4.776 lest ·
16 svar
5k lest
16 svar
Hvordan i all verden er det mulig!?
Rivet og banket ned alt hva puss heter og plutselig dukker det opp noe som jeg synes ser ut som Leca. Har sjekket med ekte proffer innen emnet og en sa siporex (hvilket jeg utelukker), to murere sa Leca direkte og en betongtekniker sa Leca, men... Huset ble jo bygget i 1940 og i teorien fantes ikke engang Leca i Norge da!? Har byggmesteren på 40-tallet fått tak i en tidsmaskin? Jeg har til og med banket ned puss på utsiden litt her og der for å utelukke at rommet skulle være en senere tilbygging og plutselig... Leca overalt. Skulle være ekstremt takknemlig for innspill/forklaringer rundt dette kjære BH-venner.
taget. Lettklinker kjært barn har mange navn men akkurat Leca er spesifikt her. Lettbetong sier ikke så mye heller da det finnes ulike typer som du sikkert allerede vet. Akkurat Leca så ikke ut til å eksistere i 1940Düsseldorff skrev:
To kompiser (en erfaren murer) og en betongtekniker sa Leca men som sagt… historien henger ikke sammen. Som du sier, var jeg bombesikker på betonghullstein fra starten, men det føles ikke sånn når man banker og jobber med veggen. Noen ganger kantete steiner og noen ganger kuler som knaser og faller.S Sesulo skrev:
Er kulene porøse og går i stykker ganske lett?
Beste svar
Leca har jo blitt synonymt med lettklinker p.g.a det over 100 år gamle patentet på ekspandert leire. Leca kom ikke til Norge før på 60-tallet, men lenge før det ble det produsert betongklinkerblokker her i Sverige.
Det er nok mange som ville kalle f.eks. Finjas lettklinkerblokker for nettopp lecablokker. Så ikke heng deg opp i bruken av ordet leca.
Det er nok mange som ville kalle f.eks. Finjas lettklinkerblokker for nettopp lecablokker. Så ikke heng deg opp i bruken av ordet leca.