I nærheten av vårt rekkehus har man i flere måneder bygget nye togskinner. Det har vært en del sprengning og fremfor alt har det kjørt veldig mye store og tunge arbeidskjøretøy rett utenfor oss. Det ble gjort en kontroll av sprekker (tror jeg) før og etter, og alt så bra ut. Nå har vi imidlertid oppdaget at kjøkkenskapene ikke sitter mot dekklisten lenger, det finnes nye sprekker i veggpanelet innendørs, en innerdør klemmer og et lite skur på tomta har plutselig fått en vegg som buer kraftig utover. Alle husene i gaten er skjeve fra mange år tilbake, de skal visstnok ha satt seg på 60-tallet, men de problemene jeg nevnte ovenfor er definitivt nye. (Har ikke snakket med noen naboer ennå, men flere burde ha liknende problemer) Hvis dette er det eneste som har skjedd, føles det vel akseptabelt, men vi er bekymret for at det kanskje fortsetter. Har tatt bilder og målt noen sprekker for omtrent en måned siden, ingenting mer synes å ha skjedd med dem. At døren klemmer tror jeg imidlertid er nytt. Er det noen som vet hva vi bør holde øye med? Noe spesielt sted på huset som man vet at setningene vises tydelig på? Ser ingen sprekker ved sokler, f.eks. Vi tenkte å legge nye gulv snart, men det føles risikabelt hvis huset skal falle overende...

Sist redigert:
Yttervegger. Er det puss, sjekk fra utsiden.
Er det trefasade, fra innsiden. I hjørnene pleier det å løsne.
Det har å gjøre med at platene (veggbekledningen) pleier å danne en stor avstivende flate, sitter jo i samme stendere. I hjørnene er det alltid flere stendere som kan bevege seg. Og der sprekker det først i 99% av tilfellene.

• Liker
sophiet
  • Laddar…
Atom skrev:
Yttervegger. Er det puss, se fra utsiden.
Er det trefasade, fra innsiden. I hjørnene pleier det å løsne.
Det har å gjøre med at platene (veggbekledningen) pleier å danne en stor forsterkende flate, sitter jo i samme stendere. I hjørnene er det alltid flere stendere som kan bevege seg. Og der sprekker det først i 99% av tilfellene.
Takk! Huset er i murstein i underetasjen og tre ovenpå. Står på betongplate på det jeg tror folk har sagt er gammel sjøbunn. Sjekker man murstein på samme måte som puss?

Atom skrev:
Tegl, vet jeg ikke...
Tror dog at den sprekker med. Avhenger av hvor godt fugen sitter. Har den herdet mot tegl, vil tegl sprekke.
Er den litt dårligere, vil sprekken følge fugen. Litt snu ... tror jeg

[lenke]
Takk! Skal begi meg ut og sjekke snarest.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.