jeg følger produsentens anvisninger og lever i troen på at de vet bedre enn vanlig Ola Nordmann.
Jadu... Dessverre har ikke alle muligheten til å "vakkert planlegge om" tomten.
Så har singelen min ingenting med regnvannshåndtering å gjøre. Til det har jeg takrenner, nedløpsrør og markrør.
Singel rundt huset funker for meg da jeg slipper vann mot grunnmuren, problemer med røtter samt at det ser generelt ryddig ut.
Til TS: Lykke til med dreneringen!
Så har singelen min ingenting med regnvannshåndtering å gjøre. Til det har jeg takrenner, nedløpsrør og markrør.
Singel rundt huset funker for meg da jeg slipper vann mot grunnmuren, problemer med røtter samt at det ser generelt ryddig ut.
Til TS: Lykke til med dreneringen!
Hei
huset er altså et sokkelhus. Delen som er under bakken er isolert med isodrän (lagt bort, så forhåpentligvis gjort på beste måte).
Det jeg spør om er siden som er igjen, den frittliggende framsiden som er pusset på utsiden og i dag isolert innvendig med trelekter, veggen med døren på bildet. Så det er ikke mulig å skjule plater på utsiden under bakken.
Vi har særlig problemer med markfuktighet, hvilket er grunnen til at vi vil ha pussete silikatmalt vegger innendørs. Derfor var jeg inne på å gjøre som en tilleggsisolering av et pusset hus men på innsiden.
huset er altså et sokkelhus. Delen som er under bakken er isolert med isodrän (lagt bort, så forhåpentligvis gjort på beste måte).
Det jeg spør om er siden som er igjen, den frittliggende framsiden som er pusset på utsiden og i dag isolert innvendig med trelekter, veggen med døren på bildet. Så det er ikke mulig å skjule plater på utsiden under bakken.
Vi har særlig problemer med markfuktighet, hvilket er grunnen til at vi vil ha pussete silikatmalt vegger innendørs. Derfor var jeg inne på å gjøre som en tilleggsisolering av et pusset hus men på innsiden.
Så fuktigheten som vandrer fra luften utenfor er ikke problemet (da er det nok at vi åpner ytterdøren så har nok mer kommet inn enn det som klarer å presse seg gjennom betongen) Det er altså den markfuktigheten som stiger i veggen som skal kunne puste ut på en pen måte. Før vi rev, snakker vi vel om en 20-30 cm nærmest gulvet som var angrepet i innvendige vegger, og dette tenker vi at vi puster ut ved å male med silikatmalingen.